Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Zaliczenie jest niezbędne, aby przystąpić do egzaminu końcowego z przedmiotu.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).
Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu limitu obecności, zaliczenie przedmiotu jest możliwe jedynie po przedstawieniu decyzji BON i KJD, zwiększającej limit nieobecności.
Ocenie podlegają:
a) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych - sprawdzane na zajęciach, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 20 % oceny końcowej
b)zaliczenie testu końcowego na 60%, co stanowi 50% oceny na koniec semestru (test można poprawiać raz)
c) aktywny udział w zajęciach - 20 % oceny
d) poprawność językowa - 10% oceny
Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76% - dostateczny plus
77%-85%- dobry
86%-92%- dobry plus
93%-100%-bardzo dobry
Nakład pracy studenta:
2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- egzamin = 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu:
1,5 ECTS
|
Zakres tematów: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie.
2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych.
4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych.
5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania ( 4 zajęcia)
6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych
7. Czytanie bajek w szkole podstawowej
8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obcego
|
Metody dydaktyczne: |
metody podawcze: prezentacja multimedialna, wykład
metody aktywizujące studentów:
wyszukiwanie informacji, realizacja plakatu/prezentacji
samodzielna praca studentów podczas zajęć: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat,
praca w parach i w podgrupach
nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści
debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, pracą w podgrupach itd.
wspólne analizowanie przebiegu aktywności i ich efektów
gry i zabawy dydaktyczne
test
|