Krytyka literacka:
1. Krótka historia krytyki literackiej
Na zajęciach prześledzimy historię pism (krytyczno)literackich i towarzyszących im krytyków – od 1945 roku do dziś. Omówimy punkty zwrotne w krytyce literackiej drugiej połowy XX i XXI wieku, pisma, w których obecnie toczy się debata krytycznoliteracka oraz strategie publikacyjną młodego krytyka / krytyczki.
2. Problemy (współczesnej) krytyki
Na zajęciach będziemy zastanawiać się nad funkcją zawodowego krytyka, a także nad etyką jego działania. Przedyskutujemy problemy (i wyzwania), z którym musi mierzyć się współczesna krytyka: nadprodukcja książek, agresywny wydawniczy marketing, malejąca liczba i rola pism w życiu literackim, niskie honoraria za recenzje, rozwój blogów literackich, „bookstagrama”.
3. Analiza wybranych recenzji
Przegląd recenzji z polskich czasopism literackich. Analiza stylu, kompozycji, strategii interpretacyjnych.
4. Praca nad recenzją (I)
Na zajęcia studenci przygotowują notę recenzencką (1000–1200 znaków ze spacjami) o tekście zaproponowanym przez wykładowcę. Podczas zajęć przeanalizujemy wybrane prace studentów, zredagujemy teksty, zastanowimy się nad doborem argumentacji.
5. Praca nad recenzją (II)
Na zajęcia studenci przygotowują krótką recenzję (2000–3000 znaków ze spacjami) o tekście zaproponowanym przez wykładowcę. Podczas zajęć przeanalizujemy wybrane prace studentów, zredagujemy teksty, zastanowimy się nad doborem argumentacji. Na zajęciach zostanie przydzielone ostatnie zadanie – napisanie recenzji z dowolnej współczesnej powieści lub tomu poetyckiego (data wydania 2021–2022) w objętości 6000–7000 znaków ze spacjami. Tekst należy przesłać wykładowcy.
Krytyka muzyczna:
1. Specyfika i historia krytyka muzycznej
Na zajęciach postaramy się uchwycić fenomen krytyki muzycznej, jej materii, a także prześledzimy jej funkcje, zadania i cele. Poznamy także historyczne recenzje i zastanawiamy się nad etyką pracy krytyka.
2. Style krytyki muzycznej
Na przykładzie wybranych recenzji uznanych współczesnych krytyków poznamy strategie oceny i interpretacji muzyki.
3. Recenzja płytowa – temat własny
Zadaniem studentów jest napisanie recenzji płytowej wybranego przez siebie albumu (2200 znaków ze spacjami). Podczas zajęć, w formule warsztatowej, będziemy analizować stworzone przez studentów teksty.
4. Recenzja koncertu
Zadaniem studentów jest napisanie recenzji koncertu (3300 znaków ze spacjami), na który wybierzemy się wspólnie. Podczas zajęć, w formule warsztatowej, będziemy analizować stworzone przez studentów teksty.
5. Recenzja płytowa – na zadany temat
Zadaniem studentów jest napisanie recenzji płytowej na zadany temat (2200 znaków ze spacjami). Podczas zajęć, w formule warsztatowej, będziemy analizować stworzone przez studentów teksty.
Krytyka filmowa:
1. Na kinie każdy się zna?
Strategie krytyki filmowej, kinofilia, kanon, zadania krytyka. Typy recenzji.
2. Od starych mistrzów do vlogerów.
Retoryka krytyki filmowej. Sylwetki słynnych krytyków (Słonimski, Eberhardt, Jackiewicz, Mętrak, Sobolewski) i przykłady różnych interpretacji dzieła filmowego.
3. Nowsze pokolenie.
Zadanie pierwsze.
Omawianie krótkich (do 2500 znaków) recenzji jednego wybranego filmu, napisanych przez studentów – przykłady interpretacji i rozwiązań formalnych. Dyskusja o filmie.
4. Zadanie drugie.
Omawianie dłuższych (do 5000 znaków) miniesejów na temat jednego wybranego filmu. Punkt widzenia, punkt pisania. Dyskusja.
5. Zadanie trzecie.
Omawianie krótkich (do 3500 znaków), ale zaangażowanych recenzji. Ćwiczenia z perswazji. Dyskusja.
|