Praca nad doktoratem z nauk prawnych: uwagi metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-PDNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca nad doktoratem z nauk prawnych: uwagi metodologiczne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
20 godzinne wykłady połączone z prezentacją w power point, case study. Zajęcia ze względu na swoją specyfikę tylko w języku polskim. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą różnym kwestiom metodologicznym dotyczącym przygotowywania rozprawy doktorskiej oraz regulacjom prawnym dotyczącym studiów doktoranckich i wymagań związanych z uzyskaniem stopnia doktora z perspektywy różnych nauk prawnych (prawa prywatnego, europejskiego i międzynarodowego, administracyjnego i karnego. Przedstawione zostaną wymagania stawiane doktorantom i ich rozprawom doktorskim a także przebieg przewodu doktorskiego z nauk prawnych. Z zakresu prawa prywatnego - celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z uzyskaniem stopnia doktora nauk prawnych, a także z prowadzeniem badań doktorskich, zwłaszcza w zakresie prawa prywatnego. Poruszone będą następujące problemy: regulacja prawna dotycząca uzyskania stopnia doktora, znaczenie tego stopnia, i innych stopni naukowych, z perspektywy historycznej i porównawczej aktywność naukowa w trakcie odbywania studiów doktorskich: publikacje naukowe, naukowe wyjazdy zagraniczne, finansowanie badań nad doktoratem (stypendia i granty) aspekty merytoryczne dotyczące przygotowania pracy doktorskiej: etapy procesu przygotowania pracy (w szczególności: wybór tematu, pozyskiwanie źródeł i ich opracowanie oraz informatyczne instrumenty w tym pomocne, teza pracy, plan pracy, metodologia badawcza – metody prawnicze, plagiat, ghostwriting, kryteria oceny pracy doktorskiej) aspekty formalne dotyczące przygotowania pracy doktorskiej (w szczególności: tworzenie przypisów i bibliografii) Z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego: kwestie merytoryczne dotyczące pracy nad doktoratem zostaną ujęte dynamicznie - od wyboru tematu rozprawy oraz metod badawczych, przez sposoby pozyskiwania materiału do pracy, jego selekcji i opracowania, po przygotowanie pracy. W szczególności zwrócona zostanie uwaga na elektroniczne bazy danych, na niedopuszczalne zjawiska plagiatu i ghostwriting'u, kwestie formalne w tym m.in. powoływania różnego rodzaju źródeł w przypisach i bibliografii. Osią wykładów będzie ewolucja podejścia do przedmiotu i metod nauki prawa w Europie (na tle USA). Stawiane pytania to: czy nauka prawa się „zamerykanizowała”, czy dominuje analiza teoretyczna, kontekstowa i interdyscyplinarna, jakie trendy dominują w Polsce – czyli czym się właściwe zajmujemy i dlaczego? Repertuar podejść metodologicznych dostępnych dla prawnika-naukowca: przykłady projektów badawczych i stosowanych w nich metod dogmatycznych, a także teoretycznych i empirycznych. Case-study: krótka analiza metod opublikowanych w przykładowych opublikowanych pracach doktorskich z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego. Z zakresu prawa administracyjnego: najważniejszym zagadnieniem będzie wskazanie specyfiki podejścia prawniczego do badań nad administracją publiczną, a także możliwości łączenia podejścia prawniczego z innymi perspektywami metodologicznymi w badaniach administracyjnych. Następującym zagadnieniom zostanie poświęcone najwięcej uwagi: metody badawcze nauk administracyjnych - od klasycznej nauki o administracji publicznej, poprzez naukę o polityce administracyjnej i nauka prawa administracyjnego, po teorię zarządzania publicznego; dominujące podejścia metodologiczne we współczesnych badaniach administracyjnych – metody ilościowe, jakościowe, mieszane podejście interdyscyplinarne a podejście multidyscyplinarne w badaniach administracyjnych podejście prawnicze w badaniach administracyjnych – od Juristenmonopol do marginalizacji specyfika podejścia prawniczego - wiodące metody badawcze prawoznawstwa wykorzystywane w badaniach administracyjnych (metoda historyczna, metoda prawnoporównawcza, metoda dogmatyczna) wykorzystywanie w badaniach z zakresu prawa administracyjnego metodyki innych nauk administracyjnych, zwłaszcza przeglądy literatury (w tym przegląd systematyczny), studia przypadków, analiza danych wtórnych, wywiady pogłębione, badania