Literatura: |
H. Radlińska, Co Ludwik Krzywicki dał polskiej myśli pedagogicznej [w:] Ludwik Krzywicki; Praca zbiorowa poświęcona jego życiu i twórczości, IGS, Warszawa 1938,
L. Krzywicki, Idea a życie; Ludożerstwo i wilkołactwo [w:] Studia socjologiczne, Gebethner&Wolff, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Poznań-Wilno-Zakopane, brw,
K. Krzeczkowski, O nową formę ubezpieczeń społecznych, Warszawa 1923,
S. Rychliński, Drabina społeczna w Anglii, Warszawa 1938,
Z. Daszyńska-Golińska, Kwestia kobieca a małżeństwo [on-line],
Z. Daszyńska-Golińska, Prawo wyborcze kobiet [on-line],
Pamiętniki Emigrantów; Pamiętniki Chłopów, Pamiętniki Bezrobotnych, Instytut Gospodarstwa Społecznego, Warszawa 1938-1977 (wybrane tomy).
J. Słomka, Pamiętniki włościanina, Kraków, (brw).
Z. Urbański, Mniejszości Narodowe w Polsce, Wydawnictwo "Mniejszości Narodowe" Warszawa 1932,
S. Kutrzeba, Mniejszości w najnowszem prawie międzynarodowem, Ossolineum, Lwów, Warszawa, Kraków 1925,
M. Jarmuż, Problemy mieszkaniowe w Polsce w latach siedemdziesiątych XX wieku w świetle dokumentów osobistych, IH PAN, Warszawa 2020,
P. Grata, Polityka społeczna Drugiej Rzeczypospolitej, uwarunkowania, instytucje, działania, Rzeszów 2013,
Polityka społeczna, (red.) A. Rajkiewicz, Warszawa 1973,
J. Szczepański, Rozważania o konsumpcji w polityce społecznej, PWE, Warszawa 1978,
M. Olędzki, Wstęp do teorii polityki społecznej; Propozycja wyjścia z kryzysu, PWE, Warszawa 1981,
H. Strzemińska, Czas pracy i czas wolny w polityce społecznej, PWE, Warszawa 1988,
Polityka społeczna w Polsce; Synteza badań, M. Księżopolski i J. Auleytner, Warszawa 1990,
D. Stola, Kraj bez wyjścia? Migracje z Polski 1949-1989, IPN/ISP PAN, Warszawa 2010,
G. Firlit-Fesnak, Wspólnotowa polityka na rzecz równości kobiet i mężczyzn. Ewolucja celów i działania., Warszawa 2005,
Szczegółowe lektury przypisane do poszczególnych zajęć [broszury, rozdziały, strony] są podawane z wyprzedzeniem 14 dni.
|
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć Student potrafi zdefiniować czym jest polityka społeczna oraz kwestia społeczna, a także scharakteryzować poszczególne kwestie społeczne, z uwzględnieniem specyfiki regionalnej i czasu występowania. Potrafi wskazać czynniki powodujące wystąpienie wybranych kwestii społecznych i sposoby ich łagodzenia lub przezwyciężania. Potrafi ocenić oddziaływanie kwestii społecznych na poszczególne grupy społeczne. Umie krytycznie odnieść się do interpretacji genezy poszczególnych kwestii społecznych. Umie odnieść możliwości realizacji działań z zakresu polityk sektorowych oraz przeciwdziałania wybranym kwestiom społecznym do szerszych uwarunkowań historycznych oraz politycznych.
Jednocześnie studenci znają i rozumieją w perspektywie historycznej:
- K_W01 terminologię nauki o polityce społecznej i ma wiedzę o miejscu nauki o polityce społecznej w systemie nauk, jak również znają i rozumieją podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze polityki społecznej,
- K_W02 rodzaje, przejawy, struktury i dynamikę problemów społecznych w skali krajowej, lokalnej, globalnej oraz związki między nimi i ich strukturalne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,
- K_W03 przemiany więzi i struktur rodzinnych, sąsiedzkich, lokalnych, zawodowych; mają zaawansowaną wiedzę o charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla polityki społecznej.
Jednocześnie studenci potrafią w perspektywie historycznej:
- K_U01 interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umieją wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,
- K_U07 publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy w obszarze polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru polityki społecznej.
Jednocześnie studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i zewnętrznych komunikatów z obszaru polityki społecznej, a także uznania znaczenia dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej, opierając się na wiedzy o doświadczeniach z przeszłości.
|
Zakres tematów: |
Zajęcia obejmują zarówno omówienienie definicji polityki społecznej oraz kwestii społecznej, jak też spotkania poświęcone poszczególnym kwestiom społecznym (i ich ewolucji). Omówione zostaną także instytucje zajmujące się działaniami z zakresu polityki społecznej z uwzględnieniem zmian wynikających z uwarunkowań ustrojowych i politycznych. Ostatnia część zajęć będzie skoncentrowana na prognozach występowania poszczególnych kwestii społecznych oraz perspektyw polityki społecznej. W zajęciach przewidziano również odwoływanie się do aktualnego przeciwdziałania kwestiom społecznym. Zakres tematyczny obejmuje okres od Rewolucji Przemysłowej (XIXw.) po Jesień Ludów (XXw.).
semestr zimowy i letni:
- zagadnienia związane ze zmianami społecznymi wynikającymi z rewolucji przemysłowej,
- omówienie sylwetek i dorobku wielkich badaczy polityki społecznej w Polsce,
- omówienie szerszych uwarunkowań kwestii społecznej,
- kwestia populacyjna,
- kwestia migracyjna,
- kwestia mniejszości narodowych,
- kwestia włościańska,
- kwestia robotnicza i kwestia bezrobocia,
- kwestia edukacyjna,
- kwestia zdrowia,
- patologie społeczne,
- kwestia równości kobiet i mężczyzn,
- kwestia ekologiczna,
- kwestia czasu wolnego,
- prognozy występowania kwestii społecznych w przyszłości.
|