Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-116bST |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku JSIM - wariant 3M+4I Przedmioty obowiązkowe dla III roku matematyki Przedmioty obowiązkowe dla IV roku JSIM - wariant 3I+4M |
Strona przedmiotu: | https://moodle.mimuw.edu.pl/course/view.php?id=2318 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Oczekuje się dobrej znajomości zagadnień ujętych w sylabusach przedmiotów Analiza matematyczna II.1 oraz Rachunek prawdopodobieństwa I. |
Skrócony opis: |
Wykład jest wprowadzeniem do klasycznej statystyki matematycznej i skupia się na ścisłym przedstawieniu teorii, która stanowi podstawę technik statystycznych stosowanych w analizie danych. Kurs koncentruje się na parametrycznych modelach statystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wykładniczych. W trakcie zajęć wprowadzane są metody estymacji parametrów, przedziały ufności, testowanie hipotez oraz własności teoretyczne tych technik. Część związana z predykcją ograniczona jest do dokładnego omówienia modeli liniowych. Alternatywnie można wybrać 1000-714SAD o bardziej praktycznym charakterze. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do klasycznej statystyki matematycznej. Poniżej przedstawione są pojęcia i wyniki, które zostaną omówione podczas zajęć. W nawiasach kwadratowych podano materiał opcjonalny, który zostanie przedstawiony jeśli tylko czas na to pozwoli. - Próbkowe odpowiedniki wielkości populacyjnych: średnia, wariancja, odchylenie standardowe, kwantyle. Dystrybuanta empiryczna, twierdzenie Gliwienka-Cantellego. Rozkład empiryczny - Modele statystyczne: nieparametryczne, półparametryczne, parametryczne. Statystyki dostateczne i minimalne dostateczne. Kryterium faktoryzacji i twierdzenie Dynkina-Lehmanna-Scheffego. Statystyki zupełne - Rodziny wykładnicze i własności - Estymacja parametrów: metoda podstawienia częstości, metoda momentów, metoda największej wiarogodności. [Algorytm EM] - Obciążoność estymatora i błąd średniokwadratowy - Estymatory nieobciążone o najmniejszej wariancji. Twierdzenie Rao-Blackwella. [Twierdzenie Lehmanna-Scheffego] - Informacja Fishera, nierówność informacyjna Cramera-Rao - Asymptotyczne własności estymatorów. Spójność, “metoda Delta”. Asymptotyczna normalność estymatora największej wiarogodności - Przedziały ufności - Teoria testowania hipotez: poziom istotności testu, moc, p-wartość. Test jednostajnie najmocniejszy, lemat Neymana-Pearsona. [Tw. Karlina-Rubina]. Test ilorazu wiarygodności. [Test Walda] - Test chi-kwadrat dla hipotezy prostej i złożonej. Test chi-kwadrat niezależności jako szczególny przypadek. Test Kołmogorowa-Smirnowa, dwupróbkowy test t-Studenta. [Testy nieparametryczne: test serii, dokładny test Fishera] - Gaussowskie modele liniowe. Estymatory największej wiarogodności dla współczynników, przedziały ufności, testowanie hipotez o zerowości współczynników. ANOVA - [Regresja grzbietowa i LASSO, regresja logistyczna] - [Elementy statystyki bayesowskiej] Towarzyszące przedmiotowi zajęcia w laboratorium komputerowym mają na celu zilustrowanie wprowadzanych podczas wykładu pojęć, jak naukę przeprowadzania podstawowej analizy danych w programie R. |
Literatura: |
[1] W. Niemiro, Notatki do wykładu ze Statystyki: https://www.mimuw.edu.pl/~pokar/StatystykaI/Literatura/NiemiroBook.pdf [2] J. Noble, Notatki do wykładu ze Statystyki (ang): www.mimuw.edu.pl/~noble/courses/Statistics [3] P. Grzegorzewski, Statystyka matematyczna, PWN 2024 [4] P. Bickel and K. Doksum, Mathematical Statistics: Basic ideas and selected topics, Vol. 1, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie zasady analizy danych oraz ich teoretyczne umocowanie i potrafi (przy pomocy języka programowania R) przeprowadzić podstawowe procedury statystyczne. Umie analizować dane z wykorzystaniem liniowych modeli Gaussa i wykorzystywać te modele do predykcji. |
Metody i kryteria oceniania: |
O ocenie końcowej decyduje kombinacja ocen z poniższych punktów: 1) Egzamin (50 pkt) 2) Kolokwium (20 pkt) 2) Ocena z ćwiczeń (20 pkt) 3) Ocena z laboratoriów (10 pkt) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
LAB
WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rajkowski | |
Prowadzący grup: | John Noble, Piotr Pokarowski, Łukasz Rajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
CW
WT CW
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rajkowski | |
Prowadzący grup: | John Noble, Piotr Pokarowski, Łukasz Rajkowski | |
Strona przedmiotu: | http://Moodle | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.