Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of the 20th Century 2105-EPE-L-D1HICE
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. “A History of the World. From the 20th to the 21st Century”, by J.A.S. Grenville.

2. “International History of the Twentieth Century and Beyond”, by A. Best and other authors.

3. “Mastering Modern World History”, by N. Lowe.

4. “The Oxford History of Modern Europe”, by T.W.C. Blanning (ed.).

5. “A Concise History of Modern Europe”, by D.S. Mason.

Wszystkie materiały dydaktyczne zostaną przesłane studentom z wyprzedzeniem.

Efekty uczenia się:

Wiedza: po ukończeniu kursu student zna i rozumie

- różnorodne determinanty najistotniejszych wydarzeń politycznych XX wieku: wojen, rewolucji, zmian reżimów oraz form ładu międzynarodowego, ze szczególnym uwzględnieniem Europy (K_W02)

- wzajemne powiązania głównych przemian i procesów politycznych, społecznych oraz ekonomicznych w szerokim europejskim kontekście historycznym i geopolitycznym (K_W02)

- ewolucję liberalno-demokratycznych idei i instytucji – także z perspektywy ich konfrontacji z systemami totalitarnymi i autorytarnymi (K_W06)

- źródła, społeczno-polityczne uwarunkowania i przemiany idei integracji europejskiej (K_W06)

Umiejętności: po ukończeniu kursu student potrafi

- samodzielnie ocenić zarówno znaczenie, jak i długofalowe konsekwencje głównych wydarzeń i przemian w XX wiecznej polityce, życiu społecznym i gospodarce Europy (K_U01)

- interpretować wzajemne powiązania pomiędzy najważniejszymi tendencjami politycznymi, społecznymi i ekonomicznymi, występującymi w różnych społeczeństwach europejskich w XX stuleciu (K_U01)

- identyfikować nierozwiązane problemy i wyzwania XX wieku, wciąż wpływające na współczesną Europę, formułować własny ich osąd oraz proponować odpowiednie, oparte na wiedzy rozwiązania (K_U05)

Metody i kryteria oceniania:

Wariant stacjonarny

1. Regularny udział w zajęciach (obowiązkowy). Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej liczby nieobecności student może być poproszony o ustne lub pisemne zaliczenie opuszczonych zajęć.

2. Aktywny udział w dyskusjach, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach (rekomendowany).

3. Pisemny test śródsemestralny w końcu listopada lub na początku grudnia (obowiązkowy).

4. Pisemny egzamin końcowy (test zamknięty i test otwarty) w trakcie zimowej sesji egzaminacyjnej (obowiązkowy).

Składniki oceny końcowej (w przybliżeniu):

Obecności oraz udział w dyskusjach: 25%

Kolokwium śródsemestralne: 25%

Egzamin końcowy: 50%

Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania oceny co najmniej dostatecznej (3) z egzaminu końcowego, niezależnie od innych składników oceny.

Wariant zdalny

1. Regularny udział w zajęciach zdalnych (obowiązkowy). Dwie nieobecności są dopuszczalne bez konsekwencji. W przypadku większej ich liczby, student może być poproszony o pisemne zaliczenie opuszczonych zajęć.

2. Aktywny udział w dyskusjach online, oparty przede wszystkim na zadanych lekturach (rekomendowany).

3. Ustny egzamin śródsemestralny online, w końcu listopada lub na początku grudnia (obowiązkowy).

4. Ustny egzamin końcowy online, w trakcie zimowej sesji egzaminacyjnej (obowiązkowy).

Składniki oceny końcowej (w przybliżeniu):

Obecności oraz udział w dyskusjach - 25%

Egzamin śródsemestralny - 25%

Egzamin końcowy - 50%

Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania oceny co najmniej dostatecznej (3) z egzaminu końcowego, niezależnie od innych składników oceny.

