Europejski Obszar Społeczny (do wyboru I) 2105-M-D2EUOS
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://classroom.google.com/c/MjA2OTk0OTE1MTgx?cjc=qu2amg3 |
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Literatura: |
DEFINICJA I STRUKTURY POLITYKI SPOŁECZNEJ • L. Dziewięcka – Bokun, Systemowe determinanty polityki społecznej, Wrocław 1999, s. 52 – 79, 80 – 92, 99 – 184. • M. Hill, Polityka społeczna we współczesnym świecie. Analiza porównawcza, Warszawa 2010, s. 56 – 80, 300 – 324. • Polityka społeczna. Teorie, pojęcia, problemy, pod red. M. Lavalette, A. Pratt, Warszawa 2010, s. 369 – 388. • Europejska polityka społeczna, pod red. R. Gabryszak, D. Magierka, s. 44 – 71, 231 – 251, Warszawa 2011. • E. Kośmicki, Problem rozwoju polityki społecznej na tle procesów globalizacji (w:) Polityka społeczna i gospodarcza w warunkach globalizacji. Wybrane zagadnienia, red. naukowa A. Makarewicz – Marcinkiewicz, D. Pieńkowski, Poznań 2012, s. 11- 39. • Dla zainteresowanych: Globalizacja a rozwój. Szanse i wyzwania dla Polski, red. naukowa G. Chimiak, M. Fronia, Wyd. Naukowe Warszawa 2012. EWALUACJA, WSKAŹNIKI I INSTRUMENTY POLITYKI PUBLICZNEJ (SPOŁECZNEJ) • A. Kurowska, Wskaźniki społeczne, (w:) Współczesne społeczne wyzwania świata i Polski, redakcja naukowa J. Męcina, K. Szewior, Warszawa 2021. • R. Szarfenberg, Polityka publiczna – zagadnienia i nurty teoretyczne. • S. Krupinik, Ewaluacja polityk publicznych, https://ruj.uj.edu.pl, plik pdf. 2021. • Materiały netofraficzne: np. Instytut Analiz Rynku Pracy, CASE Warszawa. EUROPEJSKI MODEL SPOŁECZNY (W PERSPEKTYWIE ROZWOJU MODELI POLITYKI SPOŁECZNEJ I PUBLICZNYCH) • L. Dziewięcka – Bokun, Systemowe determinanty polityki społecznej, Wrocław 1999, s. 18 – 51, 92 – 98. • Europejska polityka społeczna, pod red. R. Gabryszak, D. Magierka, s. 22 – 41, Warszawa 2011. • D. Moroń, Wielosektorowa polityka społeczna – wpływ globalizacji na rozwój welfare pluralizm w polityce społecznej, (w:) Polityka społeczna i gospodarcza w warunkach globalizacji. Wybrane zagadnienia, red. naukowa A. Makarewicz – Marcinkiewicz, D. Pieńkowski, Poznań 2012, s. 57 – 75. • Europejska polityka społeczna, pod red. R. Gabryszak, D. Magierka, s. 44 – 68, Warszawa 2011. • EUROPA 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. • Wie sozial ist die EU? Eine Perspektive für die soziale Dimension, Alexander Schelinger, April 2015. • Dla zainteresowanych: A. Zwoliński, Szczęście brutto. Człowiek w poszukiwaniu szczęścia. Kraków 2013. • Wł. Anioł, Szlak Norden. Modernizacja po skandynawsku, Warszawa 2013. • K. Szewior, Dimensions of social diversity in Europe, (w:) Przegląd Strategiczny, Rok IX, Numer 12, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2019, s. 283-297. PAŃSTWO DOBROBYTU I PRAWA SPOŁECZNE • K. Zamorska, Prawa społeczne jako program przebudowy polityki społecznej, Wrocław 2010, s. 19 – 151. • J. Justyński, I. Justyńska, Historia myśli socjologiczno – ekonomicznej, Warszawa 2012, s. 173 – 190. • G. Esping – Andersen, Trzy światy kapitalistycznego państwa dobrobytu, Warszawa 2010, s. 279 – 289. • A. Wiktorska – Święcicka, Transnarodowe społeczeństwo obywatelskie na poziomie europejskim, (w:) Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, red. naukowa a. Pacześniak, M. Klimowicza, Wrocław 2014, s. 97-123. • D. Pieńkowski, Kwestia społeczna z perspektywy wybranych koncepcji ekonomicznych, (w:) Problemy polityki społecznej. