Pisanie artykułów i strategie publikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WN-PASP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pisanie artykułów i strategie publikacyjne |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Warsztat naukowca w dziedzinie nauk społecznych - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
15 godzin dydaktycznych stosowane metody dydaktyczne: Wykład, dyskusja, wspólna praca nad tekstami przygotowanymi przez studentów |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest wyposażenie doktorantów w niezbędną wiedzę o tym, jak publikować swoje prace w (co najmniej) przyzwoitych czasopismach z zakresu nauk społecznych. Omawiane tematy będą obejmować rodzaje artykułów, prestiż czasopism oraz strukturę rynku publikacyjnego (np. czasopisma ogólne vs specjalistyczne, szanowane vs drapieżne). Studenci zostaną również zapoznani z procesem publikacji: od napisania manuskryptu i jego wstępnego złożenia, przez fazę recenzji i rewizji, aż do akceptacji artykułu przez czasopismo. Poruszymy również takie tematy jak ilość vs jakość artykułów oraz wady i zalety szybkiej publikacji. Studenci i studentki dowiedzą się jak napisać zarówno list do redakcji, jak i odpowiedź na krytykę w recenzjach. W trakcie zajęć pojawią się praktyczne porady, co należy zrobić, a czego należy unikać, aby z powodzeniem opublikować artykuł naukowy. Omawiane tematy zostaną zilustrowane praktycznymi przykładami i komentarzami na temat funkcjonowania publikacji od prowadzącej zajęcia, która jest nie tylko autorką i recenzentką innych prac, ale także redaktorką naczelną czasopisma i ma doświadczenie jako redaktorka prowadząca w dwóch czasopismach. W czasie zajęć studenci przygotują własne krótkie notatki z badań, zrecenzują prace swoich kolegów i koleżanek i napiszą list odpowiadający na te recenzje. |
Literatura: |
Gray, K., & Wegner, D. M. (2013). Six guidelines for interesting research. Perspectives on Psychological Science, 8(5), 549-553. Jensen, P.E. (2012) It’s not personal! Pointers for responding to reviewers. AAI Newsletter, 17-19. Marusić, M., Sambunjak, D., & Marusić, A. (2005). Guide for peer reviewers of scientific articles in the Croatian Medical Journal. Croatian Medical Journal, 46(2), 326-332. Nosek, B.A., Spies. J.R., & Motyl, M. (2012) Scientific utopia: II. Restructuring incentives and practices to promote truth over publishability. Perspectives on Psychological Science, 7(6): 615–631. |
Efekty uczenia się: |
• Znajomość struktury procesu publikacyjnego • Umiejętność wybrania właściwego czasopisma do publikacji wyników własnych badań • Poczucie sprawczości podczas procesu publikacyjnego |
Metody i kryteria oceniania: |
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu Ze względu na strukturę kursu dopuszczalne są dwie nieobecności (jeden dzień), ale dla osób, które opuściły zajęcia przewidziana jest praca domowa. W trakcie zajęć doktoranci i doktorantki przygotują krótką notatkę badawczą i zrecenzują taką notatkę naukową innej osoby. zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Zaliczenie na podstawie obecności i wykonania zadań domowych, przygotowania własnego artykułu oraz zrecenzowania pracy koleżanki/kolegi metody weryfikacji efektów uczenia się Jakość zadania wykonanego w ramach zajęć (artykuł i recenzja) kryteria oceniania Obecność, jakość zadania wykonanego w ramach zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.