Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
Egzamin (EGZ)
Semestr letni 2024/25
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier, - Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble - Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000 - Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000 - Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002 - Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna - Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998 - Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003 - SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International - Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009 - Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues” |
Efekty uczenia się: |
Egzamin sprawdza osiągnięcie następujących efektów: Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem Umiejętności: absolwent potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
20 punktów kryterium punkty Kompletność odpowiedzi 1 2 3 4 5 6 7 8 Poprawność metodyczna odpowiedzi i refleksja 1 2 3 4 5 6 7 8 Poprawność językowa odpowiedzi 1 2 3 4 Ocena końcowa 11-12- dst 13-14-dst+ 15-16- db 17- 18db+ 19 -20- bdb |
Zakres tematów: |
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie. 2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się. 3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych. 4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych. 5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania 6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych 7. Czytanie bajek w szkole podstawowej 8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obcego |
Metody dydaktyczne: |
Egzamin ustny. Student musi zaliczyć przedmiot, aby być dopuszczonym do egzaminu. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.