(1) Strukturalna definicja języka. Klasyfikacja znaków. Rola analogii i
opozycji w języku. Relacja: forma – treść – desygnat (znaczenie vs
zakres odniesienia). Język jako system dwuklasowy. Podział
semiotyczny: gramatyka – semantyka – pragmatyka.
(2) Właściwości semantyczne oraz ograniczenia selekcyjne
jednostek języka. Podstawowe relacje znaczeniowe między
leksemami.
(3) Informacja leksykograficzna – typy definicji. Rodzaje słowników.
Składnikowa analiza znaczenia a uniwersalny metajęzyk
semantyczny. Problem indefinibiliów.
(4) Właściwości pragmatyczne wyrażeń. Funkcje języka i
wypowiedzi. Odmiany języka. Teoria aktów mowy. Zasada
kooperacji (maksymy) Grice'a.
(5) Język jako system dwustopniowy (diakryty vs jednostki
znaczące). Charakterystyka podsystemu fonologicznego. Głoska a
fonem. Głoska a litera. Alfabet fonetyczny. Podstawowe zasady
zapisu fonetycznego.
(5) Kryteria klasyfikacji głosek. Charakterystyka upodobnień
wewnątrzwyrazowych i międzywyrazowych. Różnice regionalne w
wymowie (wymowa warszawska vs krakowsko-poznańska).
(6) Podstawowe pojęcia z zakresu słowotwórstwa: derywat,
parafraza słowotwórcza, czwórka proporcjonalna, temat
słowotwórczy, formant, kategoria słowotwórcza i typ derywacji.
Analiza słowotwórcza rzeczowników, czasowników i przymiotników.
(7) Charakterystyka takich zjawisk jak: leksykalizacja, uniwerbizacja,
wzajemna motywacja, wielomotywacyjność. Kryteria oceny
neologizmów. Analiza najnowszego słownictwa.
(8) Różne sposoby rozumienia terminu wyraz. Leksem a forma
fleksyjna. Synkretyzm form fleksyjnych jako wynik neutralizacji opozycji.
(9) Budowa formy fleksyjnej. Temat podstawowy vs temat
rozszerzony (rozszerzenia tematyczne czasowników). Końcówka
fleksyjna vs flektyw (zespół morfemów fleksyjnych). Typy
morfemów.
(10) Pojęcie kategorii w morfologii. Typy kategorii morfologicznych
(fleksyjne, klasyfikujące, syntaktycznie zależne, syntaktycznie
niezależne oraz determinujące i niedeterminujące).
(11) Paradygmatyka. Alternacje w tematach fleksyjnych (tematy
oboczne). Supletywizm.
(12) Tradycyjny podział na części mowy. Kryteria wydzielana
poszczególnych klas. Problem opisu zaimków i wyrażeń
funkcyjnych.
(13) Dodatkowe problemy składniowe: struktura predykatowoargumentowa
zdania a struktura tematyczno-rematyczna
wypowiedzi. Rozszerzone spojrzenie na tradycyjne związki w
wypowiedzi (m.in. wymagania liczebników).
(14) Problem spójności wypowiedzi złożonej. Rodzaje wskaźników
zespolenia. Typy wtrąceń.
|