Bezpieczeństwo kulturowe 2102-BW-L-D4BEKU
Wykład (WYK)
Semestr letni 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 62 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bezpieczeństwo dóbr kultury. Nowe idee i technologie, red. K. Sałaciński, Warszawa 2001. M. Chełmińska, Rola UNESCO w kształtowaniu uniwersalnych norm polityki kulturalnej, [w:] Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów i literatury, oprac. Cz. Lewandowski, Wrocław 2001, s. 144-155 lub ten sam tekst „Kultura i Społeczeństwo” nr 3/1983. M. Chełmińska, Rada Europy wobec kultury, [w:] Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów i literatury, oprac. Cz. Lewandowski, Wrocław 2001, s. 156-170 lub ten sam tekst w „Credo” nr 1-2/1991. J. Czaja, Bezpieczeństwo kulturowe. Zarys problematyki, Kraków 2004. J. Czaja, Kulturowe czynniki bezpieczeństwa, Kraków 2008. Międzynarodowe stosunki polityczne, red. M. Piertaś, Lublin 2007. K. Grążewski, Współczesne problemy integracji społeczno-kulturowej Europy, Włocławek 2003. A. Haliżak, Pojęcie, istota i znaczenie międzynarodowego rynku dzieł sztuki, „Stosunki Międzynarodowe” nr 1-2/2003. D. Ilczuk, Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Kraków 2002. H. Izdebski, Rada Europy. Organizacja demokratycznych państw Europy i jej znaczenie dla Polski, Warszawa 1996 T. Jemioło, Bezpieczeństwo kulturowe w warunkach globalizacji procesów społecznych, „Zeszyty Problemowe Tajnego Wydawnictwa Oświatowego” nr 3/2001, s. 20-31. H. Jodełka, Międzynarodowa ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego, „Stosunki Międzynarodowe” zeszyt 3-4/2005. J. Kaczmarek, Rada Europy, Warszawa 2002 A. Kłoskowska, Kultura. Kultura narodowa, [w:] Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław 1991. M. Korzeniowska-Marciniak, Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001. K. Krzysztofek, Stosunki kulturalne w Europie, Warszawa 1987. G. Leszczyński, Organizacja ochrony dóbr kultury na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz konfliktu zbrojnego, [w:] Ochrona narodowego zasobu bibliotecznego, red. K. Sałaciński, Warszawa 2001. G. Michałowska, Międzynarodowe stosunki kulturalne, Warszawa 1986. G. Michałowska, Zmienność i instytucjonalizacja międzynarodowych stosunków kulturalnych, Warszawa 1991. G. Michałowska, Bezpieczeństwo kulturowe w warunkach globalizacji procesów społecznych, [w:] Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe u schyłku XX wieku, red. D.B. Bobrow, E. Haliżak, R. Zięba, Warszawa 1997. G. Michałowska, Miejsce kultury w polityce Unii Europejskiej, [w:] Integracja Europejska. Instytucje, polityka, prawo, red. G. Michałowska, Warszawa 2003, s. 307-324. S. Nahlik, Grabież dzieł sztuki. Rodowód zbrodni międzynarodowej, Wrocław-Kraków 1958. H. Nieć, Ojczyzna dzieła sztuki. Międzynarodowa ochrona integralności narodowej spuścizny kulturalnej, Warszawa-Kraków 1980. M. Niedźwiedź, Obrót dobrami kultury w Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe UJ” 2000. Polityka kulturalna w kręgu zainteresowań UNESCO, Warszawa 1985. J. Pruszyński, Dziedzictwo kulturalne, obrót oraz zwrot skradzionych lub nielegalnie wywiezionych dzieł sztuki w dokumentach UNESCO i konwencji rzymskiej z 1995 roku, Warszawa 1996. K. Waluch, Polityka kulturalna Unii Europejskiej, Płock 2001. M. Flemming, Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych. Zbiór dokumentów, Warszawa 2003. I. Głuszyńska, K. Lankosz, Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów, Bielsko-Biała 2007. Międzynarodowe stosunki kulturalne, teksty źródłowe, wybór i opracowanie Łarysa Leszczenko, Wrocław 2004. Konwencja dotycząca środków zmierzających do zakazu i zapobiegania nielegalnemu przywozowi, wywozowi i przenoszeniu własności dóbr kultury, sporządzona w Paryżu, 17 listopada 1970, Dziennik Ustaw 1974, nr 20, poz. 106. Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 o muzeach, Dziennik Ustaw 1997, nr 5, poz. 24. Ustawa z dnia 7 października 1999 o języku polskim, Dziennik Ustaw 1999, nr 90, poz. 999 Ustawa z dnia 23 lipca 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dziennik Ustaw 2003, nr 162, poz. 1568. Strony internetowe: www.coe.int www.coe.org.pl www.europea.eu.int/pol/cult/index_pl.htm www.kultura.gov.pl www.osce.org www.unesco.org www.unesco.pl Literatura uzupełniająca: M. Bauniard, Geneza kultury europejskiej V-VIII wiek, Warszawa 1995. A. Chodubski, Wartości globalne kultury europejskiej, [w:] Kultura polska w zintegrowanej Europie – szanse czy zagrożenia, red. R. Rybińskiego, Toruń 2003 S. Czarnowski, Dzieła, tom I, Kultura (każde wydanie). E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994. F. Inglis, Kultura, Warszawa 2007. P. Johnson, Historia chrześcijaństwa, Gdańsk 1995. H.L. Nicolas, Grabież Europy. Los dzieł sztuki w