Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-SD-KSiM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

16 godzinne seminarium dyscypliny.

stosowane metody dydaktyczne: analiza tekstu naukowego, dyskusja naukowa połączona z elementami wykładu, wzbogacona prezentacjami multimedialnymi, w miarę możliwości: debata oksfordzka.

Pełny opis:

Seminarium służy dokonaniu przeglądu kluczowych koncepcji teoretycznych, podstaw metodologicznych i organizacyjnych dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach (NoKSiM). Jest poświęcone dyskusji nad przełomowymi tekstami naukowymi i projektami badawczymi. Program obejmować będzie dwa moduły, każdy poświęcony zagadnieniom z innego obszaru badań i rozważań teoretycznych. W r. ak. 2022/2023 poprowadzą je: prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek (moduł: bibliologia i informatologia, 6 godzin) i dr Karolina

Brylska (moduł: nauki o mediach, 10 godzin).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie

dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych wprowadziło nową

klasyfikację dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych. W efekcie

między innymi zostały utworzone nauki o komunikacji społecznej i mediach, grupujące pod wspólną nazwą bibliologię i informatologię, nauki o mediach oraz nauki o poznaniu i komunikacji społecznej.

W tym kontekście analizie będą poddane kluczowe teksty naukowe dotyczące nurtów i koncepcji w zakresie NoKSiM oraz nowych wyzwań badawczych. Doktoranci będą brali aktywny udział w prezentacji i dyskusji na wybrane tematy.

Cele przedmiotu: a) wieloaspektowe naszkicowanie kontekstu, w którym powstały NoKSiM; b) analiza stanu integracji lub federalizacji NoKSiM; c) poznanie specyfiki badań bibliologicznych i informatologicznych przez pryzmat najważniejszych tekstów tej nauki; e) poznanie specyfiki badań medioznawczych jako interdyscyplinarnych, coraz częściej wykorzystujących triangulację metod i technik badawczych; f) poznanie i krytyczna ocena najważniejszych podejść teoretycznych i badawczych w ramach NoKSiM; g) identyfikacja

kluczowych metod i technik badawczych, użytecznych w badaniu nowych form i przestrzeni medialnych; h) wskazanie potencjalnych ścieżek zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju NoKSiM.

Literatura:

Literatura podstawowa

 Głombiowski, Karol. (1970). O funkcjonalną koncepcję nauki o książce. Studia o Książce 1970, nr 1, s. 5-24

 Głowacka Ewa; Kisilowska Małgorzata; Świgoń, Marzena (2021). Analiza struktury przedstawicieli nowej dyscypliny – nauk o komunikacji społecznej i mediach. Przegląd Biblioteczny, R. 89, z. 3, s. 299-316.

 Koredczuk, Bożena; Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2019). Bibliologia i informatologia w naukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementarność? Studia Medioznawcze, vol. 20, nr 3, s. 212-224.

 Migoń, Krzysztof (2005). Bibliologia – nauka o kulturze książki. Nauka, nr 2, s. 49-57

 Sosińska-Kalata, Barbara (2020). Interdisciplinarity of Information Science Research:Introduction. Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne, vol. 58, nr 1A, s. 9-23.

 Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2021). Nauki o komunikacji społecznej i mediach - forma, treść, kontekst. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, z. 19, s. 3-18

 Castells Manuel, Władza komunikacji, Warszawa 2013

 Chadwick Andrew, The Hybrid Media System: Politics and Power, Oxford-New York, 2013

 Cotton Matthew, Virtual Reality, Empathy and Ethics, Palgrave Macmillan, 2021

 Curran James, Fenton Natalie, Freedman Des, Misunderstanding the Internet, Routledge,2016

 Fiske John, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. K. Sawicka, Kraków 2010.

 Habermas Jürgen, “Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research”,Communication Theory, Volume 16, Issue 4, November 2006, pp. 411–426,

https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2006.00280.x

 Jakubowicz Karol, Nowa ekologia mediów, Warszawa 2014

 Jenkins Henry, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007

 Lotz Amanda D, Eklund Oliver, Soroka Stuart, “Netflix, library analysis, and globalization: rethinking mass media flows”, Journal of Communication, pp. 1-11, https://doi.org/10.1093/joc/jqac020

 McLuhan, M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.