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, red. naukowa M. F. Gawrycki, M. Krupecka, Poznań 2012, s. 151- 188. • A. Makarewicz – Marcinkiewicz, Walfare state a proces globalizacji. Odpowiedzialność za dobrobyt (w:) Polityka społeczna i gospodarcza w warunkach globalizacji, Wybrane zagadnienia, red. naukowa A. Makarewicz – Marcinkiewicz, D. Pieńkowski, Poznań 2012, s. 11- 39. • Dla zainteresowanych: T. G. Palmer, Państwo opiekuńcze. Kosztowne złudzenia. Warszawa 2014. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU I INSTYTUCJI PUBLICZNYCH • A. Makarewicz–Marcinkiewicz, Ewolucja tradycyjnych interesariuszy społecznej odpowiedzialności biznesu, (w:) Problemy polityki społecznej. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, red. naukowa M. F. Gawrycki, M. Krupecka, Poznań 2012, s. 203 – 218. • J. Nakonieczna, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Warszawa 2008, s. 15 – 54, 55-86, 87-126. • Raporty przedsiębiorstw dot. społecznej odpowiedzialności biznesu. PROCESY I KONSEKWENCJE ZMIAN POPULACYJNYCH W EUROPIE • The 2015 Ageing Report. Economic and budgetary projections for the 28 EU Member States • (2013-2060). • The 2021 Ageing Report: Economic and Budgetary Projections for the EU Member States (2019-2070), Mai 2021. • M. Kupiszewski, Modelowanie dynamiki przemian ludności w warunkach wzrostu znaczenia migracji międzynarodowych. Warszawa 2002. • L. Kupiec, Demografia w gospodarce przestrzennej, Białystok 2011. • C. Żołędowski, T. Żukowski, Główne wyzwania i problemy społeczne współczesności, (w:) Współczesne społeczne wyzwania świata i Polski, redakcja naukowa J. Męcina, K. Szewior, Warszawa 2021. • Society at a Glance 2019. OECD Social Indicators. POLITYKI PUBLICZNE W POLITYCE SPOŁECZNEJ • A. Zybała, Polityki publiczne, Warszawa 2012. • S. Mazur, J. Górniak, Analiza i projektowanie polityk publicznych, (w:) Wprowadzenie do nauk o polityce publicznej, redakcja naukowa M. Zawicki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. • R. Chrabąszcz, M. Zawicki, Nauki o polityce publicznej (w:) Wprowadzenie do nauk o polityce publicznej, redakcja naukowa M. Zawicki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. • J. Sroka, Współdecydowanie w wielopasmowej polityce społecznej, Warszawa 2018. • A. Wołek, Polityka, polityka publiczna, nauki o polityce publicznej: w poszukiwaniu tożsamości, (w:) Polityki publiczne, Kraków 2021, s. 11. RODZINA, POLITYKA RODZINNA I INSTRUMENTY POLITYK RODZINNEJ • G. Firli-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007, s. 187-200. • M. Księżpolski, Polityka społeczna w kryzysie, red. naukowa M. Księżopolski, B. Rysz – Kowalczyk, C. Żołędowski, Warszawa 2009. • Współczesne społeczne wyzwania świata i Polski, redakcja naukowa J. Męcina, K. Szewior, Warszawa 2021. • Neunter Familienbericht Eltern sein in Deutschland – Ansprüche, Anforderungen und Angebote bei wachsender Vielfalt mit Stellungnahme der Bundesregierung , Deutscher Bundestag Drucksache 19/27200 19. Wahlperiode 03.03.2021. • Familie heute. Daten. Fakten. Trends