Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową 4100-IMGBNEJ
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie.

Literatura obowiązkowa:

• Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge.

• Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge

• Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd.

Literatura dodatkowa:

• Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd.

• Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing.

• Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.

• Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP.

• Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP.

• Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge.

• O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications.

• Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic.

• Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan.

• Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic.

• Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu metodologii badań w edukacji ze szczególnym uwzględnieniem badań nad edukacją językową

K_W02 - niezbędną terminologię z zakresu metodologii badań w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad edukacją językową

K_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie

K_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej i badawczej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

K_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

K_W14 w pogłębionym stopniu pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim

K_U06 - w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem wiedzy o społeczeństwie

K_U17 - komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U22 - prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 - uczenia się przez całe życie

K_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K_K06 - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K07 - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem koniecznym zaliczenia semestru jest:

1. wykazanie znajomości zalecanych lektur i materiałów

2. przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych

3. zdolność do pracy w grupie, wzajemnego wspierania się i kooperacji

4. obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność)

5. uzyskanie pozytywnej oceny - zaliczenia - z zadań cząstkowych

6. uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności

7. uzyskanie pozytywnej oceny z grupowego projektu badawczego

8. terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i online

Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):

1. umiejętność wykazania powiązań, przywołania argumentów z literatury obowiązkowej i dodatkowej

2. wnikliwość i jakość argumentacji

3. kompletność treści

4. klarowność i logika wywodu

5. zgodność z instrukcją

6. organizacja, prezentacja oraz estetyka treści zadań z myślą o czytelniku/odbiorcy

7. poprawność językowa (styl, gramatyka, słownictwo, rejestr)

8. terminowość wykonania zadań na seminaria i online

Skala ocen

95-100% - 5

90-94% - 5-

85-89% - 4+

80-84% - 4

75-79% - 4

70-74% - 3+

65-69% - 3

60-64% - 3-

0-59% - 2

Wagi (%):

Obecność - 20

Aktywność – 10

Zadania cząstkowe – 25

Grupowy project badawczy – 15

Test sprawdzający wiedzę i umiejętności - 30

Zakres tematów:

Tematyka zajęć obejmuje:

• zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych

• analiza wybranych artykułów naukowych i raportów a badań

• formułowanie i operacjonalizacja pytań badawczych

• pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową (metody ilościowe, jakościowe oraz metody mieszane)

• procedury doboru prób

• opis zmiennych, podstawowe relacje między zmiennymi

• zagadnienia z przygotowania instrumentów i procedur badawczych

Metody dydaktyczne:

• Metody podające (słowne, asymilacji wiedzy) - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, tekst programowany, prezentacja multimedialna

• Metody problemowe (wyzwalające aktywność badawczą studentów i rozwijające umiejętności badawcze, uczenie się przez odkrywanie, indywidualnie i w grupie)

• Metody oparte na dyskusji (refleksja, wymiana poglądów, wymagana wewnętrzna aktywność studenta, autonomia/niezależność procesu uczenia się)

• Metody eksponujące - pokaz (demonstrowanie zjawisk), wystawa (wyniki prac indywidualnych lub zespołowych).

Uczenie się przez rozwiązywanie problemów, dyskusję i prezentację pomysłów – współpraca i porozumienie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 15
Dorota Campfield 15/ szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 15
Dorota Campfield 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)