Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pisanie artykułów i strategie publikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-WN-PAISP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pisanie artykułów i strategie publikacyjne
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty dla Szkoły Doktorskiej - semestr letni
Warsztat naukowca w dziedzinie nauk społecznych - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z harmonijnym rozwojem kariery naukowej. Po przedstawieniu wymagań wynikających z polskiego prawa, wskazane będą propozycje strategii publikacyjnej w kontekście ewaluacji jakości działalności naukowej. Słuchacze zapoznają się ze sposobami weryfikowania cytowań, indeksu H, a także dbałości o widoczność własnych prac badawczych. Oprócz wykazu czasopism i wydawnictw MNiSW, przedstawione zostaną wykazy związane z bazą SCOPUS i indeksem WoS. Omówiona zostanie rola monografii naukowych oraz międzynarodowe kryteria oceny czasopism naukowych (SCOPUS, COPE, IF, SNIP). Przedyskutowana zostanie procedura złożenia i oceny artykułu naukowego. Podjęte zostaną także zagadnienia związane z przygotowaniem i realizacją projektów naukowych, w tym wskazanie podmiotów finansujących (UE, NCN, NCBiR, NPRH, NATO). Omówione będą wymagania formalne przygotowania aplikacji, dokumentacja konkursowa, kryteria oceny, struktura wniosku, sprawozdawczość oraz zasady konstrukcji raportu końcowego. Słuchacze zapoznają się z portalem EURAXESS oraz istotą komercjalizacji wyników badań.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z harmonijnym rozwojem kariery naukowej.

Pełny opis:

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z harmonijnym rozwojem kariery naukowej. Po przedstawieniu wymagań wynikających z polskiego prawa, wskazane będą propozycje strategii publikacyjnej w kontekście ewaluacji jakości działalności naukowej. Słuchacze zapoznają się ze sposobami weryfikowania cytowań, indeksu H, a także dbałości o widoczność własnych prac badawczych. Oprócz wykazu czasopism i wydawnictw MNiSW, przedstawione zostaną wykazy związane z bazą SCOPUS i indeksem WoS. Omówiona zostanie rola monografii naukowych oraz międzynarodowe kryteria oceny czasopism naukowych (SCOPUS, COPE, IF, SNIP). Przedyskutowana zostanie procedura złożenia i oceny artykułu naukowego. Podjęte zostaną także zagadnienia związane z przygotowaniem i realizacją projektów naukowych, w tym wskazanie podmiotów finansujących (UE, NCN, NCBiR, NPRH, NATO). Omówione będą wymagania formalne przygotowania aplikacji, dokumentacja konkursowa, kryteria oceny, struktura wniosku, sprawozdawczość oraz zasady konstrukcji raportu końcowego. Słuchacze zapoznają się z portalem EURAXESS oraz istotą komercjalizacji wyników badań.

Literatura:

• Joubert P.H., Rogers S.M. (2015) Publication Strategy. In: Strategic Scientific and Medical Writing. Springer, Berlin, Heidelberg

• scopus.com

• NCN guides for applicants

Efekty uczenia się:

Student:

- zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami;

- zna i rozumie metodologię badań naukowych;

- zna i rozumie polski system szkolnictwa wyższego i nauki oraz jest gotowy do przedstawienia wymagań stawianych naukowcom i uniwersytetom w Polsce;

- potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: potrafi definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych, dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej

i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy;

- potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym;

- potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także

w środowisku międzynarodowym,

- potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób, w tym potrafi opracować własną strategię publikacyjną, potrafi oceni jakość czasopisma naukowego oraz sprawdzić własne cytowania i zweryfikować indeks H,

- rozumie potrzebę widoczności własnych badań,

- jest gotów do złożenia wniosku o finansowanie badań;

- jest gotów do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wiedza:

zna i rozumie:

- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.

- metodologię badań naukowych.

Umiejętności:

potrafi:

- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej

i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy.

- komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

- planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także

w środowisku międzynarodowym.

- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób.

Kompetencje:

jest gotów do:

- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują jako zaliczenie zajęć indywidualne plany rozwoju kariery naukowej, uwzględniające plany publikacyjne i grantowe, aktywność międzynarodową i widoczność badań. Dodatkowym elementem jest uwzględnienie analizy jakościowej jednego z czasopism naukowych indeksowanych w bazie Scopus.

Dyskusje i aktywność studentów w trakcie zajęć (w tym wykonywanie zadań zleconych, np. praca w bazie Scopus). Ocena planów indywidualnych studentów.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)