Familienreport 2020, Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Berlin 2021. GODZENIE OBOWIĄZKÓW RODZINNYCH I ZAWODOWYCH, STUDENCKICH I ZATRUDNIENIA W EUROPIE • Society at a Glance 2019, OECD Social Indicators, https://www.oecd.org/social/society-at-a-glance-19991290.htm • Diskriminierungserfahrungen von fürsorgenden Erwerbstätigen im Kontext von Schwangerschaft, Elternzeit und Pflege von Angehörigen, Sören Mohr, Johanna Nicodemus, Evelyn Stoll, Ulrich Weuthen, Dr. David Juncke, Antidiskriminierungsstelle des Bundes, Berlin www.antidiskriminierungsstelle.de • Reduktion und partnerschaftliche Aufteilung unbezahlter Sorgearbeit erhöhen Erwerbsbeteiligung von Frauen, Kai-Uwe Müller, Claire Samtleben, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW-Wochenbericht 9/2022) (03/2022). • Geschlechtsspezifische Arbeitsmarktwirkung der Covid-19-Pandemie: Ähnlicher Arbeitszeitausfall, aber bei Müttern höhere zusätzliche Belastung durch Kinderbetreuung, Hannah Illing, Michael Oberfichtner, Nico Pestel, Johannes Schmieder, Simon Trenkle, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB-Kurzbericht 3/2022) (02/2022) SZKOLNICTWO - DETERMINANTY ROZWOJU I JEGO ODDZIAŁYWANIE NA POZYCJĘ SPOŁECZNĄ W EUROPIE • K. Szewior, Uniwersytet (w) sieci, Warszawa 2021. • Education at a Glance 2021, OECD Indicators, https://www.oecd-ilibrary.org • Education Statistics (EdStats), https://datatopics.worldbank.org • Dane statystyczne GUS i Eurostat. • Integracja dzieci-imigrantów w szkołach w Europie, Warszawa 2009. • Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów, Warszawa 2010. • Szkolnictwo wyższe w Europie 2010: wpływ Procesu Bolońskiego, Warszawa 2011. • Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków, GUS, Polska 2013. • Dla zainteresowanych: Th. R. Wolanin, Aby żadne dziecko nie pozostało w tyle. Edukacja w USA, Warszawa 2011. PRACA, ZATRUDNIENIE I PŁACA W EUROPIE • Quality report of the European Union Labour Force Survey 2020, European Union, 2022. • Gender pay gaps in the European Union – a statistical analysis – 2021 edition Revision 1, European Union, 2022. • K. Szewior, Bezpieczeńśtwo społeczne jednostki. Założenia i polska rzeczywistość, Warszawa 2016. • Europejska polityka społeczna, pod red. R. Gabryszak, D. Magierka, s. 72 – 136, Warszawa 2011. • M. Hill, Polityka społeczna we współczesnym świecie. Analiza porównawcza, Warszawa 2010, s. 112 – 138. • Working poor in Europe, website: www.eurofound.europa.eu • Polityka społeczna. Teorie, pojęcia, problemy, pod red. M. Lavalette, A. Pratt, Warszawa 2010, 325 – 344. • Der Arbeitsmarkt in Deutschland 2020, Amtliche Nachrichten der Bundesagentur für Arbeit 68. Jahrgang, Sondernummer 2,https://statistik.arbeitsagentur.de • TRANSFORMATION GESTALTEN: BILDUNG, DIGITALISIERUNG UND NACHHALTIGKEIT 21, 22 Jahresgutachten, 2021,. https://www.sachverstaendigenrat-wirtschaft.de, pdf • Dla zainteresowanych: G. Esping – Andersen, Trzy światy kapitalistycznego państwa dobrobytu, Warszawa 2010. P. Michoń, Praca matek w polityce krajów Unii Europejskiej, Poznań 2008. SPÓJNOŚĆ I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE • R. Connell, Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym, Warszawa 2013, s. 127 – 250. • Improving