Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna 3401-PR1-1PRz
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział w zajęciach (znajomość tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)

- opracowanie zadań i ćwiczeń

- zaliczenie sprawdzianów pisemnych i kolokwium pisemnego

Zakres tematów:

1. Pedagogika resocjalizacyjna jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej

• Cele i zadania pedagogiki resocjalizacyjnej.

• Podmioty (wychowankowie) pedagogiki specjalnej.

• Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej, w stronę pedagogiki integracyjnej).

2. Podstawowe pojęcia w zakresie wiedzy o wychowaniu (różnicowanie):

• socjalizacja (zwichnięta, nieadekwatna),

• inkulturacja (akulturacja),

• opieka, edukacja, resocjalizacja/ desocjalizacja, demoralizacja,

• wychowanie,

• wychowanie resocjalizacyjne

3. Pedagogika resocjalizacyjna w świetle współczesnych teorii i nurtów wychowania

4. Funkcje wychowania resocjalizacyjnego: wychowanie, opieka i terapia (w aspekcie aksjologii, teleologii, teorii i metodyki oddziaływania)

5. Elementy składowe procesu wychowania resocjalizacyjnego (rzeczywistość wychowawcza),

6. Czynniki rozwoju i wychowania, czynniki ryzyka i blokujące rozwój oraz warunkujące nieprzystosowanie i niedostosowanie społeczne, zjawisko resilience,

7. Przystosowanie społeczne a nieprzystosowanie społeczne,

• Koncepcje, klasyfikacja, kryteria, wskaźniki, fazy i etapy nieprzystosowania, rodzaje wykolejenia.

• Asymilacja, akomodacja, optimum przystosowania.

• Inkluzja/ekskluzja społeczna.

8. Model (syndrom) nieprzystosowania/wykolejenia (oraz niedostosowania) społecznego.

9. Etapy i zadania wychowania resocjalizacyjnego w perspektywie losów życiowych wychowanków.

• Podmiotowość wychowanka.

• Samowychowanie standardem wychowania resocjalizacyjnego.

10. Ćwiczenie w zakresie diagnozowania i prognozowania nieprzystosowania społecznego, projektowania i realizacji oraz ewaluacji wychowania resocjalizującego.

• Metodyka resocjalizacji (strategie, procedury, metody i zasady wychowania resocjalizacyjnego),

• indywidualizowanie oddziaływań resocjalizacyjnych.

• diagnozowanie i prognozowanie w resocjalizacji w oparciu na modelu nieprzystosowania społecznego (z wykorzystaniem kryteriów i wskaźników)

• ocena efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych, wskaźniki udanej resocjalizacji

11. Prawne podstawy resocjalizacji. Instytucjonalny system wychowania resocjalizacyjnego, systemy wychowawczych placówek resocjalizacyjnych, reforma systemu resocjalizacji,

Metody dydaktyczne:

• prezentacja (materiały multimedialne, filmy dydaktyczne),

• studium przypadku,

• praca z dokumentami, literaturą przedmiotu,

• metoda dyskusji,

• ćwiczenia z wykorzystaniem narzędzi i kwestionariuszy,

• gry i scenki sytuacyjne,

• opracowanie projektu oddziaływań resocjalizacyjnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 10:30, sala 35
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 11:15, sala 35
Paweł Szczepaniak 17/18 szczegóły
2 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:45 - 12:15, sala 35
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:45, sala 35
Paweł Szczepaniak 10/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Podchorążych 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)