Dydaktyka Szkoły Wyższej (C) warsztat Emisja głosu POL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-DSW-C-EMG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka Szkoły Wyższej (C) warsztat Emisja głosu POL |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I semestru kształcenia w SDNS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
10 godzinny warsztat. Zajęcia mają charakter warsztatowy. Uczestnicy pracują nad ukształtowaniem prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku oraz prawidłowej wymowy poprzez ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne oraz artykulacyjne. Pogadanka, metoda ćwiczeń praktycznych |
Pełny opis: |
Zajęcia służą zdobyciu umiejętności bezpiecznego i skutecznego posługiwania się głosem w pracy dydaktycznej. Mają na celu zwiększenie możliwości głosowych poprzez pogłębienie świadomości ciała, wypracowanie właściwego toru oddechowego, korektę nieprawidłowych nawyków fonacyjnych i poprawę techniki mówienia. Szczegółowy zakres zajęć 1.Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego w kontekście zawodowej pracy głosem. Podstawy higieny głosu w pracy dydaktycznej. 2. Funkcjonalne podstawy tworzenia głosu. Ćwiczenia kształtujące postawę optymalną do tworzenia głosu. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem (technika Alexandra). Ćwiczenia oddechu przeponowo-żebrowego. Mechanizm podparcia oddechowego. 3. Ustalenie optymalnej przestrzeni toru głosowego. Ćwiczenia rozluźniające gardło. Ćwiczenia rozluźniające żuchwę. Zasady prawidłowej realizacji samogłosek w izolacji. Ćwiczenia kształtujące właściwą realizację samogłosek w tekstach. 4. Prawidłowa fonacja. Ćwiczenia ustalające niską, swobodną pozycję krtani. Miękki atak dźwięku. Pobudzanie pracy rezonatorów głosowych. 5. Doskonalenie techniki mówienia. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia artykulacyjne: właściwa artykulacja samogłosek nosowych, precyzja w artykulacji spółgłosek, unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych, unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych, praca nad intonacją. Najważniejsze zasady poprawnej wymowy polskiej |
Literatura: |
1. Bednarek J., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław. 2. Ciecierska- Zajdel B., (2012), Trening głosu, Edgard, Warszawa. 3. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. Przybysz-Piwko M., CODN, Warszawa. 4. Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza. 5. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, PWST, Kraków. 6. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk. 7. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP Łódź. 8. Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków. 9. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk. 10. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk. 11. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław. 12. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Uczestnik zajęć: • Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu. • Zna sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna zasady poprawnej wymowy. • Zna zasady higieny pracy głosem. Umiejętności Uczestnik zajęć: • Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych. • Umie bezpiecznie i efektywnie pracować głosem Kompetencje społeczne Uczestnik zajęć: • Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem mowy jako środka komunikacji. • Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu Dopuszczalna jest jedna nieobecność. zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Obecność, aktywna praca na zajęciach metody weryfikacji efektów uczenia się Ocena pracy na zajęciach kryteria oceniania Obecność 50%, ocena pracy na zajęciach 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.