the understanding of poverty and social exclusion in Europe EDITED BY ANNE-CATHERINE GUIO, ERIC MARLIER AND BRIAN NOLAN, 2021 edition, European Union, 2021. • Quality report of the European Union Labour Force Survey 2020, European Union, 2022. • WORLD INEQUALITY REPORT 2022, https://wir2022.wid.world • M. Hill, Polityka społeczna we współczesnym świecie. Analiza porównawcza, Warszawa 2010, 240 – 261, 262 – 278. • Polityka społeczna. Teorie, pojęcia, problemy, pod red. M. Lavalette, A. Pratt, Warszawa 2010, s. 97 – 124, 125 – 148. • Dritter Gleichstellungsbericht Digitalisierung geschlechtergerecht gestalten, Deutscher Bundestag Drucksache 19/30750 19. Wahlperiode 10.06.2021. • Społeczne postrzeganie i stan bezpieczeństwa społecznego chroniącego przed biedą w Polsce, [w:] Gospodarka, polityka i bezpieczeństwo w Unii Europejskiej w dobie brexitu, Redkacja naukowa Radosław Kubicki, Ireneusz Kraś, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2020, s. 241-256. • Dla zainteresowanych: U. Beck, E. Beck – Gernsheim, Miłość na odległość, Warszawa 2013. ŚRODOWISKO ŻYCIA CZŁOWIEKA – BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE • Deklaracja Sztokholmska. Uchwała Konferencji Sztokholmskiej z dnia 14.06.1972 roku, dotycząca naturalnego środowiska człowieka, http://www.wolfpunk.most.org.pl/deksztok.htm; https://en.wikisource.org/ wiki/Declaration_of_the_United_Nations_Conference_on_the_Human_Environment. • Vademecum bezpieczeństwa (2018), red. O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć, Wydawnictwo LIBRON, Kraków. • D. Krupnik (2014), Bezpieczeństwo ekologiczne, [w:] Ekonomika bezpieczeństwa państwa w zarysie, red. J. Płaczek, Difin, Warszawa. • Materiały netograficzne. ŻYWNOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI – BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE W EUROPIE • Materiały internetowe GUS • Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015. Załącznik do Uchwały Nr 90/2007 Rady Ministrów z dnia 15 maja 2007 r. • Raporty i opracowania organizacji międzynarodowych, np. FAO's work on Family Farming, Preparing for the Decade of Family Farming (2019–2028) to achieve the SDGs • Strony internetowe: http://www.fao.org/publications/en/ • http://www.farmer.pl/agroskop/analizy-i-komentarze/bezpieczenstwo-zywnosciowe-i-bezpieczenstwo-zywnosci,62449.html • Bezpieczeństwo żywności w UE, https://europa.eu/european-union/topics/food-safety_pl |
Efekty uczenia się: |
Efekt uczenia się w zakresie Wiedzy a. Student posiada pogłębioną wiedzę o Europejskim Obszarze Społecznym, jego ewolucji i obecnym stanie wybranych kwestii społeczno–socjalnych Europy; b. Student posiada pogłębioną wiedzę o polityce społecznej jako dyscyplinie naukowej oraz sektorowej aktywności państwa i podmiotów pozarządowych w celu rozwiązywania problemów społecznych oraz modelowania społecznej rzeczywistości; c. Student dysponuje pogłębioną wiedzą o modelach polityki społecznej wybranych państw europejskich oraz sposobu uprawiania polityki społecznej. Efekt uczenia się w zakresie Umiejętności a. Student dostrzega i rozumie zaawansowane procesy społeczne zachodzące w skali mikro i makrospołecznej przy wykorzystaniu zaawansowanej wiedzy teoretycznej i metod badawczych; b. Student