Literatura: |
Doughty, C. J., and Long, M. H. (eds) (2003) Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell.
Ellis, R. (1985) Understanding second language acquisition . New York: Oxford University Press.
Ellis, R. (2008) The study of second language acquisition (2nd edition). Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R., and Barkhuizen, G. (2005) Analyzing learner language . New York: Oxford University Press.
Gass, S. M., and Selinker, L. (eds) (1993) Language transfer in language learning (revisededition). Amsterdam: John Benjamins.
Gass, S. M., and Selinker, L. (2001) Second language acquisition: an introductory course (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Larsen-Freeman, D., and Long, M. H. (1991) An introduction to second language acquisitionresearch . New York: Longman.
Lightbown, P. M., and Spada, N. (2006) How languages are learned (3rd edition). New York: Oxford University Press.
Long, M. H. (2006) Problems in SLA . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Mitchell, R., and Myles, F. (2004) Second language learning theories (2nd edition). NewYork: Arnold.
Ortega, L. 2009/2013. Understanding Second Language Acquisition. 2nd edition: New York: Routledge.
VanPatten, B., and Williams, J. (eds) (2007) Theories in second language acquisition: an introduction . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
|
Efekty uczenia się: |
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych,
S_W18 najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania.
S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z wiedzy o akwizycji języków oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań,
S_U09 posługiwać się zaawansowanymi teoriami z zakresu wiedzy o przyswajaniu języków w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej,
S_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów,
S_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów.
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu,
S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1,
2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych synchronicznie i asynchronicznie,
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie CKC UW, zgodnie z planem danego semestru.
4) zaliczenie testu końcowego
Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w wykładach stacjonarnych mogą być zwolnione zwolnione z testu końcowego.
Skala ocen:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
|
Zakres tematów: |
1. Definicja procesu przyswajania języka ojczystego (J1) i jego zakresu. Kluczowe terminy. Aspekty języka / systemów językowych w przyswajaniu języka. Przyswajanie J1 w okresie prenatalnym i wczesnym po urodzeniu.
2. Jak dzieci uczą się dźwięków? - aspekty fonetyczne w przyswajaniu J1. Percepcja, dyskryminacja i produkcja dźwięków.
3. Jak dzieci uczą się słów? Przyswajanie słownictwa w J1: rozpoznawanie i produkcja słów.
4. Jak dzieci uczą się gramatyki? Przyswajanie składni J1.
5. Rola wieku w przyswajaniu języka. Pojęcie okresu krytycznego i wieku krytycznego.
6. Zdefiniowanie procesu przyswajania języka obcego (J2) i jego zakresu. Kluczowe terminy, tematy i zmienne warunkujące ten proces.
7. Rola kontekstu w przyswajaniu języka obcego: uczenie się naturalistyczne a uczenie się w klasie językowej, ekspozycja językowa, produkowane i otrzymywane dane językowe (cf 'language input/output'),
8. Rola wieku ucznia w w przyswajaniu języka obcego - badania nad skutecznością 'wczesnego startu'.
9. Indywidualne różnice w w przyswajaniu języka obcego - wymiar afektywny procesu.
10. Pojęcie 'interjęzyka'. Perspektywy teoretyczne na rolę otrzymywanych i produkowanych danych językowych ('language input/output') i interakcji w przyswajaniu języka obcego.
11. Różnorodność kontekstów przyswajania języka obcego: angielski jako Lingua Franca, angielski do celów akademickich, angielski specjalistyczny, języki dziedzictwa narodowego, języki mniejszości, dwujęzyczność i wielojęzyczność.
12. Przyswajanie języka obcego w klasie językowej - wybrane metody i podejścia: zintegrowane nauczanie treści i języka (w CKNJOiEE).)
13. Ostateczne osiągnięcie (cf 'ultimate attainment'). Pojęcie native speakera i biegłości językowej oraz jej miary.
|
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody są zróżnicowane, a ich wybór zależy od zadania i trybu pracy.
- wykład konwersatoryjny - prezentacje ppt, filmy dydaktyczne,
- metoda webquest - wyszukiwanie i gromadzenie informacji z zasobów internetowych- analiza przypadku/rozwiązywanie problemu
- symulacja/drama/odgrywanie ról- wcielanie się w rolę ocenianego/oceniającego
- samodzielna pracy studentów: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie
pracy w parach i w podgrupach (np. w tzw. pokojach) np. think – pair – share
nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści,
rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, przekazywanymi treściami.
|