Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kwestii społecznych i polityki społecznej 2103-L-D1HKSPS
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 90
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

H. Radlińska, Co Ludwik Krzywicki dał polskiej myśli pedagogicznej [w:] Ludwik Krzywicki; Praca zbiorowa poświęcona jego życiu i twórczości, IGS, Warszawa 1938,

L. Krzywicki, Idea a życie; Ludożerstwo i wilkołactwo [w:] Studia socjologiczne, Gebethner&Wolff, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Poznań-Wilno-Zakopane, brw,

K. Krzeczkowski, O nową formę ubezpieczeń społecznych, Warszawa 1923,

S. Rychliński, Drabina społeczna w Anglii, Warszawa 1938,

Z. Daszyńska-Golińska, Kwestia kobieca a małżeństwo [on-line],

Z. Daszyńska-Golińska, Prawo wyborcze kobiet [on-line],

Pamiętniki Emigrantów; Pamiętniki Chłopów, Pamiętniki Bezrobotnych, Instytut Gospodarstwa Społecznego, Warszawa 1938-1977 (wybrane tomy).

J. Słomka, Pamiętniki włościanina, Kraków, (brw).

Z. Urbański, Mniejszości Narodowe w Polsce, Wydawnictwo "Mniejszości Narodowe" Warszawa 1932,

S. Kutrzeba, Mniejszości w najnowszem prawie międzynarodowem, Ossolineum, Lwów, Warszawa, Kraków 1925,

M. Jarmuż, Problemy mieszkaniowe w Polsce w latach siedemdziesiątych XX wieku w świetle dokumentów osobistych, IH PAN, Warszawa 2020,

P. Grata, Polityka społeczna Drugiej Rzeczypospolitej, uwarunkowania, instytucje, działania, Rzeszów 2013,

Polityka społeczna, (red.) A. Rajkiewicz, Warszawa 1973,

J. Szczepański, Rozważania o konsumpcji w polityce społecznej, PWE, Warszawa 1978,

M. Olędzki, Wstęp do teorii polityki społecznej; Propozycja wyjścia z kryzysu, PWE, Warszawa 1981,

H. Strzemińska, Czas pracy i czas wolny w polityce społecznej, PWE, Warszawa 1988,

Polityka społeczna w Polsce; Synteza badań, M. Księżopolski i J. Auleytner, Warszawa 1990,

D. Stola, Kraj bez wyjścia? Migracje z Polski 1949-1989, IPN/ISP PAN, Warszawa 2010,

G. Firlit-Fesnak, Wspólnotowa polityka na rzecz równości kobiet i mężczyzn. Ewolucja celów i działania., Warszawa 2005,

Szczegółowe lektury przypisane do poszczególnych zajęć [broszury, rozdziały, strony] są podawane z wyprzedzeniem 14 dni.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć Student potrafi zdefiniować czym jest polityka społeczna oraz kwestia społeczna, a także scharakteryzować poszczególne kwestie społeczne, z uwzględnieniem specyfiki regionalnej i czasu występowania. Potrafi wskazać czynniki powodujące wystąpienie wybranych kwestii społecznych i sposoby ich łagodzenia lub przezwyciężania. Potrafi ocenić oddziaływanie kwestii społecznych na poszczególne grupy społeczne. Umie krytycznie odnieść się do interpretacji genezy poszczególnych kwestii społecznych. Umie odnieść możliwości realizacji działań z zakresu polityk sektorowych oraz przeciwdziałania wybranym kwestiom społecznym do szerszych uwarunkowań historycznych oraz politycznych.

Jednocześnie studenci znają i rozumieją w perspektywie historycznej:

- K_W01 terminologię nauki o polityce społecznej i ma wiedzę o miejscu nauki o polityce społecznej w systemie nauk, jak również znają i rozumieją podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze polityki społecznej,

- K_W02 rodzaje, przejawy, struktury i dynamikę problemów społecznych w skali krajowej, lokalnej, globalnej oraz związki między nimi i ich strukturalne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,

- K_W03 przemiany więzi i struktur rodzinnych, sąsiedzkich, lokalnych, zawodowych; mają zaawansowaną wiedzę o charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla polityki społecznej.

Jednocześnie studenci potrafią w perspektywie historycznej:

- K_U01 interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umieją wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,

- K_U07 publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy w obszarze polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru polityki społecznej.

Jednocześnie studenci są gotowi do:

- K_K01 krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i zewnętrznych komunikatów z obszaru polityki społecznej, a także uznania znaczenia dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej, opierając się na wiedzy o doświadczeniach z przeszłości.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: Zajęcia realizowane są w formie konwersatorium, do którego niezbędne jest przeczytanie lektur przypisanych do konkretnych zajęć.

Po I semestrze odbywa się kolokwium zaliczeniowe z omówionego materiału.

Po II semestrze zajęcia kończą się egzaminem pisemnym na ocenę. Do zaliczenia egzaminu niezbędne jest uczestnictwo w zajęciach i znajomość wybranych fragmentów literatury przedmiotu.

W ogólnej ocenie (semestralnej i rocznej) może być uwzględniona dodatkowa aktywność studenta - o ile zostanie ona uzgodniona z grupą.

Zakres tematów:

Zajęcia obejmują zarówno omówienienie definicji polityki społecznej oraz kwestii społecznej, jak też spotkania poświęcone poszczególnym kwestiom społecznym (i ich ewolucji). Omówione zostaną także instytucje zajmujące się działaniami z zakresu polityki społecznej z uwzględnieniem zmian wynikających z uwarunkowań ustrojowych i politycznych. Ostatnia część zajęć będzie skoncentrowana na prognozach występowania poszczególnych kwestii społecznych oraz perspektyw polityki społecznej. W zajęciach przewidziano również odwoływanie się do aktualnego przeciwdziałania kwestiom społecznym. Zakres tematyczny obejmuje okres od Rewolucji Przemysłowej (XIXw.) po Jesień Ludów (XXw.).

semestr zimowy i letni:

- zagadnienia związane ze zmianami społecznymi wynikającymi z rewolucji przemysłowej,

- omówienie sylwetek i dorobku wielkich badaczy polityki społecznej w Polsce,

- omówienie szerszych uwarunkowań kwestii społecznej,

- kwestia populacyjna,

- kwestia migracyjna,

- kwestia mniejszości narodowych,

- kwestia włościańska,

- kwestia robotnicza i kwestia bezrobocia,

- kwestia edukacyjna,

- kwestia zdrowia,

- patologie społeczne,

- kwestia równości kobiet i mężczyzn,

- kwestia ekologiczna,

- kwestia czasu wolnego,

- prognozy występowania kwestii społecznych w przyszłości.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia realizowane w formie konwersatorium wzbogaconego o materiały archiwalne (kroniki filmowe, fotografie, skany dokumentów, pamiętniki). Po omówieniu przypadającego na dane zajęcia zagadnienia zaplanowano czas wyłącznie na dyskusję lub - na wniosek studentów - szczegółowe, dalsze omówienie wybranego zagadnienia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, Stara Biblioteka - "Stary BUW", sala 114
Paweł Hut 38/ szczegóły
2 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, Pałac Zamojskich - Nowy Świat 67, sala 4
Paweł Hut 39/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0