Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pisanie artykułów i strategie publikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-WN-PASP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pisanie artykułów i strategie publikacyjne
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Warsztat naukowca w dziedzinie nauk społecznych - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

15 godzin dydaktycznych

stosowane metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, wspólna praca nad tekstami przygotowanymi przez studentów

Pełny opis:

Głównym celem kursu jest wyposażenie doktorantów w niezbędną wiedzę o tym, jak publikować swoje prace w (co najmniej) przyzwoitych czasopismach z zakresu nauk społecznych. Omawiane tematy będą obejmować rodzaje artykułów, prestiż czasopism oraz strukturę rynku publikacyjnego (np. czasopisma ogólne vs specjalistyczne, szanowane vs drapieżne). Studenci zostaną również zapoznani z procesem publikacji: od napisania manuskryptu i jego wstępnego złożenia, przez fazę recenzji i rewizji, aż do akceptacji artykułu przez czasopismo. Poruszymy również takie tematy jak ilość vs jakość artykułów oraz wady i zalety szybkiej publikacji. Studenci i studentki dowiedzą się jak napisać zarówno list do redakcji, jak i odpowiedź na krytykę w recenzjach. W trakcie zajęć pojawią się praktyczne porady, co należy zrobić, a czego należy unikać, aby z powodzeniem opublikować artykuł naukowy. Omawiane tematy zostaną zilustrowane praktycznymi przykładami i komentarzami na temat funkcjonowania publikacji od prowadzącej zajęcia, która jest nie tylko autorką i recenzentką innych prac, ale także redaktorką naczelną czasopisma i ma doświadczenie jako redaktorka prowadząca w dwóch czasopismach. W czasie zajęć studenci przygotują własne krótkie notatki z badań, zrecenzują prace swoich kolegów i koleżanek i napiszą list odpowiadający na te recenzje.

Literatura:

Gray, K., & Wegner, D. M. (2013). Six guidelines for interesting research. Perspectives on Psychological Science, 8(5), 549-553.

Jensen, P.E. (2012) It’s not personal! Pointers for responding to reviewers. AAI Newsletter, 17-19.

Marusić, M., Sambunjak, D., & Marusić, A. (2005). Guide for peer reviewers of scientific articles in the Croatian Medical Journal. Croatian Medical Journal, 46(2), 326-332.

Nosek, B.A., Spies. J.R., & Motyl, M. (2012) Scientific utopia: II. Restructuring incentives and practices to promote truth over publishability. Perspectives on Psychological Science, 7(6): 615–631.

Efekty uczenia się:

• Znajomość struktury procesu publikacyjnego

• Umiejętność wybrania właściwego czasopisma do publikacji wyników własnych badań

• Poczucie sprawczości podczas procesu publikacyjnego

Metody i kryteria oceniania:

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Ze względu na strukturę kursu dopuszczalne są dwie nieobecności (jeden dzień), ale dla osób, które opuściły zajęcia przewidziana jest praca domowa.

W trakcie zajęć doktoranci i doktorantki przygotują krótką notatkę badawczą i zrecenzują taką notatkę naukową innej osoby.

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Zaliczenie na podstawie obecności i wykonania zadań domowych, przygotowania własnego artykułu oraz zrecenzowania pracy koleżanki/kolegi

metody weryfikacji efektów uczenia się

Jakość zadania wykonanego w ramach zajęć (artykuł i recenzja)

kryteria oceniania

Obecność, jakość zadania wykonanego w ramach zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)