Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
|
Efekty uczenia się: |
Egzamin sprawdza osiągnięcie następujących efektów:
WIEDZA
Student zna i rozumie:
- strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W07)
- podstawę programową języka francuskiego na pierwszym etapie edukacyjnym (K_W19)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U05)
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych (K_U06)
- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego (K_19)
- Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami (K_U24)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K05)
- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K06)
|
Zakres tematów: |
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie.
2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych.
4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych.
5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania
6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych
7. Czytanie bajek w szkole podstawowej
8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obceg0
9. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
|