Methodology of International Relations Studies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-MIRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Methodology of International Relations Studies |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Zajęcia specjalizacyjne oferowane przez poszczególne dyscypliny - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
15 godzinne seminarium seminarium - po przedstawieniu przez prowadzącego najważniejszych zagadnień z danego tematu, dyskusja na podstawie literatury oraz omawianie studiów przypadków |
Pełny opis: |
1. Introduction to methodology of Internation Relation Studies, a) Research Methods and Design: General principles b) Philosophy of Social Sciences and IR: Rationalism versus reflectivism, explanation versus understanding, positivism versus post-positivism c) Introduction to Ontology of IR: Boundaries of the discipline of IR Readings (All readings for all lecture will be sent to students 2 months before course starts!): - C. Lamont, Research Methods in International Relations, Sage 2015, Chapters 1-2, 4 - M. Albert, B. Buzan, “On the subject matter of International Relations”, Review of International Studies, 2017, no. 5, pp. 898-917; - C. Wight, “Philosophy of Social Science and International Relations”, (in:) W. Carlsnaes, T. Risse, B. Simmons (eds.), Handbook of International Relations, Sage, 2010, pp. 23-52. 2. Subject matter of International Relations Studies, a) Area and Global Studies, International Political Economy, Foreign Policy, International Institutions b) Levels of Analysis in IR: individual, state, regional system, global system, international society Readings: - B. Buzan, R. Little, “The idea of International system. Theory meets History”, International Political Science Review, 1994, no. 3, pp. 231-255 - A. Acharya, “Global International Relations (IR) and Regional Worlds: A New Agenda for International Studies”, International Studies Quarterly, 2014, no. 4, pp. 647-659 - C. Brown, “World Society and the English School. An International Society Perspective on World Society”, European Journal of International Relations, 2001, no.4, pp. 423-441 3. Historiography of IR and Overview of International Relations Theories, a) International Relations Studies from interwar realism – idealism debate to contemporary inter-paradigmatic debates b) Overview of main International Relations Theories c) Introduction to how to apply theory in practice Readings: - K. Jorgensen, International Relations Theory: A New Introduction, Palgrave 2010, Chapter 2,3,4,7,8 (2. “The International Political Theory Tradition”; 3. “The Liberal International Theory Tradition” 4. “The Realist Tradition”; 7. “The Post-Positivist Tradition”; 8. „Contemporary Inter-Tradition Debates”), pp. 33-101, 155-206 - B. Schmidt, “On the History and Historiography of International Relations”, (in:) W. Carlsnaes, T. Risse, B. Simmons (eds.), Handbook of International Relations, Sage, 2010, pp. 3-22; - A. Moravcsik, “Taking preferences seriously: a liberal theory of international politics”, International Organization, 1997, no. 4, pp. 513–53. - D. Beach, Analyzing Foreign Policy, Palgrave 2012, pp. 16-30, 31-97. 4. Application of International Relations Theories, a) How to apply International Relations theories in book chapters and articles in peer-reviewed journals: General principles. b) How to apply International Relations theories in book chapters and articles in peer-reviewed journals: Case studies. Readings: A. Bloomfield, „To balance or to bandwagon? Adjusting to China’s rise during Australia’s Rudd_Gillard era”, The Pacific Review 2016, pp. 259-282, - K. Noguchi, “Bringing Realism Back In: Explaining China’s Strategic Behavior in the Asia- Pacific”, Asia –Pacific Review 2011, nr 2, s. 60-85. - D. Capie, “The power of partnerships: US defence ties with Indonesia, Singapore and Vietnam”, International Politics, (2020) 57:242–258 5. Research Methods in International Relations, a) Student presentations of research proposals b) Comments on student presentations Readings: - Ch. Lamont, Research Methods in International Relations, Sage 2015, Chapters 3, 5-10. |
Literatura: |
Literatura jest podana w opisie kursu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie: - specyfikę metodologii nauki o stosunkach międzynarodowych jako części nauk społecznych oraz subdyscypliny nauk o polityce, identyfikuje powiązania i różnice między nauką o stosunkach międzynarodowych i innymi dyscyplinami nauk społecznych - ontologię nauki o stosunkach międzynarodowych, identyfikuje obszary badawcze w ramach nauki o stosunkach międzynarodowych oraz główne poziomy analizy stosunków międzynarodowych - epistemologię nauki o stosunkach międzynarodowych, w tym główne nurty badawcze, ich założenia, główne debaty interdyscyplinarne, terminologię oraz metody badawcze w ramach nauk o stosunkach międzynarodowych Umiejętności: Potrafi: - wykorzystać teorie i modele teoretyczne z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych przy realizacji strategii badawczej, których efektem końcowym są m.in. publikacje naukowe - zaaplikować metody badawcze przy realizacji pisania publikacji naukowych - wykorzystać wiedzę teoretyczną i metodologiczną z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych do analizy konkretnych procesów oraz zjawisk politycznych, ekonomicznych, kulturowych, wojskowych i prawnych w wymiarze międzynarodowym, jak i krajowym - formułować i rozwiązywać problemy badawcze przy wykorzystaniu wiedzy metodologicznej z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych Kompetencje społeczne: Potrafi: - krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, potrafi krytycznie ocenić swoje działania badawcze - rozumie i uznaje wiedze z metodologii nauki o stosunkach międzynarodowych w rozwiązywaniu problemów poznawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe; możliwa tylko jedna nieobecność (2 godziny seminarium); obowiązek czytania wskazanej literatury Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenia (zaliczenie lub brak zaliczenia, bez ocen) na podstawie dwóch zadań: a) aktywność na zajęciach poprzez: udział w dyskusji na temat związany z pozycjami ze spisu obowiązkowej literatury oraz przedstawienie problemu badawczego, który będzie podstawą eseju (10-15 minut) – 20% oceny końcowej b) napisanie PhD Individual Research Plan (2000 - 3000 słów) z zastosowaniem jednej z teorii stosunków międzynarodowych czy modelu; ewentualna poprawka polega na poprawie niezaliczonej części egzaminu – 80 procent oceny końcowej metody weryfikacji efektów uczenia się: esej naukowy oraz weryfikacja pracy podczas zajęć kryteria oceniania: napisanie PhD Individual Research Plan na 3 000 słów – 80% oceny końcowej aktywność na zajęciach (patrz "zasady zaliczania") – 20% oceny końcowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.