Literatura: |
Babbie Earl "Podstawy badań społecznych", PWN 2013
Buttolph Johnson J., Reynolds H. T. i Mycoff J. D. "Metody badawcze w naukach politycznych", PWN 2010
Uzupełniająco:
Górniak Jarosław „Co to jest praktyka pracy socjalnej i polityka publiczna oparta na dowodach”, w: „Praca socjalna. 30 wykładów”, red. Krzysztof Frysztacki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2019, s. 351-363
Kurowska Anna „Wskaźniki społeczne w polityce społecznej. Historia, teoria i zastosowanie w praktyce”, Difin SA, Warszawa 2011
Marynowicz-Hetka Ewa, Granosik Mariusz, Wolska-Prylińska Dorota (red.) „Badania w pracy socjalnej/społecznej – przegląd dokonań i perspektywy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007
Szatur-Jaworska Barbara „Diagnozowanie w polityce społecznej”, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2014
Szatur-Jaworska Barbara „Podstawy metodologiczne badań na rzecz pracy socjalnej”, w: „Praca socjalna. 30 wykładów”, red. Krzysztof Frysztacki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2019, s. 134-159
|
Efekty uczenia się: |
Uczestnik zajęć po ich ukończeniu
w zakresie wiedzy:
• rozumie rolę badań i zasady ich prowadzenia w obszarze pracy socjalnej
• zna podstawowe metody i techniki badań w naukach społecznych
• zna zasady etyki badawczej
w zakresie umiejętności:
• swobodnie posługuje się terminologią metodologiczną
• potrafi krytycznie korzystać z różnych typów informacji, w tym z wyników badań społecznych
|
Zakres tematów: |
1. Cele badań społecznych, nauki czyste i stosowane, rola teorii i związek między teorią a empirią. Typy wnioskowania.
2. Typy metod zbierania i analizy danych: badania ilościowe i jakościowe oraz ich ograniczenia.
3. Badania uczestniczące i analiza danych zastanych (w tym sprawozdawczych) w odniesieniu do obszaru pracy socjalnej.
4. Źródła danych, z wykorzystaniem dostępnych elektronicznie zasobów publicznych.
5. Wskaźniki i poziomy pomiaru.
6. Klasyczny schemat eksperymentu i wykorzystanie modyfikacji modelu eksperymentalnego we wnioskowaniu o zależnościach przyczynowych w obszarze pracy socjalnej.
7. Etapy procesu badawczego: problem społeczny a problem badawczy, pytanie badawcze, hipotezy i ich weryfikacja, dobór wskaźników, analiza i interpretacja wyników, wnioski i rekomendacje.
8. Wnioskowanie i zasady uogólniania wniosków.
9. Etyka w prowadzeniu badań społecznych.
|