Strategiczne planowanie rozwoju lokalnego i regionalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-SPLR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Strategiczne planowanie rozwoju lokalnego i regionalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | 1. Poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu zarządzania przez cele w administracji publicznej. 2. Prezentacja narzędzi do analizy otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego podmiotów administracji publicznej. 3. Omówienie roli strategicznego planowania rozwoju na szczeblu gminy, powiatu i województwa. 4. Przedstawienie strategii rozwoju lokalnego i regionalnego. 5. Poznanie dokumentów strategicznych wyznaczających kierunki rozwoju gminy, powiatu i województwa. 6. Przygotowania elementów dokumentów strategicznych na podstawie zaprezentowanej metodologii i metodyki. 7. Opanowanie umiejętności przygotowania i przeprowadzania ewaluacji dokumentów strategicznych. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs internetowy "Strategiczne planowanie rozwoju lokalnego i regionalnego" jest adresowany do wszystkich doktorantów i studentów UW pragnących pogłębić swoją wiedzę z zakresu strategicznego planowania rozwoju lokalnego i regionalnego oraz procesu ewaluacji dokumentów w sektorze administracji publicznej. W pierwszej części kursu omówione zostaną podstawy zarządzania przez cele w sektorze administracji publicznej. W drugiej części bardziej szczegółowo zostaną zaprezentowane poszczególne rodzaje dokumentów strategicznych na szczeblu gminy, powiatu i województwa. W trzeciej części zostaną przedstawione z praktycznej strony zagadnienia ewaluacji: ex ante, on going oraz ex post w oparciu o aktualne i rzeczywiste studia przypadków. |
Pełny opis: |
Moduły tematyczne 1. Zagadnienia teoretyczne. 2. Zarządzanie przez cele w administracji publicznej. 3. Zastosowanie narzędzi zarządzania przez cele w strategicznym planowaniu rozwoju. 4. Teorie rozwoju lokalnego i regionalnego. 5. Strategie rozwoju lokalnego i regionalnego. 6. Diagnoza stanu. 7. Strategia rozwoju na szczeblu gminy, powiatu i województwa. 8. Strategia identyfikacji wizualnej na szczeblu gminy, powiatu i województwa. 9. Strategia promocji inwestycyjnej na szczeblu gminy, powiatu i województwa. 10. Strategia promocji turystycznej na szczeblu gminy, powiatu i województwa. 11. Rola i miejsce ewaluacji w ramach strategicznego planowania rozwoju. 12. Ewaluacja ex ante na wybranym studium przypadku. 13. Ewaluacja on going na wybranym studium przypadku. 14. Ewaluacja ex post na wybranym studium przypadku. W trakcie kursu co tydzień do obowiązków uczestników będzie należała aktywność w licznych - zróżnicowanych formach (zapoznanie się z literaturą, zapoznanie się z prezentacjami, wykonanie testów/quizów, przysłanie zadań i wypowiedzi na forach). Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym z całości materiału po zakończeniu kursu. Po zarejestrowaniu się na kurs w USOSie należy zapisać się na niego RÓWNIEŻ na platformie edukacji internetowej Uniwersytetu Warszawskiego: http://moodle.come.uw.edu.pl, używając tego samego, loginu (nr PESEL) i hasła, który jest używany w USOSie. |
Literatura: |
Pełna literatura przedmiotu będzie dostępna w biblioteczce multimedialnej kursu. Istotna większość materiałów będzie materiałami autorskimi prowadzącej przedmiot. Część literatury pomocniczej, będzie się składać nie tylko z artykułów naukowych, ale także z powszechnie dostępnych w sieci internet dokumentów np. publikacje ze strony internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Obłój K., Strategia organizacji, Warszawa 2007. Gorzelak G., Jałowiecki B. (2000) Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego. Studia Regionalne i Lokalne, 3(3)/2000. Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K., Nowicka, P., & Dąbrowska, A. (2012). Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. MRR, Warszawa. Strzelecki Z,, Gospodarka regionalna i lokalna, Warszawa PWN 2008 Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011. Balcerek-Kosiarz M., Rola samorządu w sferze podnoszenia konkurencyjności regionów w Polsce i Niemczech, Warszawa 2017. Balcerek-Kosiarz M., Nowy paradygmat rozwoju lokalnego i regionalnego w Polsce i Niemczech, Poznań 2018. Karol Olejniczak, Marek W. Kozak, Bartosz Ledzion, Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych: podręcznik akademicki, Warszawa 2008. Haber A., Szałaj M. (red.), Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed sektorem finansów publicznych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2009. Górniak, Jarosław i Karolina Keler. Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych. „Zarządzanie publiczne”, 1(3)/2008. KPRM, Zarządzanie przez cele, publikacja internetowa. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student rozpoznaje podstawowe pojęcia z zakresu strategicznego planowania rozwoju lokalnego i regionalnego. Zna i potrafi zastosować narzędzia do analizy otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego jednostek samorządu terytorialnego. Umie wyjaśnić procedury przygotowania dokumentów strategicznych na szczeblu gminy, powiatu i województwa oraz potrafi wybrać właściwą strategię rozwoju dostosowaną do warunków jednostki terytorialnej. Potrafi zaplanować ewaluację odpowiadającą specyfice strategii, programu lub projektu, które determinują kierunki rozwoju społecznego, gospodarczego, kulturowego oraz środowiskowego. Rozpoznaje potencjalne ryzyka związane z planowaniem rozwoju lokalnego i regionalnego na podstawie przeprowadzonej ewaluacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenia testów w trakcie trwania kursu. 2. Wykonanie zadań do każdego tematu. W celu zaliczenia całego kursu trzeba wykonać co najmniej 10 tematów i przypisanych do nich zadań. 3. W ciągu semestru uczestnicy kursu otrzymają 3 zadania pisemne polegające na przeprowadzeniu diagnozy stanu wybranej przez prowadzącą jednostki terytorialnej, przygotowaniu fragmentu strategii w oparciu o metodologię i metodykę zarządzania przez cele oraz opracowaniu jednego z trzech rodzajów ewaluacji fragmentu dokumentu strategicznego wybranego przez prowadzącą w oparciu o przedstawioną literaturę. 4. Ocena z kursu to średnia ocen na którą składają się: (średnie ocen z wykonanych zadań do temat), 3 oceny z zadań pisemnych, o których mowa w pkt 3. 5. Osoby zainteresowane będą miały możliwość napisania egzaminu końcowego – w formie testu jednokrotnego wyboru, zawierającego ponadto trzy zadania/pytania opisowe 6. Brak trzech aktywności (czyli niewykonanie 3 tematów) powoduje niezaliczenie kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Balcerek-Kosiarz | |
Prowadzący grup: | Marta Balcerek-Kosiarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.