potrafi poszukiwać sposobów rozwiązywania wybranych społecznych problemów oraz prognozować kierunki zmian społecznych. Efekt uczenia się w zakresie Kompetencji społecznych a. Student wykazuje zrozumienie dla problemów społecznych. Efekty uczenia się realizowane poprzez prezentacje / pracę zaliczeniową końcową sprowadzają się głównie w zakresie treści do udzielenia odpowiedzi na problem badawczy przynależny wybranemu tematowi zajęć. Dlatego należy uznać, że indywidualne prace realizują efekt z zakresu wiedzy dot. a) Student posiada pogłębioną wiedzę o Europejskim Obszarze Społecznym, jego ewolucji i obecnym stanie wybranych kwestii społeczno – socjalnych Europy; b) Student dysponuje pogłębioną wiedzą o modelach polityki społecznej wybranych państw europejskich oraz sposobu uprawiania polityki społecznej. Efekt modułowy w zakresie umiejętności będzie obejmować: a. Student dostrzega i rozumie zaawansowane procesy społeczne zachodzące w skali mikro i makrospołecznej przy wykorzystaniu zaawansowanej wiedzy teoretycznej i metod badawczych; b. Student potrafi poszukiwać sposobów rozwiązywania wybranych społecznych problemów oraz prognozować kierunki zmian społecznych. Efekt kształcenia w zakresie Kompetencji społecznych a. Student wykazuje zrozumienie dla problemów społecznych. Treści kształcenia obejmują podstawowe elementy wiedzy z zakresu europejskiego obszaru społecznego oraz europejskiej polityki społecznej, składającej się na dyscyplinę nauki i działalność praktyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i warunki zaliczenia przedmiotu: a) prezentacja zagadnienia – 40% wartości oceny; b) aktywność na zajęciach – 20% wartości oceny; c) sprawdzian końcowy (praca zaliczeniowa) – 40% wartości oceny d) obecność na zajęciach. |
Zakres tematów: |
1. ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE 2. DEFINICJA I STRUKTURY POLITYKI SPOŁECZNEJ 3. EWALUACJA, WSKAŹNIKI I INSTRUMENTY POLITYKI PUBLICZNEJ (SPOŁECZNEJ) 4. EUROPEJSKI MODEL SPOŁECZNY (W PERSPEKTYWIE ROZWOJU MODELI POLITYKI SPOŁECZNEJ I PUBLICZNYCH) 5. PAŃSTWO DOBROBYTU I PRAWA SPOŁECZNE 6. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU I INSTYTUCJI PUBLICZNYCH 7. PROCESY I KONSEKWENCJE ZMIAN POPULACYJNYCH W EUROPIE 8. POLITYKI PUBLICZNE W POLITYCE SPOŁECZNEJ 9. RODZINA, POLITYKA RODZINNA I INSTRUMENTY POLITYK RODZINNEJ 10. GODZENIE OBOWIĄZKÓW RODZINNYCH I ZAWODOWYCH, STUDENCKICH I ZATRUDNIENIA W EUROPIE 11. SZKOLNICTWO - DETERMINANTY ROZWOJU I JEGO ODDZIAŁYWANIE NA POZYCJĘ SPOŁECZNĄ W EUROPIE 12. PRACA, ZATRUDNIENIE I PŁACA W EUROPIE 13. SPÓJNOŚĆ I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE 14. ŚRODOWISKO ŻYCIA CZŁOWIEKA – BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE 15. ŻYWNOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI – BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE W EUROPIE |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne Przekaz ustny i prezentacje multimedialne na podstawie analizy źródeł i literatury przedmiotu. Dyskusja. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:30 - 13:00,
sala 312 |
Krzysztof Szewior | 11/5 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Gmach Audytoryjny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.