Pisanie artykułów i strategie publikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WN-PAISP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pisanie artykułów i strategie publikacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty dla Szkoły Doktorskiej - semestr letni Warsztat naukowca w dziedzinie nauk społecznych - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z harmonijnym rozwojem kariery naukowej. Po przedstawieniu wymagań wynikających z polskiego prawa, wskazane będą propozycje strategii publikacyjnej w kontekście ewaluacji jakości działalności naukowej. Słuchacze zapoznają się ze sposobami weryfikowania cytowań, indeksu H, a także dbałości o widoczność własnych prac badawczych. Oprócz wykazu czasopism i wydawnictw MNiSW, przedstawione zostaną wykazy związane z bazą SCOPUS i indeksem WoS. Omówiona zostanie rola monografii naukowych oraz międzynarodowe kryteria oceny czasopism naukowych (SCOPUS, COPE, IF, SNIP). Przedyskutowana zostanie procedura złożenia i oceny artykułu naukowego. Podjęte zostaną także zagadnienia związane z przygotowaniem i realizacją projektów naukowych, w tym wskazanie podmiotów finansujących (UE, NCN, NCBiR, NPRH, NATO). Omówione będą wymagania formalne przygotowania aplikacji, dokumentacja konkursowa, kryteria oceny, struktura wniosku, sprawozdawczość oraz zasady konstrukcji raportu końcowego. Słuchacze zapoznają się z portalem EURAXESS oraz istotą komercjalizacji wyników badań. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z harmonijnym rozwojem kariery naukowej. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z harmonijnym rozwojem kariery naukowej. Po przedstawieniu wymagań wynikających z polskiego prawa, wskazane będą propozycje strategii publikacyjnej w kontekście ewaluacji jakości działalności naukowej. Słuchacze zapoznają się ze sposobami weryfikowania cytowań, indeksu H, a także dbałości o widoczność własnych prac badawczych. Oprócz wykazu czasopism i wydawnictw MNiSW, przedstawione zostaną wykazy związane z bazą SCOPUS i indeksem WoS. Omówiona zostanie rola monografii naukowych oraz międzynarodowe kryteria oceny czasopism naukowych (SCOPUS, COPE, IF, SNIP). Przedyskutowana zostanie procedura złożenia i oceny artykułu naukowego. Podjęte zostaną także zagadnienia związane z przygotowaniem i realizacją projektów naukowych, w tym wskazanie podmiotów finansujących (UE, NCN, NCBiR, NPRH, NATO). Omówione będą wymagania formalne przygotowania aplikacji, dokumentacja konkursowa, kryteria oceny, struktura wniosku, sprawozdawczość oraz zasady konstrukcji raportu końcowego. Słuchacze zapoznają się z portalem EURAXESS oraz istotą komercjalizacji wyników badań. |
Literatura: |
• Joubert P.H., Rogers S.M. (2015) Publication Strategy. In: Strategic Scientific and Medical Writing. Springer, Berlin, Heidelberg • scopus.com • NCN guides for applicants |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami; - zna i rozumie metodologię badań naukowych; - zna i rozumie polski system szkolnictwa wyższego i nauki oraz jest gotowy do przedstawienia wymagań stawianych naukowcom i uniwersytetom w Polsce; - potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: potrafi definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych, dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy; - potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym; - potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym, - potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób, w tym potrafi opracować własną strategię publikacyjną, potrafi oceni jakość czasopisma naukowego oraz sprawdzić własne cytowania i zweryfikować indeks H, - rozumie potrzebę widoczności własnych badań, - jest gotów do złożenia wniosku o finansowanie badań; - jest gotów do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. - metodologię badań naukowych. Umiejętności: potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy. - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym. - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób. Kompetencje: jest gotów do: - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują jako zaliczenie zajęć indywidualne plany rozwoju kariery naukowej, uwzględniające plany publikacyjne i grantowe, aktywność międzynarodową i widoczność badań. Dodatkowym elementem jest uwzględnienie analizy jakościowej jednego z czasopism naukowych indeksowanych w bazie Scopus. Dyskusje i aktywność studentów w trakcie zajęć (w tym wykonywanie zadań zleconych, np. praca w bazie Scopus). Ocena planów indywidualnych studentów. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.