Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Akademia Filmowa. Semestr IV. 8111-AF10-OG
Wykład (WYK) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 90
Limit miejsc: 1300
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Historia filmu powszechna

Jerzy Toeplitz: Historia sztuki filmowej, tom I-III Warszawa 1955- 1959

Jerzy Płażewski: Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2010 (wcześniejsze wydania jako „Historia filmu dla każdego”)

Adam Garbicz, Jacek Klinowski: Kino, wehikuł magiczny. Podróż pierwsza 1913-1949, Kraków 2007

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska: Historia kina – tom I. Kino nieme, Kraków 2009

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska: Historia kina – tom II. Kino klasyczne, Kraków 2011

Andrzej Kołodyński, Konrad J. Zarębski (red.): Historia kina. Wybrane lata, Warszawa 1998

Kronika filmu, Warszawa 1995

Alicja Helman: 100 arcydzieł kina, Kraków 2000

Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz: Słownik wiedzy o filmie, Bielsko Biała 2009

Rafał Syska, Joanna Wojnicka Historia filmu. Od Edisona do Nolana, Kraków 2015

Historia filmu polskiego

Władysław Banaszkiewicz i in.: Historia filmu polskiego, tom I-II, Warszawa 1966-1988

Małgorzata Hendrykowska: Kronika kinematografii polskiej 1895-2011, Poznań 2012

Tadeusz Lubelski: Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2014

Tadeusz Lubelski, Konrad J. Zarębski (red.): Historia kina polskiego, Warszawa 2007

Kinematografie narodowe, trendy i kierunki filmowe

Lotte H. Eisner: Ekran demoniczny, Warszawa 1974

Bogusław Drewniak: Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Gdańsk 2011

Andrzej Gwóźdź (red.): Europejskie manifesty kina. Antologia, Warszawa 2002

Alicja Helman (red.): Kino gatunków, Katowice 1991

Aleksander Kwiatkowski: Film skandynawski, Warszawa 1986

Materiały uzupełniające on-line

www.filmpolski.pl Film Polski (witryna biblioteki PWSFTViT)

oraz w języku angielskim

www.imdb.com International Data Movie Base

www.frenchfilms.org Films de France

www.criterion.com strona prestiżowej The Criterion Collection, kolekcji DVD/BD arcydzieł światowego kina

www.german-films.de strona poświęcona kinu niemieckiemu

Efekty uczenia się:

W efekcie zajęć student poznaje:

- podstawy historii filmu

- najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z rozwojem sztuki filmowej – początki kinematografii (film niemy); film artystyczny, film popularny; film dźwiękowy – charakterystyczne nurty, szkoły narodowe, indywidualności twórcze; film szerokoekranowy; film stereofoniczny.

- gatunki filmowe (kino gatunków),

- historię kształtowania się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, z powstaniem nowych stylów, kierunków i szkół filmowych.

- podstawy języka filmowego,

W efekcie zajęć student zdobywa umiejętności:

- rozpoznawania charakterystycznych cech filmów pochodzących z różnych okresów, różnych „szkół” filmowych i narodowych, różnych kręgów kulturowych

- identyfikowania najważniejszych dzieł sztuki filmowej

- analizowania filmu jako zjawiska społecznego i artystycznego.

W efekcie zajęć student zna:

- podstawy historii filmu

- najważniejsze zagadnieniach związane z rozwojem sztuki filmowej – początki kinematografii (film niemy); film popularny; film dźwiękowy – charakterystyczne nurty, szkoły narodowe, indywidualności twórcze; film szerokoekranowy; film stereofoniczny.

- gatunki filmowe,

- historię kształtowania się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, z powstaniem nowych stylów, kierunków i szkół filmowych.

- język filmowy,

W efekcie zajęć student umie:

- rozpoznawać charakterystyczne cechy filmów pochodzących z różnych okresów i z różnych szkół

- identyfikować najważniejsze dzieła sztuki filmowej

- analizować film jako zjawisko społeczne.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena 3 (dostateczny) na podstawie listy obecności (on-line: ilości zalogowań),

oceny wyższe na podstawie końcowego zaliczenia pisemnego (pytania dotyczące treści wykładów i prezentowanych filmów), przeprowadzonego on-line

Zakres tematów:

TERMINY ZAJĘĆ:

1- 24 II 2025 r. Neorealizm: dramaty codzienności

2- 3 III 2025 r. Neorealizm oswojony

3- 10 III 2025 r. Echa wojny w Europie

4- 17 III 2025 r. Komedia francuska: stare i nowe

5- 24 III 2025 r. Klasyczny western II

6- 31 III 2025 r. W Nowym Jorku i Hollywood

7- 7 IV 2025 r. Młodzi - skłóceni z życiem

8- 14 IV 2025 r. Wielcy Japończycy

9- 28 IV 2025 r. Luis Buñuel

10- 5 V 2025 r. Zwyczajni Amerykanie

11- 12 V 2025 r. Robert Bresson

12 –19 V 2025 r. Ingmar Bergman

26 V 2025 r. Egzamin i zaliczenie

2 VI 2025 r. Egzamin i zaliczenie

Metody dydaktyczne:

- wykład

- projekcja filmowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
1008/1300 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)