Trzeciej Rzeszy i podczas drugiej wojny światowej, Kraków 1997. P. Świtalski, OBWE w systemie bezpieczeństwa europejskiego: szanse i ograniczenia, Warszawa 1997. I. Wojnar, Kulturowy wymiar rozwoju ONZ/ UNESCO, [w:] Strategia obrony i rozwoju cywilizacji humanistycznej, red. B. Suchodolski, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W03 - rolę człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego strukturę społeczną oraz tworzącego ramy instytucjonalne rozwoju kultury i jej prawno-instytucjonalną ochronę K_W04 - normy i reguły rządzące strukturami i instytucjami społeczno-politycznymi odpowiedzialnych za ochronę i bezpieczeństwa kultury oraz dziedzictwa narodowego (m.in. UNESCO, Rada Europy, KBWE/OBWE), jak również wpływ na bezpieczeństw kulturowe konwencji oraz umów międzynarodowych K_W06 - atrybuty, mechanizmy współczesnego państwa (przede wszystkim państwa demokratycznego), narzędzia aktywności na polu kultury i dziedzictwa narodowego, bezpieczeństwa kulturowego oraz instytucje (ich ramy prawne, struktury oraz funkcje) do tego wyspecjalizowane (zarówno w czasie pokoju, jak i stanie wojny) K_W07 - zagrożenia dla funkcjonowania współczesnego państwa, społeczeństwa, szeroko pojętej kultury, dziedzictwa narodowego oraz sposoby i instytucje odpowiedzialne za przeciwdziałanie tymże |
Metody i kryteria oceniania: |
Student może zaliczyć przedmiot poprzez: - egzamin końcowy (forma ustna) odpowiedź na dwa pytania z zakresu objętego materiałem przedmiotu; - dodatkowo (dla chętnych): udział w lekcji muzealnej w Muzeum Narodowym w Warszawie lub przygotowanie prezentacji uzupełniającej wykład. |
Zakres tematów: |
I. Zajęcia organizacyjne. II. Kultura – pojęcie i znaczenie. Pojęcie kultury Kategorie kultury Kultura duchowa, materialna i społeczna Tożsamość kulturowa Dziedzictwo kulturowe III-IV. Kulturowe dziedzictwo Europy. Instytucjonalizacja stosunków kulturalnych. Etapy żywiołowego rozprzestrzeniania się kultury Dyfuzja w policentrycznym świecie antycznym: greckie i rzymskie korzenie kultury europejskiej Dyfuzja kulturowa w Europie, wspólne prądy kulturowe: romanizm-gotyk-renesans-barok-oświcenie (od łacińskiej kultury wysokiej do rozwoju myśli politycznej) Uwarunkowania i formy instytucjonalizacji Kształtowanie polityki kulturalnej państw europejskich Współpraca dwustronna Współdziałanie regionalne Organizacje wyspecjalizowane Struktury pozarządowe V. Bezpieczeństwo kulturowe – założenia teoretyczne. Pojęcie, występowanie i rozumienie bezpieczeństwa kulturowego Bezpieczeństwo kulturowe w obszarze kultury duchowej Bezpieczeństwo kulturowe w obszarze kultury materialnej VI. UNESCO – gwarancje bezpieczeństwa kulturalnego w skali globalnej. Geneza Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Edukacji, Nauki i Kultury Założenia funkcjonowania UNESCO w dziedzinie kultury Kierunki działalności organizacji w płaszczyźnie ochrony tożsamości i dóbr kulturalnych i naturalnych (Konwencja o ochronie światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego; Procedura wpisu; Polskie dobra na liście światowego dziedzictwa; Konwencja o ochronie dziedzictwa niematerialnego; Program „Pamięć świata”) UNESCO wobec wyzwań XXI wieku VII. Ochrona dóbr kultury w czasie konfliktów zbrojnych. Sytuacja kultury w czasie wojen i konfliktów zbrojnych Kwestie restytucji Pierwsze regulacje prawne Konwencja haska (1954) Problem grabieży i zwrotu dzieł sztuki po II Wojnie Światowej VIII. Międzynarodowy obrót dziełami sztuki. Międzynarodowy rynek dzieł sztuki Problem obrotu dziełami sztuki. Kradzieże dzieł sztuki Regulacje prawa międzynarodowego (konwencja UNESCO z 1970 roku) Procedura zwrotów dzieł skradzionych Konwencja rzymska UNIDROIT z 1995 roku IX-XI. Współpraca i bezpieczeństwo kulturowe w skali europejskiej. Geneza, powstanie i rozwój Rady Europy Przykład współpracy: Europejska Konwencja Kulturalna Programy Rady Europy w dziedzinie dziedzictwa kulturowego Proces Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie Kultura i bezpieczeństwo w działaniach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie Działania OBWE w dziedzinie bezpieczeństwa kulturowego (jak przez kulturę budować pokój) Unia Europejska wobec kultury Kultura w aktach prawnych Unii Europejskiej Programy Unii Europejskiej XII-XIII. System bezpieczeństwa kulturowego Rzeczpospolitej Polskiej. Kulturowe zagrożenia bezpieczeństwa Rzeczpospolitej Polskiej (źródła i rodzaje zagrożeń) Tożsamość kultury polskiej Prawne podstawy systemu bezpieczeństwa kulturowego Instytucje ochrony dóbr kultury w Polsce Polityka kulturalna państwa XIV-XV. Zajęcia w instytucji kultury. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 11:30 - 13:00,
sala S. Czarnowskiego-5 |
Łukasz Młyńczyk | 58/60 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.