Zakres tematów: |
Zakres tematyczny zajęć oraz kolejność realizacji tematów mogą być przez wykładowcę zmienione po uzgodnieniu zmiany ze studentami.
SEMESTR ZIMOWY
1. Życie człowieka: etapy rozwoju, rodzina, obowiązki domowe, mieszkanie i jego utrzymanie, standardy życia na wsi i w mieście, transport. Uzyskiwanie i udzielanie informacji, prowadzenie rozmowy telefonicznej.
2. Praca: zawody i ich specyfika, hierarchia stanowisk, miejsca pracy, zasady zatrudnienia, edukacja, szkolenia, ścieżka kariery, ubezpieczenie, poszukiwanie pracy, bezrobocie. Argumentowanie: wyliczanie, podkreślanie, uogólnianie.
3. Państwo i społeczeństwo: życie polityczne, migracja, stereotypy narodowe, globalizacja, Unia Europejska, mniejszości narodowe, historia a współczesność, ekologia. Pytanie o poglądy, opinie, stanowisko, wyrażanie własnych przekonań, powoływanie się na dane empiryczne, statystyki.
4. Tradycje i wybory alternatywne: religia, folklor, małe ojczyzny. Uczestniczenie w rozmowie: jak ją zacząć, podtrzymać, przerwać, skończyć, zmienić jej temat, dopowiedzieć, dopytać.
5. Sztuka: architektura, rzeźba, malarstwo, fotografia, teatr, kino, opera. Relacjonowanie, opisywanie dzieł i wydarzeń artystycznych, dzielenie się przeżyciami estetycznymi.
SEMESTR LETNI
6. Ciało i zmysły: pielęgnacja ciała, dolegliwości, higieniczny tryb życia, prawidłowe żywienie, szkodliwe nawyki, sport, zabiegi upiększające, ideał urody. Opisywanie objawów, spekulowanie, prośba o pomoc, propozycja pomocy, udzielanie rad.
7. Komunikowanie się, media, Internet; żargon, slang. Parafrazowanie, objaśnianie znaczeń, definiowanie; wyrażanie niezrozumienia, prośba o powtórzenie, przeformułowanie.
8. Psychika: uczucia, typy charakterów, sposoby reagowania, stres, depresja, uzależnienia (alkohol, narkotyki, papierosy, praca, Internet, hazard); przeciętność, siła osobowości; autorytet, subkultury. Wyrażanie emocji: chęci, zadowolenia, znużenia, zawodu, radości, itp. Dzielenie się doświadczeniem.
9. Czas wolny, życie studenckie. Wyrażanie zainteresowania czyimś życiem, samopoczuciem, planami. Negocjowanie (plany na wieczór).
Temat zaproponowany przez studentów.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne:
a) praca samodzielna (zadania domowe, praca ze słownikami dwujęzycznymi i objaśniającymi), praca w parach, praca w grupach;
b) podawanie myśli przewodniej wysłuchanego tekstu; uzupełnianie brakujących informacji w tekście na podstawie wysłuchanego tekstu; udzielanie precyzyjnych odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu wysłuchanego;
c) praca z tekstem pisanym: odgadywanie znaczeń wyrazów w kontekście, odnajdywanie myśli przewodnich, wyszukiwanie szczegółowych informacji, tłumaczenie, tworzenie definicji, transformacje zdań, podawanie synonimów, antonimów, podstawy analizy tekstu (rozpoznawanie struktury i stylu);
d) pisanie samodzielnych dłuższych tekstów
e) tłumaczenie prostych tekstów z języka polskiego na język litewski i z języka litewskiego na język polski;
f) systematyczne przygotowywanie przeglądu litewskiej prasy internetowej (tematy bieżące – nagłówki i leady) - opcjonalne;
g) dyskusje w grupie zajęciowej (w tym krótkie prezentacje)
h) ćwiczenia fonetyczne (w tym recytacja z pamięci krótkich tekstów poetyckich)
i) udział w wybranych wydarzeniach kulturalnych w języku litewskim (np. wykłady, wernisaże, prezentacje książek, uroczystości z okazji litewskich świąt państwowych) odbywających się w Warszawie.
|