Literatura: |
Adler B.A., Rosenfeld L.B, Proctor II R.F, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2018
Alberti R., Emmons M., Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz nie raniąc innych, Sopot 2022
Csikszentmihalyi M.,. Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa 2005
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina 2007
Goleman D., McKee A., Boyatzis R.E., Naturalne przywództwo. Odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej, Warszawa 2002
Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T., Psychologia dla trenerów, Kraków 2008
Lilienfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beyerstein B.L, 50 wielkich mitów psychologii popularnej, Warszawa 2017
Łaguna A., Kozak A., Metody prowadzenia szkoleń, Sopot 2015
Nęcka E., Trening twórczości, Sopot 2019
Schiraldi G.R., Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? Trening umiejętności, Sopot 2019
Silberman N., Biech E., Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa 2016
Vogler Ch., Podróż Autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2009
Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice 2013
Materiały własne
|
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka
w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu konstruowania skutecznych, wykorzystujących aktywne techniki uczenia się działań szkoleniowych
- umie rozpoznać i zidentyfikować podstawowe wymiary oddziaływania edukacyjnego-szkoleniowego (zasoby, potencjał własny i grupy, komunikacja i relacje grupowe, narzędzia samorozwoju i pracy z grupą)
- zna podstawowe zasady prowadzenia skutecznych szkoleń, umie (na podstawowym poziomie) rozpoznać potrzeby szkoleniowe oraz skonstruować na ich podstawie program szkolenia dotyczącego kompetencji społecznych
- posiada wiedzę na temat wybranych skutecznych technik i narzędzi komunikowania się, pracy z grupą, tworzenia, prowadzenia i ewaluacji szkoleń
w zakresie umiejętności:
- potrafi dostrzegać własne oraz (na podstawowym poziomie) grupowe zasoby i potencjały, potrafi korzystać z dostępnych narzędzi do autoanalizy własnych kompetencji komunikacyjnych i trenerskich
- umie korzystać (odszukać, wypełnić i zinterpretować: na podstawowym poziomie) narzędzia do pracy z grupami
- potrafi skonstruować na podstawowym poziomie moduł szkoleniowy dotyczący kompetencji społecznych (przygotowanie, przeprowadzenie, ewaluacja)
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
- docenia znaczenie aktywnych metod pracy w integrowaniu i ujawnianiu potencjału osób i grup
- docenia kompetencje komunikacyjne i interpersonalne w pracy z grupą; potrafi wydobyć i wzmocnić potencjał własny i grupy
- potrafi wykorzystać swoje umiejętności do angażowania innych do działania
|
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmować będzie następujące obszary:
• Co to znaczy być trenerem: metodyka pracy z grupą
• Komunikacja interpersonalna i jej znaczenie w pracy z grupą
• Aktywne i pasywne metody/techniki pracy
• Coaching jako wsparcie procesu uczenia się i uczenia innych
• Ja jako trener: autodiagnoza stylu komunikacji, komunikacja, aktywne słuchanie
• Informacja zwrotna jako narzędzie pracy trenera
• Mocne strony, praca z zasobami własnymi i grupy
• Autoprezentacja a budowanie autorytetu wśród słuchacz, przywództwo i zarządzanie grupą
• Dress code i inne sztuczki, które ułatwią Ci pracę
• GRUPA: Mechanizmy i zachowania grupowe
• Role grupowe: identyfikacja i wykorzystanie zasobów
• Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w grupie (techniki negocjacyjne, techniki rozwiązywania konfliktów)
• Jak przygotować szkolenie i warsztat: od scenariusza do ewaluacji
• Stworzenie scenariusza i przeprowadzenie szkolenia
|