Inżynieria oprogramowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-214bIOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.302
|
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria oprogramowania |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku informatyki Przedmioty obowiązkowe dla II roku JSIM - wariant 3I+4M Przedmioty obowiązkowe dla III roku JSIM - wariant 3M+4I |
Strona przedmiotu: | http://moodle.mimuw.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Indywidualny projekt programistyczny 1000-222bIPP |
Założenia (lista przedmiotów): | Bazy danych 1000-213bBAD |
Skrócony opis: |
Zasady tworzenia oprogramowania w projektach programistycznych. Omówienie wybranych praktyk i narzędzi wspierających wytwarzanie oprogramowania. |
Pełny opis: |
Projekt informatyczny. Architektura. Funkcjonalność. Wzorce. Specyfikacja. Jakość. Planowanie. Zarządzanie konfiguracją. Metodyki. Praca w grupie. |
Literatura: |
1. E.Yourdon, Death March 2. T.DeMarco, The Deadline 3. I.Sommerville, Software Engineering 4. S.McConnell, Code Complete 5. H.Takeuchi, I.Nonaka, The new product development game (article) 6. W.W.Royce, Managing development of large software systems (article) 7. M.Shaw, D.Garlan, Software Architecture 8. E.Gamma, R.Helm, R.Johnson, J.Vlissides, Design patterns |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student ma * uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie programowania, algorytmów i złożoności, architektury systemów komputerowych, systemów operacyjnych, technologii sieciowych, języków i paradygmatów programowania, baz danych, inżynierii oprogramowania (K_W02); * wiedzę na temat inżynierii oprogramowania, w tym projektowania (wzorce projektowe, architektura oprogramowania, analiza i projektowanie obiektowe), wykorzystania API, narzędzi i środowisk wytwarzania oprogramowania (narzędzia do analizy wymagań i modelowania, narzędzia do testowania, narzędzia do podglądu kodu, narzędzia do zarządzania konfiguracjami i wersjami oprogramowania), cyklu życia projektu informatycznego, specyfikacji oprogramowania, walidacji i weryfikacji, utrzymywania oprogramowania (refaktoryzacji) K_W10, Umiejętności: student potrafi * pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie (K_U02); * porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, w tym w języku angielskim oraz z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U04); * samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U09); * posługiwać się wzorcami projektowymi (K_U24); * opisywać systemy informatyczne tak z użyciem specjalistycznej terminologii, jak i w sposób zrozumiały dla niefachowców; potrafi przygotować prezentację (artykuł) z użyciem narzędzi informatycznych (K_U25); * określić procesy wytwórcze właściwe dla wytwarzanego systemu; * projektować (modelować) architekturę wytwarzanego systemu; * projektować (modelować) funkcjonalność wytwarzanego systemu; * definiować (w mierzalny sposób) oczekiwania jakościowe względem wytwarzanego systemu; * planować projekt w zakresie procesów wytwórczych; * planować projekt w zakresie narzędzi wspierających; * zarządzać konfiguracją, zarządzać zmianami, budować wydania oprogramowania. Student może też nabyć dodatkowe umiejętności ponadstandardowe, tak że potrafi: * zarządzać małym projektem programistycznym; * identyfikować i dobierać właściwe dla projektu wzorce (projektowe, architektoniczne, analityczne); * identyfikować i dobierać właściwe dla projektu metodyki (wytwórcze, zarządcze); * koordynować mały zespół programistów. Kompetencje społeczne: student jest gotów do * pracy z zachowaniem uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu informatyka (K_K02); * uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyszukiwania informacji w literaturze oraz zasięgania opinii ekspertów (K_K03); * wypełniania zobowiązań społecznych związanych z racjonalnym i bezpiecznym przetwarzaniem danych (K_K04). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.