Dwutorowe nauczanie: proces edukacyjny oparty na procesie grupowym -ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0508-DNPE-OG-ZIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dwutorowe nauczanie: proces edukacyjny oparty na procesie grupowym -ZIP |
Jednostka: | Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (przed zajęciami) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia. Oczekiwania pod adresem uczestników (umiejętności, oprogramowanie, oprogramowanie, sprzęt) komputer z kamerą i mikrofonem, aplikacja Zoom możliwość korzystania z innych aplikacji (jamboard, google docs) |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności rozumienia procesu grupowego występującego w małych grupach – uczuć, myśli i zachowań uczestników na przestrzeni czasu oraz świadomego zastosowania tej wiedzy do organizacji materiału dydaktycznego (celów nauczania oraz doboru technik pracy) opisanych poprzez „model ryby”. W trakcie zajęć uczestnicy będą odwoływać się do własnych doświadczeń z grupami, aktywnie – w parach i zespołach - ćwiczyć przyswajaną wiedzę oraz planować zastosowanie wiedzy na temat celów i technik do własnych wybranych zajęć dydaktycznych. |
Pełny opis: |
Cel ogólny: ● Rozwinięcie kompetencji projektowania zajęć wpisujących proces grupowy w proces edukacyjny. Cele szczegółowe: 1. Zapoznanie uczestników z czteroetapowym modelem wpisującym proces edukacyjny w proces grupowy: a. z czterema etapami procesu grupowego, charakterystycznymi dla nich postawami uczestników, potencjałem i zagrożeniami oraz celami związanymi z poszczególnymi fazami procesu. b. z czterema etapami procesu edukacyjnego, w tym z celami do realizacji na każdym etapie 2. Zapoznanie uczestników z zasadami doboru technik aktywizujących do poszczególnych etapów w modelu „ryby”. 3. Rozwijanie umiejętności planowania celów edukacyjnych opartych na procesie grupowym w oparciu o przykłady dotyczące różnych form zajęć oraz przykłady własne uczestników. 4. Rozwijanie umiejętności dostrzegania, akceptowania i świadomego doboru technik pracy adekwatnie do poszczególnych faz procesu grupowego i edukacyjnego. Opis zajęć do celów informacyjno-promocyjnych Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności rozumienia procesu grupowego występującego w małych grupach – uczuć, myśli i zachowań uczestników na przestrzeni czasu oraz świadomego zastosowania tej wiedzy do organizacji materiału dydaktycznego (celów nauczania oraz doboru technik pracy) opisanych poprzez autorski dwutorowego planowania zajęć. Prowadząca jest trenerem warsztatów umiejętności psychospołecznych rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracuje na Wydziale Psychologii UW. Uczy jak projektować i prowadzić szkolenia, na studiach magisterskich i podyplomowych (m.in. Psychologia Pozytywna w Praktyce), w tym w oparciu o dwutorowy model planowania zajęć łączący proces grupowy z edukacyjnym. Od 2020 roku szkoli kadrę dydaktyczną UW w zakresie dydaktyki dotyczące dwutorowego planowania zajęć, stosowania własnych zalet charakteru, narzędzia online do wykorzystania zarówno w pracy na żywo jak i online. |
Literatura: |
Mechanizmy i proces grupowy Laguna, M. (2004 / 2008). Szkolenia. Gdansk: GWP. fragmenty Kozak., A. (2014). Proces grupowy. One Press. Torój M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Rozdz, 1 i rozdz. 2.3. Gdańsk: GWP. Styśko-Kunkowska M., Grzesiak-Feldman M. (2012). Warsztaty umiejętności psychospołecznych. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia. fragmenty |
Efekty uczenia się: |
o ukończeniu szkolenia uczestnik: ● Zna „model „ryby”” wpisujący proces edukacyjny w proces grupowy, zna charakterystyki i cele poszczególnych faz każdego z procesów. ● Zna przykładowe zastosowania modelu „ryby” w pracy ćwiczeniowej i wykładowej. ● Rozumie zasady doboru technik do poszczególnych faz w „modelu „ryby””. ● Potrafi dostrzec przejawy zachowań i rozumie emocje i przekonania charakterystyczne dla poszczególnych faz procesu grupowego ● Potrafi ułożyć cele grupowe i edukacyjne oraz techniki zgodnie z „modelem „ryby””. ● Potrafi sformułować cele i dobrać techniki do poszczególnych etapów w modelu „ryby”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie i zaprezentowanie w trakcie ostatnich zajęć koncepcji jednych zajęć (2x45 minut), dowolnie wybranych z własnych doświadczeń, zgodnie z omawianym „modelem ryby” oraz złożenie końcowej wersji tej pracy tydzień po zajęciach, zgodnie ze schematem podanym na zajęciach (cel edukacyjny i grupowy zadania, wprowadzenie celu, instrukcja, omówienie). Przygotowanie koncepcji tych zajęć zostanie zainicjowane w trakcie zajęć. Obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.