Zakres tematów:

Tydzień 1: Organizacja kursu, wymagania formalne, przegląd zagadnień. Wykład wprowadzający: „Pojęcie historii i wyzwania dotyczące studiów nad historią XX wieku.

Tydzień 2: Przyczyny I konsekwencje pierwszej wojny światowej.

Lektury - przynajmniej jedna z niniejszych pozycji:

--> “A History of the World. From the 20th to the 21st Century” by J.A.S. Grenville, pp. 87-142.

-> “International History of the Twentieth Century and Beyond” by A. Best and other authors, pp. 165-196.

-> “Mastering Modern World History” by N. Lowe, pp. 3-42.

Tydzień 3&4: Kryzys demokracji parlamentarnej i rozwój ruchów faszystowskich i nazistowskich w powojennej Europie.

Lektury - przynajmniej jedna z niniejszych pozycji:

-> “A History of the World. From the 20th to the 21st Century” by J.A.S. Grenville, pp. 142-238.

-> “International History of the Twentieth Century and Beyond” by A. Best and other authors, pp. 6-52.

Tydzień 5&6: Druga wojna światowa – przyczyny, główne wydarzenia militarne i geopolityczne oraz ich konsekwencje.

Lektury - przynajmniej jedna z niniejszych pozycji:

-> “A Concise History of Modern Europe. Liberty, Equality, Solidarity” by D. S. Mason, pp. 131-143.

-> “International History of the Twentieth Century and Beyond” by A. Best and other authors, pp. 199-225.

-> “Mastering Modern World History” by N. Lowe, pp. 89-120.

“A History of the World. From the 20th to the 21st Century” by J.A.S. Grenville, pp. 239-305.

Tydzień 7&8:

Projekt komunistyczny, jego realizacja i upadek.

Lektura:

“->A Concise History of Modern Europe. Liberty, Equality, Solidarity” by D. S. Mason, pp. 59-69, 115-130.

Tydzień 9&10: Zimna wojna – główne wydarzenia i zagrożenia. Proces dekolonizacji i jego konsekwencje dla ładu światowego.

Lektury - przynajmniej jedna z niniejszych pozycji:

-> “A Concise History of Modern Europe. Liberty, Equality, Solidarity” by D. S. Mason, pp. 145-160,

-> “Mastering Modern World History” by N. Lowe, pp. 122-140, 529-607,

-> “A History of the World. From the 20th to the 21st Century” by J.A.S. Grenville, pp. 351-466,

-> “International History of the Twentieth Century and Beyond” by A. Best and other authors, pp. 229-357, 439-464.

Tydzień 11&12:

Procesy społeczno-ekonomiczne: kryzysy, nowe idee i modele rozwoju gospodarczego.

Lektury:

->”The Oxford History of Modern Europe” by T.W.C. Blanning (ed.), pp. 186-213,

LUB -> “A History of the World. From the 20th to the 21st Century” by J.A.S. Grenville, pp. 151-167,

ORAZ -> “Mastering Modern World History” by N. Lowe, pp. 635-666.

Tydzień 13:

Integracja europejska – źródła, ewolucja, wyzwania.

Lektury - przynajmniej jedna z niniejszych pozycji:

-> “A Concise History of Modern Europe. Liberty, Equality, Solidarity” by D. S. Mason, pp. 179-192,

-> “International History of the Twentieth Century and Beyond” by A. Best and other authors, pp. 555-577,

-> “Mastering Modern World History” by N. Lowe, pp. 186-223.

Tydzień 14:

Główne etapy i przełomy w rozwoju naukowym i technologicznym.

Bez lektury – wykład podsumowujący.

Metody dydaktyczne:

Wariant stacjonarny:

Wykłady, prezentacje multimedialne, dyskusje w grupie.

Wariant zdalny:

Wykłady online (na platformie Google Meet), z wykorzystaniem materiałów multimedialnych oraz z elementami dyskusji w grupie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala 116
Sławomir Józefowicz 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Stara Biblioteka - "Stary BUW"
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)