kwestionariuszowe, badania prognostyczne (np. z wykorzystaniem metody delfickiej). W ramach zajęć zostaną omówione przykłady artykułów naukowych łączących podejście prawnicze z innymi nurtami badań administracyjnych. Z zakresu prawa karnego: celem zajęć jest skrótowe omówienie metodologii szeroko rozumianego prawa karnego z uwzględnieniem osiągnięć dogmatyki prawa (zarówno w aspekcie pragmatycznym, jak i apragmatycznym), metody prawnoporównawczej (z uwzględnieniem systemów prawa: anglosaskiego, germańskiego, romańskiego i innych), historycznoprawnej a także prowadzenia ewentualnie odwoływania się do badań i osiągnięć nauk empirycznych na potrzeby przygotowania pracy doktorskiej oraz późniejszych badań naukowych. W trakcie zajęć zostaną również przedstawione odwołania do szeroko pojętych nauk penalnych (oprócz prawa karnego materialnego i procesowego także kryminalistyka, kryminologia, psychologia społeczna, medycyna i inne nauki sądowe), jak również możliwości wykorzystania wiedzy prawnika-karnisty jako elementu składowego niezbędnego w tworzeniu konsorcjów badawczych i realizacji interdyscyplinarnych projektów badawczych zarówno o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym. Poruszone zostaną zagadnienia odpowiedzialności karnej oraz dyscyplinarnej z tytułu plagiatu w pracy naukowej oraz zasady postępowania dyscyplinarnego w związku z podejrzeniem takiego czynu – z odwołaniem się do konkretnych przypadków z praktyki. |
Literatura: |
o Arnull A., The Americanizaion of EU Law Scholarship [w:] Continuity and Change in EU Law: Essays in Honour of Sir Francis Jacobs, A. Arnull, P. Eeckhout, T. Tridimas (eds.), Oxford 2009, pp. 416-431. o Bertelli A. M., Law and Public Administration, in: E. Ferlie, L. E. Lynn, C. Pollitt (eds), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford 2007. o Ellis L., Hartley R., Walsh A., Research Methods in Criminal Justice and Criminology: An Interdisciplinary Approach, Lanham 2010 o Gestel van R., Micklitz H.-W., Why Methods Matter in European Legal Scholarship, European Law Journal 2013, nr 3, pp. 292-314. o Ginsburg J., Legal Methods, Foundation Press 2014 o Helland I., Koch S., Nordic and Germanic legal methods, Mohr Siebeck, Tübingen 2014 o Kickert W.J.M., Distinctiveness in the study of public management in Europe. A hi- storical-institutional analysis of France, Germany and Italy, Public Management Review 2005, 4 o Micklitz H.-W., Gestel van R.,. Rubin E. L (eds.), Rethinking Legal Scholarship, Cambridge 2017 o Möllers T.M.J. (ed.), Legal Methods, Nomos, München 2019 o Riesenhuber K., European Legal Methodology, Intersentia, Cambridge 2017 o Shute S., Criminal Law Theory: Doctrinces of the General Part, Oxford 2002 o Sordi B., Revolution, Rechtstaat and the Rule of Law: historical reflections on the emergence of administrative law in Europe, [in:] Comparative Administrative Law, S. Rose-Ackerman, P.L. Lindseth (eds), Cheltenham 2010 Ziller J., The Continental System of Administrative Legality, in: B. G. Peters, J. Pierre (eds), The Handbook of Public Administration, London 2007 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu doktorant wykazuje się pogłębioną znajomością metod badawczych właściwych dla nauk prawnych, zna dominujące podejścia metodologiczne we współczesnych badaniach w naukach prawnych, potrafi przedstawić i uzasadnić wybór właściwej metody dla własnych badań oraz wyjaśnić cele badawcze i spodziewane efekty. Wiedza: Zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. Umiejętności: Potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: nie ma wymagań wstępnych, maksymalnie 25% nieobecności Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) : przygotowanie „szkicu metodologicznego własnej pracy”. Zadanie polegać będzie na wskazaniu jakie metody badawcze doktorant zamierza zastosować w swojej pracy i dlaczego. Należy uzasadnić i wskazać do jakich rezultatów ma doprowadzić zastosowanie tych metod. Kryteria oceniania : obecność na zajęciach oraz wykonana w domu praca. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tatiana Chauvin, Robert Grzeszczak, Barbara Namysłowska-Gabrysiak, Konrad Osajda | |
Prowadzący grup: | Tatiana Chauvin, Robert Grzeszczak, Barbara Namysłowska-Gabrysiak, Konrad Osajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.