Paleoekologia organizmów rafowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-TPEOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Paleoekologia organizmów rafowych |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Tutorial do wyboru na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstaw paleontologii bezkręgowców; bierna znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej B2. |
Skrócony opis: |
Tutorial (zindywidualizowana dyskusja pomiędzy studentem a opiekunem) dotyczy paleoekologii i ekologii wybranych grup kopalnych i współczesnych organizmów rafowych, takich jak koralowce czy gąbki. Dyskusja ta może w czasie zajęć ewoluować zgodnie z zainteresowaniami studentów biorących udział w tutorialu. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą polegały na dyskusjach dotyczących paleoekologii wybranych grup organizmów rafotwórczych, poprzedzonych lekturą wybranych publikacji naukowych i uzgodnionych między studentem a prowadzącym. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z bioróżnorodnością środowisk rafowych fanerozoiku, od najprostszych struktur tworzonych przez tkankowce w kambrze po dzisiejsze rafy koralowe, oraz potencjalnych przyczyn ich wymierań. Spośród dużych grup organizmów współtworzących środowiska rafowe, studenci będą mogli skupić się na paleobiologii mikroorganizmów kalcyfikujących, gąbek lub koralowców. W trakcie zajęć duży nacisk położony będzie różnorakie interakcje pomiędzy organizmami rafowymi; omawiana też będzie pokrótce ewolucja tych środowisk. Potencjalne tematy mogą objąć zarówno przemiany faun środowisk rafowych w czasie, jak i interakcje w mikroskali, takie jak konkurencja o zasoby bądź interakcje symbiotyczne. |
Literatura: |
Przykładowa literatura Denayer, J. 2018. From rolling stones to rolling reefs: a Devonian example of highly diverse macroids. Lethaia. In press Kershaw, S. 1987. Stromatoporoid‐coral intergrowths in a Silurian biostrome. Lethaia, 20, 371-380. Kershaw, S. 1998. The applications of stromatoporoid palaeobiology in palaeoenvironmental analysis. Palaeontology, 41, 509-544. Kershaw, S., Munnecke, A., Jarochowska, E. 2018. Understanding Palaeozoic stromatoporoid growth. Earth-Science Reviews. Kołodziej, B., Salamon, K., Morycowa, E., Szulc, J., Łabaj, M.A. 2018. Platy corals from the Middle Triassic of Upper Silesia, Poland: Implications for photosymbiosis in the first scleractinians. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, 490, 533-545. Łuczyński, P. 2003. Stromatoporoid morphology in the Devonian of the Holy Cross Mountains, Poland, and its palaeoenvironmental significance. Acta Geologica Polonica, 53, 19-27. Łuczyński, P. 2005. Improving the parameterization of stromatoporoid shapes–a detailed approach to stromatoporoid morphometry. Lethaia, 38, 143-154. Wood, R., Zhuravlev, A.Y., Debrenne, F. 1992. Functional biology and ecology of Archaeocyatha. Palaios, 7, 131-156. Zapalski, M.K., Wrzołek, T., Skompski, S., Berkowski, B. 2017. Deep in shadows, deep in time: the oldest mesophotic coral ecosystems from the Devonian of the Holy Cross Mountains (Poland). Coral Reefs, 36, 847-860. |
Efekty uczenia się: |
W trakcie tutorialu student realizuje co najmniej 4 z poniższych efektów (w zależności od tematyki tutorialu i sposobu zaliczenia). - rozumie i umie objaśnić bioróżnorodność środowisk rafowych oraz przyczyny jej zmian w czasie; - umie zidentyfikować problemy badawcze w zakresie biologii i paleobiologii organizmów rafowych i zaproponować sposoby ich rozwiązania; - zna podstawy paleobiologii gąbek; - zna podstawy paleobiologii koralowców; - umie analizować przebieg procesów ekologicznych w zapisie kopalnym oraz wskazywać zależności pomiędzy organizmami; - potrafi napisać i odpowiednio zilustrować esej naukowy na podstawie literatury i danych z internetu na temat uzgodniony z opiekunem naukowym; - umie zreferować wybrany temat związany z kierunkiem studiów za pomocą prezentacji multimedialnej; - potrafi przedstawić główne tezy planowanej pracy naukowej za pomocą prezentacji multimedialnej - zna język obcy na poziomie B2 i ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z obcojęzycznej literatury naukowej. Kierunkowe efekty kształcenia K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej K_K01 - Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K09 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybranym kierunkiem |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto na ocenę końcową składa się esej, raport lub poster. Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany. W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.