Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Deinstytucjonalizacja – nowa jakość polityki społecznej 3401-FAK-DIz
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Lizut J., Grewiński M. (red.), Deinstytucjonalizacja w polityce społecznej. Szanse i zagrożenia (2021), Warszawa

Goffman E. (2011). Instytucje totalne. Gdańsk: GWP.

Grewiński M., Kamiński S. (2007). Obywatelska polityka społeczna. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Zbyrad T. (2016). Od instytucjonalizacji opieki ku deinstytucjonalizacji. Wyzwania polityki społecznej i szanse rozwoju. W: A. Furmańska- -Maruszak, A. Wójtewicz (red.), Polityka społeczna wobec wyzwań demograficznych i przemian społecznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.

Fijołek-Głowacka, K. (2021). Uspołecznienie, upodmiotowienie, personalizacja. Czas na deinstytucjonalizację. Instytut Spraw Obywatelskich. https://instytutsprawobywatelskich.pl/uspolecznienie-upod miotowienie-personalizacja-czas-na-deinstytucjonalizacje/

Krzyszkowski, J. (2018). Deinstytucjonalizacja usług dla seniorów jako element polityki senioralnej. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 43/3/2018.

Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności. Europejska Grupa Ekspertów ds. Przejścia od Opieki Instytucjonalnej do Opieki świadczonej na poziomie Lokalnych Społeczności. (2012). Europejska Grupa Ekspertów ds. Przejścia od Opieki Instytucjonalnej do Opieki świadczonej na poziomie Lokalnych Społeczności, Bruksela.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ka będzie

w sferze wiedzy:

 posiadał wiedzę o koncepcji i polityce deinstytucjonalizacji

 miał wiedzę o rozwiązaniach stymulujących deinstytucjonalizację

w sferze umiejętności:

 potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę na temat mechanizmów deinstytucjonalizacji

 potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy oddziaływań podejmowanych wobec różnych grup i społeczności

 potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy środowiskowej w projektowaniu oraz realizacji deinstytucjonalizacyjnych praktyk pomocowych polityk, projektów, programów adresowanych do społeczności wymagających wsparcia

w sferze kompetencji społecznych:

 świadomy potencjału różnych grup wrażliwych

 miał świadomość znaczenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności w pracy na rzecz upodmiotowienia grup defaworyzowanych

Metody i kryteria oceniania:

ocena aktywności i udziału w dyskusjach grupowych (pomysły i argumentacja) 20%

ocena indywidualnych prezentacji tematycznych 40%

pisemna analiza wybranej praktyki środowiskowej 40%

Zakres tematów:

1. Źródła polityki deinstytucjonalizaji

2. Jak idea DI zmienia świat instytucji

3. Jak idea DI zmienia politykę społeczną

4. Deinstytucjonalizacja praktyk pomocowych wobec osób z niepełnosprawnościami

5. Deinstytucjonalizacja wsparcia wobec osób z zaburzeniami psychicznymi

6. Miejsce pracy środowiskowej w procesie deinstytucjonalizacji

7. Kapitał solidarności – w jaki sposób go wytwarzać

Metody dydaktyczne:

prezentacje, dyskusje grupowe, analizy praktyk społecznych i publicznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 17:15, sala 19
Bohdan Skrzypczak 0/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Podchorążych 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)