Literatura: |
Sytuacja demograficzna Polski; Raport, RzRL [bieżący]
Rocznik statystyczny RP, GUS, Warszawa, [bieżący]
Rocznik demograficzny, GUS, Warszawa, [bieżący]
J. Balicki, E. Frątczak, Ch. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty – interpretacje – oceny. Mechanizmy przemian ludnościowych. Globalna polityka ludnościowa, Warszawa 2003.
J. Z. Holzer, Demografia, PWE, Warszawa 2003
M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, WN Scholar, Warszawa 2004
M. Okólski, Demografia zmiany społecznej, WN Scholar, Warszawa 2004
Eurostat Yearbook [bieżacy]
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student rozumie czynniki warunkujące przebieg procesów demograficznych w przeszłości i współcześnie, dostrzega konsekwencje społeczne, ekonomiczne i polityczne procesów demograficznych, potrafi dokonać analizy tabel statystycznych obrazujących przebieg procesów ludnościowych, potrafi wyciągać wnioski z analizy danych statystycznych dotyczących przebiegu procesów demograficznych, potrafi podjąć próbę zaprojektowania działań mających oddziaływać na procesy ludnościowe w skali regionalnej.
Po zakończonych zajęciach studenci znają i rozumieją, a także potrafią w perspektywie ludnościowej:
- K_W02 rodzaje, przejawy, struktury i dynamikę problemów społecznych w skali krajowej, lokalnej, globalnej oraz związki między nimi i ich strukturalne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,
- K_W03 przemiany więzi i struktur rodzinnych, sąsiedzkich, lokalnych, zawodowych; ma zaawansowaną wiedzę o charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla polityki społecznej.
- K_U01 interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umieją wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy w formie sprawdzianu egzaminacyjnego (test). Przedmiotem sprawdzianu jest ocena stopnia znajomości pojęć demograficznych oraz podstawowych wartości i tendencji statystycznych w procesach ludnościowych, a także znajomość procesów ludnościowych i potencjalnych działań w ich zakresie.
|
Zakres tematów: |
1.-3. Wprowadzenie, pojęcia stosowane do opisu struktury ludności i procesów ludnościowych;
4.-8. Przegląd doktryn i teorii ludnościowych w ujęciu historycznym: od starożytnych Chin po współczesność; krytyczna analiza założeń przyjmowanych w poszczególnych doktrynach;
9.-14. Analiza struktury ludności i prognozy dotyczące potencjalnych konsekwencji wybranej struktury ludności; analiza czynników mogących kształtować strukturę ludności;
15. Podsumowanie.
W tym zajęcia m.in. obejmują:
- omówienie dorobku badaczy zmian struktury ludności (od starożytności do czasów współczesnych);
- analizę informacji statystycznych (świat, Europa, Polska);
- prognozy zmian struktury ludności w/g Eurostat, ONZ i GUS.
|