Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka sporządzania prac naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-N-MSPN-PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka sporządzania prac naukowych
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina n. prawne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

10-godzinne warsztaty

Pełny opis:

Zajęcia przyjmą formę wykładu i warsztatów, które mają na celu rozwinięcie umiejętności ich uczestników w zakresie formułowania problemu badawczego, stawiania hipotez badawczych i pytań badawczych, wnioskowania naukowego, krytycznej analizy i odwolywania się do literatury przedmiotu, poglądów tam reprezentowanych i własnej krytycznej analizy. Generalnie zajęcia przygotują uczestników i uczestniczki do tworzenia prac naukowych, w tym m.in. posługiwania się terminologią właściwą dla dyscypliny nauki prawnej, właściwego prowadzenia wywodu naukowego, prawidłowego konstruowania przypisów oraz bibliografii, odpowiedniego formułowania hipotez badawczych i stosowania właściwie dobranych metod badawczych. Uczestnicy poznają techniki konstruowania poszczególnych form publikacyjnych stosowanych w naukach prawnych (monografia, artykuł, glosa, artykuł recenzyjny, recenzja).

Kwestie merytoryczne dotyczące pracy nad doktoratem zostaną ujęte dynamicznie - od wyboru tematu rozprawy oraz metod badawczych, przez sposoby pozyskiwania materiału do pracy, jego selekcji i opracowania, po przygotowanie pracy. W szczególności zwrócona zostanie uwaga na elektroniczne bazy danych, na niedopuszczalne zjawiska plagiatu i ghostwriting'u, kwestie formalne w tym m.in. powoływania różnego rodzaju źródeł w przypisach i bibliografii. Osią warsztatów będzie ewolucja podejścia do przedmiotu i metod nauki prawa w Europie (na tle USA). Stawiane pytania to: czy nauka prawa się „zamerykanizowała”, czy dominuje analiza teoretyczna, kontekstowa i interdyscyplinarna, jakie trendy dominują w Polsce – czyli czym się właściwe zajmujemy i dlaczego?

Repertuar podejść metodologicznych dostępnych dla prawnika-naukowca: przykłady projektów badawczych i stosowanych w nich metod dogmatycznych, a także teoretycznych i empirycznych. Case-study: krótka analiza metod opublikowanych w przykładowych opublikowanych pracach doktorskich z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego.

Literatura:

Arnull A., The Americanizaion of EU Law Scholarship [w:] Continuity and Change in EU Law: Essays in Honour of Sir Francis Jacobs, A. Arnull, P. Eeckhout, T. Tridimas (eds.), Oxford 2009, pp. 416-431.

Bertelli A. M., Law and Public Administration, in: E. Ferlie, L. E. Lynn, C. Pollitt (eds), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford 2007.

Gestel van R., Micklitz H.-W., Why Methods Matter in European Legal Scholarship, European Law Journal 2013, nr 3, pp. 292-314.

Ginsburg J., Legal Methods, Foundation Press 2014.

Helland I., Koch S., Nordic and Germanic legal methods, Mohr Siebeck, Tübingen 2014.

Kickert W.J.M., Distinctiveness in the study of public management in Europe. A hi- storical-institutional analysis of France, Germany and Italy, Public Management Review 2005, 4.

Micklitz H.-W., Gestel van R.,. Rubin E. L (eds.), Rethinking Legal Scholarship, Cambridge 2017.

Möllers T.M.J. (ed.), Legal Methods, Nomos, München 2019.

Riesenhuber K., European Legal Methodology, Intersentia, Cambridge 2017.

Wold C., Writing a law school paper, 2019: https://law.indiana.libguides.com/ld.php?content_id=56788351

Efekty uczenia się:

Wiedza: Zna i rozumie:

WG_3 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych

WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych

Umiejętności: Potrafi:

UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk społecznych

UK_3 - inicjować debatę w obrębie nauk społecznych

UK_4 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych

UO_1 – planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w obrębie danej dyscypliny nauk społecznych, także w środowisku międzynarodowym

UU_1 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób

Kompetencje społeczne: Jest gotów do:

KK_2 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej

KK_3 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych

KO_1 – wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

KR_1 - podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasadochrony własności intelektualnej

Metody i kryteria oceniania:

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: wypełnienie krótkiej ankiety przed zajęciami online, dopuszczalna liczba nieobecności : 25%

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

Przygotowanie szkicu projektu badawczego (tzw. skrócony opis projektu wraz z bibliografią- do 5 stron maszynopisu), który następnie może posłużyć jako podstawa do złożenia przez doktorantkę/doktoranta wniosku grantowego do wybranej instytucji finansującej. Zadanie będzie polegać na wskazaniu celu naukowego projektu, znaczenia projektu, koncepcji i planu badań, metodyki badań oraz wykazu literatury dotyczącej problematyki projektu.

metody weryfikacji efektów uczenia się: brak

kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz wykonana w domu praca

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 10 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Grzeszczak, Jagna Mucha
Prowadzący grup: Robert Grzeszczak, Jagna Mucha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagna Mucha
Prowadzący grup: Jagna Mucha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)