| Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
|
| Efekty uczenia się: |
Egzamin sprawdza osiągnięcie następujących efektów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
|
| Zakres tematów: |
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie.
2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych.
4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych.
5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania
6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych
7. Czytanie bajek w szkole podstawowej
8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obcego
|