 Media and Culture. Mass Communication in a Digital Age, Campbell Richard, Martin Christopher, Fabos Bettina, Becker Ron, Palgrave Macmillan, ed. 13, 2022 (lub wcześniejsze).

 Metody badania wizerunku w mediach, red. Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa 2009

 Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. Szymańska Agnieszka, Lisowska-Magdziarz Małgorzata, Hess Agnieszka, Kraków 2018

 New Directions in Media and Politics, ed. by Travis N. Ridout, Routledge, 2019

 Nowak Jakub, Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017

 Scheufele Dietram A., “Framing as a Theory of Media Effects”, Journal of Communication,

Volume 49, Issue 1, March 1999, pp. 103–122, https://doi.org/10.1111/j.1460-

2466.1999.tb02784.x

Literatura uzupełniająca

 Kleinnijenhuis Jan, van Hoof Anita M J, van Atteveldt Wouter, “The Combined Effects of Mass

Media and Social Media on Political Perceptions and Preferences”, Journal of

Communication, Volume 69, Issue 6, December 2019, pp. 650–673,

https://doi.org/10.1093/joc/jqz038

 Lang Annie, “The Limited Capacity Model of Mediated Message Processing”, Journal of

Communication, Volume 50, Issue 1, March 2000, pp. 46–70, https://doi.org/10.1111/j.1460-

2466.2000.tb02833.x

 Roslyng Mette Marie, Dindler Camilla, Media power and politics in framing and discourse

theory, 00/2022, pp. 1-10, “Communication Theory”, https://doi.org/10.1093/ct/qtac012

 Semetko Holli A., Valkenburg Patti M., “Framing European politics: A Content Analysis of

Press and Television News”, Journal of Communication, Volume 50, Issue 2, June 2000, pp.

93–109, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x

 The Covid-19 Pandemic as a Challenge for Media and Communication Studies, red. Kopecka-

Piech Katarzyna, Łódzki Bartłomiej, Routledge, Abingdon, 2022.

 Understanding Media Studies, ed. By Schirato Tony, Buettner Angi, Jutel Thierry, Stahl Geoff,

Oxford University Press, 2010.

 Valkenburg Patti, Beyens Ine, Pouwels J Loes, van Driel Irene I, Keijsers Loes, “Social Media

Use and Adolescents’ Self-Esteem: Heading for a Person-Specific Media Effects Paradigm”,

Journal of Communication, Volume 71, Issue 1, February 2021, pp. 56–78,

https://doi.org/10.1093/joc/jqaa039

 Van der Pas Daphne Joanna, Aaldering Loes, “Gender Differences in Political Media

Coverage: A Meta-Analysis”, Journal of Communication, Volume 70, Issue 1, February 2020,

pp. 114–143, https://doi.org/10.1093/joc/jqz046

Efekty uczenia się:

Doktorant ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tematycznym objętym seminarium; ma świadomość niejednorodnej i złożonej natury NoKSiM; potrafi scharakteryzować najważniejsze koncepcje teoretyczne i podstawy metodologiczne NoKSiM (jej poszczególnych dyscyplin składowych).

Metody i kryteria oceniania:

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczone są maksymalnie dwie nieobecności (jedna w części prowadzonej przez prof. J. Woźniak-Kasperek, jedna w części

prowadzonej przez dr K. Brylską).

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywność na

zajęciach, połączona ze znajomością zalecanych lektur; wykonanie i publiczne zaprezentowanie zleconej pracy, skuteczna obrona własnych tez i stanowiska w trakcie dyskusji i prezentacji prac.

Metody weryfikacji efektów uczenia się: efekty uczenia się będą weryfikowane przez

pryzmat poprawności i jakości wykonania zleconych prac, efektywności ich publicznej prezentacji oraz zaangażowania doktoranta w dyskusję na zajęciach.

Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, jakość formalna i merytoryczna wypowiedzi podczas zajęć, poprawność i atrakcyjność przygotowanej na zajęcia prezentacji/wypowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 16 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Brylska
Prowadzący grup: Karolina Brylska, Małgorzata Kisilowska-Szurmińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)