Geografia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia społeczna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wprowadzający w zakres badań współczesnej geografii społecznej, prezentujący najważniejsze podejścia teoretyczno-metodologiczne; wskazujący na rolę geografii społecznej w wyjaśnianiu problemów współczesnego świata. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadzający w zakres badań współczesnej geografii społecznej, prezentujący najważniejsze podejścia teoretyczno-metodologiczne; wskazujący na rolę geografii społecznej w wyjaśnianiu problemów współczesnego świata. Ocena końcowa z przedmiotu jest brana pod uwagę przy wyborze specjalności geografia społeczno-ekonomiczna stosowana. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z wykładu (30 godz.) oraz ćwiczeń (15h). Wykład ma na celu zapoznanie studentów z przedmiotem i zakresem badań współczesnej geografii społecznej. Istotnym elementem jest wskazanie roli, jaką może pełnić geografia w wyjaśnianiu zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie. Wykłady obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Znaczenie i istota współczesnej geografii społecznej (przedmiot i zakres badań, podejścia badawcze, geografia społeczna w Polsce) 2. Środowiskowe aspekty badań w geografii społecznej (podejście człowieka do „przyrody” – odmienne koncepcje miejsca człowieka w środowisku i ich wzajemnych relacji) 3. Postrzeganie zagrożeń środowiskowych (podatność społeczna na zagrożenia środowiskowe, modele odporności/zdolności adaptacyjnej, zachowania proekologiczne) 4. Struktura demograficzna i jej zróżnicowanie jako zmienna wyjaśniająca i zmienna wyjaśniana (klasyczne badania demograficzne i rozszerzenie tematyki przez podejście relacyjno-kontekstowe, pierwsze i drugie przejście demograficzne, piramidy wieku, modele płodności, znaczenie mobilności i migracji, model przejścia migracyjnego, charakterystyka globalna zjawisk demograficznych, przestrzenne zróżnicowanie przemian demograficznych w Polsce) 5. Badania społecznie istotnych zróżnicowań przestrzennych (badania geograficzne zaspokojenia potrzeb człowieka, wykluczenie i ubóstwo, kultura ubóstwa, kultura bezrobocia, kapitał ludzki, kapitał społeczny, poziom wykształcenia, poziom innowacyjności, zróżnicowanie przestrzenne w Polsce i Europie) 6. Społeczne i kulturowe aspekty badań w geografii społecznej (społeczeństwo a społeczność, społeczności lokalne, grupy społeczne; społeczeństwo sieciowe; podziały społeczne; zmiany struktury społecznej w Polsce – cechy charakterystyczne) 7. Zwrot kulturowy w badaniach w geografii społecznej (krajobraz kulturowy, „tradycyjna” vs „nowa” geografia kultury, women studies, gender studies, zróżnicowanie kulturowe) 8. Geografia społeczna miast (klasyczne badania szkoły chicagowskiej, analiza obszarów społecznych, ekologia czynnikowa, szkoła kalifornijska, segregacja mieszkaniowa) 9. Badania geografii społecznej w podejściu humanistycznym nad przestrzenią i miejscem oraz w podejściu behawioralnym nad percepcją przestrzeni miejskiej - przykłady badań 10. Geograficzne badania nad rozwojem - rozwój oparty na społecznościach lokalnych - przykłady badań Uwaga: poszczególne zagadnienia są omawiane na więcej niż jednych zajęciach. Ćwiczenia mają na celu przećwiczenie ze studentami umiejętności interpretowania zjawisk i procesów obserwowanych w ich bezpośrednim otoczeniu. Techniki warsztatowe i samodzielnie przeprowadzanych prostych zadań badawczych w ramach ćwiczeń stwarzają możliwość aktywnego poznawania najważniejszych problemów. Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. Wykład i ćwiczenia: 3 ECTS – w tym: 1 ECTS - w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, udział wykładach, 0,5 ECTS - bezpośredni kontakt z prowadzącym, udział w ćwiczeniach. 1,5 ECTS - wkład własny studenta, w tym: 0,5 ECTS przygotowanie się do egzaminu, 1 ECTS wykonanie prac w ramach ćwiczeń. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Węcławowicz, 2018 Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa Del Casino, 2009, Social Geography, Critical introduction to Geography, Wiley-Blackwell Del Casino, Thomas, Cloke, Panelli, 2011, A Companion to Social Geography, Wiley-Blackwell Knoxa, Pinch, 2010, Urban Social Geography, Sixth edition, Pearson Artykuły polecane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W01,K_W04, K_W05, K_W09,K_W14,K_U01, K_U04, K_U07, K_K01,K_K02, K_K05 WIEDZA: Student zna i rozumie K_W01, K_W04, K_W05, K_W09, K_W14 - główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społecznej - główne koncepcje wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów społecznych na świecie - podziały współczesnego świata w perspektywie geograficznej, płaszczyzny podziałów społecznych - czynniki kształtujące zróżnicowanie struktur społeczno-przestrzennych UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi K_U01, K_U04, K_U07 - prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach, - wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie geografii społecznej -zaplanować i przeprowadzić proste badania związane z geografią społeczną, zarówno indywidualne jak i zespołowe KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do: K_K01, K_K02, K_K05 - poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej - krytycznej oceny zachodzących procesów i działania z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi - współdziałania i pracy w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi z zagadnień przedstawianych na wykładzie i z zadanej literatury; zaliczenie od 50%; Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Egzamin poprawkowy jest analogiczny do egzaminu w pierwszym terminie (w uzasadnionych przypadkach może mieć formę ustną). Ćwiczenia: oceniane są na podstawie aktywności studentów w ćwiczeniach (przygotowywanie się do ćwiczeń, znajomość zalecanych lektur, ocena zadań wykonywanych indywidualnie i w grupie, udział w dyskusjach). Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Paweł Cywiński, Barbara Jaczewska, Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.