Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski) 4100-5SPKKDIIEEFRA
Praktyki pedagogiczne (PR_PED)
Semestr zimowy 2024/25
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013 Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012 Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012 Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017 Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu cyklu praktyk: Wiedza Student zna i rozumie S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwą dla nauczania języków obcych S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkole podstawowej związane z nauczaniem języków obcych S_W19 -podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem. Umiejętności Student potrafi S_U02 - samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U06 - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu S_U10 - pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych S_U22 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami. Kompetencje społeczne Student jest gotów do S_K04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego S_K05 - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania – Student jest zobowiązany zrealizować wszystkie 30 godzin praktyk w semestrze. Na ocenę składają się następujące elementy: a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 25% oceny na koniec semestru Każdy konspekt jest oceniany na 10 punktów: 1 punkt termin, 2 punkty przygotowane materiały do lekcji, 3 punkty poprawność językowa, 4 punkty poprawność metodyczna c) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę klasy ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej Wychowawca ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 4 punkty), kulturę osobistą (3 punkty) d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora, którego lekcje języka francuskiego student będzie obserwował - 25% oceny końcowej Mentor ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), kulturę osobistą (2 punkty) d) pozytywna ocena metodyka wizytującego lekcje - 25% oceny końcowej Metodyk ocenia punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), poprawność językową (3 punkty) kulturę osobistą (1 punkty) 30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS: 1 ECTS- godziny kontaktowe 1,5 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji Zalicza 60% możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76%- dostateczny plus 77%-84%- dobry 85%-92%- dobry plus 93%-100%- bardzo dobry |
Zakres tematów: |
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez: 1) zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; 2) obserwowanie: a) czynności podejmowanych przez mentora praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów, b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć), d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń, e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych ucz- niów, f) sposobu oceniania uczniów, g) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje); 3) współdziałanie z mentorem praktyk w: a) planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć), b) organizowaniu pracy w grupach, c) przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, d) wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, e) organizowaniu przestrzeni klasy, 4) pełnienie roli nauczyciela, w szczególności: a) planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, b) dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej, c) organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze, d) wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej, e) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów, f) organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, g) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, h) podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad, i) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami; 5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: a) prowadzenie dokumentacji praktyk b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), d) ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów, e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć). |
Metody dydaktyczne: |
• samodzielna pracy studentów podczas zajęć -omawianie lekcji: • praca w parach i w podgrupach • nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści w trakcie omawiania lekcji • debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, pracą w podgrupach itd. • wspólne analizowanie przebiegu zajęć i ich efektów * Metodyka pracy z dziećmi starszymi. Gry i zabawy dydaktyczne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Małgorzata Chojnacka | 25/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.