Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia: w sali
Literatura:

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych

S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Zaliczenie jest niezbędne, aby przystąpić do egzaminu końcowego z przedmiotu.

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu limitu obecności, zaliczenie przedmiotu jest możliwe jedynie po przedstawieniu decyzji BON i KJD, zwiększającej limit nieobecności.

Ocenie podlegają:

a) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych - sprawdzane na zajęciach, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 20 % oceny końcowej

b)zaliczenie testu końcowego na 60%, co stanowi 50% oceny na koniec semestru (test można poprawiać raz)

c) aktywny udział w zajęciach - 20 % oceny

d) poprawność językowa - 10% oceny

Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76% - dostateczny plus

77%-85%- dobry

86%-92%- dobry plus

93%-100%-bardzo dobry

Nakład pracy studenta:

2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:

- egzamin = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu:

1,5 ECTS

Zakres tematów:

W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:

1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie.

2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się.

3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych.

4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych.

5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania ( 4 zajęcia)

6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych

7. Czytanie bajek w szkole podstawowej

8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obcego

Metody dydaktyczne:

metody podawcze: prezentacja multimedialna, wykład

metody aktywizujące studentów:

wyszukiwanie informacji, realizacja plakatu/prezentacji

samodzielna praca studentów podczas zajęć: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat,

praca w parach i w podgrupach

nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści

debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, pracą w podgrupach itd.

wspólne analizowanie przebiegu aktywności i ich efektów

gry i zabawy dydaktyczne

test

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala 15
Małgorzata Chojnacka 0/ szczegóły
2 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 19
0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)