Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna 4100-1SPSYCHOGOLO
Egzamin (EGZ) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 0
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Goleman, D. (2023). Inteligencja Emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

Grollman, S. (4th ed. 1978). The human body: its structure & physiology. New York: Macmillan.

Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2015). Psychologia akademicka tom 1, podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2022). Psychology & Life. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zimbardo, Ph.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje, tomy 1 -5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza - absolwent zna i rozumie:

K_W01; w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

K_W02; niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia

K_W04; w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu

K_W17; najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

Umiejętności - absolwent potrafi:

K_U02; samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym

K_U06; wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07; posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

K_U20; pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

K_U24; zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:

K_K02; refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

K_K06; odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K09; podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

K_K08; uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma formę pisemną.

Ocenie podlegają: wiedza na temat danych koncepcji, rozumienie celowości przedstawionych mechanizmów, procesów i zasad ich stosowania (refleksja) oraz ich potencjalnych korzyści dla procesu nauczania.

Wymagania na ocenę:

5.0 – 90 – 100%

4.5 – 85 – 89%

4.0 – 75 – 84%

3.5 – 70 – 74%

3.0 – 60 – 69%

2.0 – 0 – 59%

Zakres tematów:

Przedmiot, metody i zastosowania psychologii

Trzy koncepcje człowieka w psychologii: koncepcja psychodynamiczna

Trzy koncepcje człowieka w psychologii: koncepcja behawiorystyczna

Trzy koncepcje człowieka w psychologii: koncepcja poznawcza

Układ nerwowy człowieka

Temperament i różnice indywidualne

Agresja: analiza zjawiska i różne koncepcje agresji

Komunikacja interpersonalna i asertywność

Inteligencja

Emocjonalność człowieka: koncepcje, rola emocji

Inteligencja emocjonalna

Proces motywacyjny

Psychologia społeczna

Dynamika rozwojowa grupy społecznej

Psychologia pola (Gestalt) i procesy percepcyjne

Metody dydaktyczne:

Przykładowe tematy egzaminu:

- przeprowadź porównanie wskazanych koncepcji wyjaśniających określone formy zachowania ludzi wraz z oceną ich uznanej trafności w ich wyjaśnianiu

- dokonaj analizy biologicznych i psychologicznych czynników wpływających aktywizację wskazanych zachowań i stanów jednostki

- określ i wyjaśnij zróżnicowane pojęcia odnoszącego się do odmiennych treściowo obszarów, np. IQ i EQ

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Sokołowski 127/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)