Geowizualizacja w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-N-GBS-GSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0618) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
|
Nazwa przedmiotu: | Geowizualizacja w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przes. |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Liczba godzin zajęć: 20 Stosowane metody dydaktyczne: wykłady, dotyczące omawianych zagadnień w trakcie sesji, zaangażowanie słuchaczy w omawianą tematykę |
Pełny opis: |
1) opis treści merytorycznych: A) Teledetekcja w monitoringu zanieczyszczeń metalami ciężkimi W trakcie wykładu przedstawione zostaną obszary przemysłowe Węgier oraz Hiszpanii na których wystąpiło znaczące zanieczyszczenie środowiska. Zastosowanie teledetekcji naziemnej i lotniczej pozwoliło zidentyfikować zanieczyszczenie roślin porastających zdegradowany teren. Szczegółowo omówione zostaną teledetekcyjne i biometryczne metody weryfikacji uzyskanych wyników oraz możliwości implementacji metod na innych terenach. B) Optymalizacja poziomu generalizacji dla efektywnego rozpoznawania wzorów przestrzennych na mapach tematycznych Rozpoznanie i zachowanie charakterystycznych elementów wizualizacji jest jedną z podstawowych zasad redakcji map, szczególnie istotną w generalizacji kartograficznej. Generalizacja kartograficzna zakłada dostosowanie mapy i innych elementów graficznych do celu mapy, poziomu szczegółowości oraz wymagań odbiorców. W kartografii tematycznej, zwłaszcza w kartogramie, generalizacja kartograficzna ma miejsce, gdy zmniejsza się liczba klas lub wielkość pola odniesienia. Podczas gdy aspekty związane z optymalnymi metodami klasyfikacji danych oraz liczbą klas zostały szeroko zbadane, wielkość pola odniesienia, a także jej wpływ na przekazywanie i rozpoznawanie wzorców przestrzennych, nie były dotychczas przedmiotem badań empirycznych. Podczas wykładu zostaną przedstawione wstępne wyniki badań empirycznych. Celem tego badania było sprawdzenie czy kartogramy z określonymi wielkościami jednostek skutkują̨ optymalnym postrzeganiem charakterystycznych wzorców w danych oraz czy użytkownicy preferują̨ kartogramy o określonej wielkości pól odniesienia. C) Serie czasowe danych satelitarnych w monitoringu środowiska Zobrazowania satelitarne Ziemi pozyskiwane są od lat 60. XX wieku, co pozwala na prowadzenie badań dotyczących aktualnych wydarzeń, ale również umożliwiają na spojrzenie w przeszłość i analizę zmian jakie zaszły w wybranym okresie. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania misji satelitarnych wraz z podaniem charakterystyk kilku wybranych. Omówione zostaną zastosowania wykorzystania serii czasowych zobrazowań na przykładach związanych z badaniami roślinności i atmosfery. D) Kartograficzna wizualizacja historycznych danych przestrzennych Zajęcia będą poświęcone kartograficznym metodom wizualizacji danych historycznych. Narzędzia cyfrowe, które są coraz częściej wykorzystywane w geografii historycznej i spatial history umożliwiają efektywne gromadzenie, przetwarzanie i wizualizację zjawisk historycznych. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane narzędzia i metody stosowane w cyfrowej kartografii historycznej oraz możliwości i ograniczenia, które za nimi stoją. E) Zastosowanie teledetekcji do wizualizacji stanu roślinności Informacja o stanie roślinności jest istotna zarówno na obszarach naturalnych, jak i obszarach rolniczych oraz w miastach. Techniki teledetekcyjne stanowią dobre źródło danych i pozwalają na uzyskanie informacji aktualnej i powtarzalnej. W ramach wykładu zaprezentowane będą metody wyboru danych, przetwarzania i wizualizacji stanu roślinności. F) Diagnoza stanu w ramach rewitalizacji obszarów zurbanizowanych Diagnoza stanu gminy w ramach podjęcia procesów rewitalizacji wymaga wykorzystania obiektywnych i weryfikowalnych mierników oraz metod badawczych dostosowanych do lokalnych uwarunkowań. Zakres diagnozy obejmuje wszystkie sfery działalności gminy. Przeprowadzenie analizy wymaga określenia pól podstawowych – przestrzennych jednostek, do których odnoszone będą wszystkie zbierane informacje. Podstawą decyzji o wyborze konkretnych danych i ich prezentacji powinna być ocena potrzebnej szczegółowości diagnozy, dobranych metod klasyfikacji i potwierdzenia intensywności zjawisk w różnych materiałach źródłowych w ujęciu praktycznym. G) Wykorzystanie uczenia maszynowego w identyfikacji dachów azbestowo-cementowych jako wyzwanie dla samorządu terytorialnego Przedstawienie możliwości opracowania innowacyjnej metody zdalnego rozpoznawania dachów azbestowo-cementowych. Unikalna architektura sieci neuronowej do identyfikacji dachów azbestowych jest opracowywana z wykorzystaniem metod uczenia maszynowego (konwolucyjne sieci neuronowe), danych przestrzennych (ortofotomapy) oraz danych statystycznych. |
Literatura: |
Przykładowe artykuły i prace naukowe podawane są w trakcie wykładów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie: WG_3 - metodologię badań naukowych Umiejętności: Potrafi: UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym UK_2 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych Kompetencje społeczne: Jest gotów do: KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
stosowane metody dydaktyczne: wykłady, dotyczące omawianych zagadnień w trakcie sesji, zaangażowanie słuchaczy w omawianą tematykę i praktyczne aspekty geowizualizacji w diagnozie stanu w procesie rewitalizacji zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): uczestnictwo w sesjach, aktywność w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wilk | |
Prowadzący grup: | Anna Jarocińska, Izabela Karsznia, Małgorzata Krówczyńska, Adrian Ochtyra, Tomasz Panecki, Ewa Wilk, Bogdan Zagajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.