Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski) 4100-5SPKKDIIEEFRA
Praktyki pedagogiczne (PR_PED) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013

Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012

Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012

Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017

Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu cyklu praktyk:

Wiedza

Student zna i rozumie

S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwą dla nauczania języków obcych

S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki

stosowane w szkole podstawowej związane z nauczaniem języków obcych

S_W19 -podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem.

Umiejętności

Student potrafi

S_U02 - samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z

nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych

S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,

dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U06 - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki

oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary

wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu

S_U10 - pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i

realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać

zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na

realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U22 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne

związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i

nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym

S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami.

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do

S_K04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego

S_K05 - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania –

Student jest zobowiązany zrealizować wszystkie 30 godzin praktyk w semestrze.

Na ocenę składają się następujące elementy:

a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 25% oceny na koniec semestru

Każdy konspekt jest oceniany na 10 punktów: 1 punkt termin, 2 punkty przygotowane materiały do lekcji, 3 punkty poprawność językowa, 4 punkty poprawność metodyczna

c) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę klasy ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej

Wychowawca ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 4 punkty), kulturę osobistą (3 punkty)

d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora, którego lekcje języka francuskiego student będzie obserwował - 25% oceny końcowej

Mentor ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), kulturę osobistą (2 punkty)

d) pozytywna ocena metodyka wizytującego lekcje - 25% oceny końcowej

Metodyk ocenia punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), poprawność językową (3 punkty) kulturę osobistą (1 punkty)

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1 ECTS- godziny kontaktowe

1,5 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76%- dostateczny plus

77%-84%- dobry

85%-92%- dobry plus

93%-100%- bardzo dobry

Zakres tematów:

W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:

1) zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie:

a) czynności podejmowanych przez mentora praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,

b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych ucz- niów,

f) sposobu oceniania uczniów,

g) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);

3) współdziałanie z mentorem praktyk w:

a) planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć),

b) organizowaniu pracy w grupach,

c) przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,

d) wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,

e) organizowaniu przestrzeni klasy,

4) pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:

a) planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,

b) dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,

c) organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,

d) wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,

e) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,

f) organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,

g) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,

h) podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

i) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;

5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:

a) prowadzenie dokumentacji praktyk

b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

d) ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów,

e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć).

Metody dydaktyczne:

• samodzielna pracy studentów podczas zajęć -omawianie lekcji:

• praca w parach i w podgrupach

• nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści w trakcie omawiania lekcji

• debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, pracą w podgrupach itd.

• wspólne analizowanie przebiegu zajęć i ich efektów

* Metodyka pracy z dziećmi starszymi. Gry i zabawy dydaktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Chojnacka 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)