Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w sferze publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-PP-M-D1EWSP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka w sferze publicznej
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Polityka publiczna - DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe
Strona przedmiotu: https://sites.google.com/uw.edu.pl/etykapp
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien znać język angielski, gdyż niektóre teksty obowiązkowe będą w tym języku.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot jest na pierwszym roku kierunku Polityka publiczna. Jest to konwersatorium, które ma za zadanie rozwinąć wiedzę, umiejętności i wpłynąć na postawy studentów z zakresu powiązań między etyką i polityką publiczną. Wiedza dotyczy literatury na temat relacji między etyką a polityką, a w szczególności problemu "brudnych rąk" opisanego przez Michela Walzera. Poza takim ogólnym obszarem jest również wiedza dotycząca zagadnień etycznych w poszczególnych politykach publicznych, np. polityce wobec ubóstwa, polityce zdrowotnej, polityce edukacyjnej, polityce medialnej. Umiejętności, które studenci powinni posiąść dotyczą umiejętności analizowania zagadnień etycznych w polityce publicznej oraz dyskutowania o nich w merytoryczny sposób. Postawy studentów powinny być bardziej wrażliwe na kwestie etyczne w polityce publicznej.

Pełny opis:

Przedmiot został zaplanowany na 14 zajęć w dwóch blokach. Pierwszy dotyczy ogólnych zagadnień związków między etyką a polityką w ogóle i polityką publiczną w szczególności. Drugi blok będzie zawierał wybór polityk publicznych, aby w każdej z nich odkryć specyficzne dla niej wymiar etyczny.

1. Wprowadzenie do całości przedmiotu: przedstawienie zasad zaliczenia i programu zajęć. Wprowadzenie do zagadnienia etyka a polityka.

BLOK I. Etyka i polityka, czyli problem "brudnych rąk"

2. Afery w polityce jako przejawy oburzenia moralnego i złamania norm etycznych. Dyskusja o pomyśle, zawartości i znaczeniu portalu 100aferpis.pl

3. Problem brudnych rąk, czyli jak może być złe robienie tego, co słuszne. Dyskusja o tekście Michaela Wlazera "Działalność polityczna: problem brudnych rąk"

4. Siedem grzechów głównych polskiej demokracji. Dyskusja o tekście Marka Safjana "Państwo a wartości etyczne. Prawo i Polityka"

5. Etyka w polityce i etyka polityków. Dyskusja o tekście Ewy Marciniak o takim samym tytule.

6. Dwa typy etyki polityki publicznej. Dyskusja o tekście Andrreia Poama "Application or construction. Two types of public policy ethics"

7. Etyczne wątpliwości dotyczące twardego i miękkiego paternalizmu. Dyskusja o libertariańskim paternalizmie, czyli o architekturze wyboru i jej etyce na podstawie systematycznego przeglądu literatury "Nudge in perspective: A systematic literature review on the ethical issues with nudging".

BLOK II oparty głównie na tekstach z The Routledge Handbook of Ethics and Public Policy

8. Etyka kampanii politycznych.

9. Etyka bezpieczeństwa i policji.

10. Etyka polityki podatkowej.

11. Etyka polityki przeciwdziałania ubóstwu.

12. Etyka polityki antykorupcyjnej.

13. Etyka polityki edukacyjnej.

14. Podsumowanie i ocena zajęć.

Tematy mogą być modyfikowane w pewnym zakresie w trakcie roku.

Literatura:

Michael Walzer "Działalność polityczna: problem brudnych rąk" w: Włodzimierz Galewicz (red.) "Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych", Universitas 2010.

Marek Safjan ""Państwo a wartości etyczne. Prawo i Polityka", "Monitor Prawniczy" | 6/2006.

Ewa Marciniak "Etyka w polityce i etyka polityków", w: Jolanta Itrich-Drabarek (red.) "Etyka sfery publicznej", Elipsa 2017.

Andrrei Poama "Application or construction. Two types of public policy ethics", w: Annabelle Lever, Andrei Poama (red.) "The Routledge Handbook of Ethics and Social policy", Routledge 2019.

Paul Kuyer, Bert GordijnView "Nudge in perspective: A systematic literature review on the ethical issues with nudging", "Rationality and Society" Volume 35, Issue 2, https://doi.org/10.1177/10434631231155005

Annabelle Lever, Andrei Poama (red.) "The Routledge Handbook of Ethics and Social policy", Routledge 2019.

Efekty uczenia się:

Efekty w programie studiów przypisane do przedmiotu

Wiedza: absolwent zna i rozumie

1. czynniki i uwarunkowania wpływające na proces polityki publicznej

2. zasady komunikowania i marketingu w sferze publicznej

Umiejętności: absolwent potrafi

1. krytycznie analizować procesy powstawania i rozwiązywania problemów w sferze publicznej

2. wykorzystując posiadaną wiedzę, brać udział w debacie na temat wybranych zagadnień z obszaru polityki publicznej przyjmując w niej różne role, w tym prowadzącego debatę

Postawy: absolwent jest gotów do:

3. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z pracą w obszarze polityki publicznej, zarówno jako działalności naukowej, jak i praktycznej; jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej, w tym rozwijania dorobku z obszaru polityki publicznej.

Dodatkowe efekty:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

1. problem brudnych rąk w polityce

2. wymiary etyczności polityki libertariańskiego paternalizmu

3. różnicę między etyką polityki i etyką polityki publicznej

4. dwa typy etyki polityki publicznej

5. wymiary etyczne wybranych polityk publicznych

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecności są obowiązkowe. Więcej niż dwie nieobecności wymagają dodatkowego zaliczenia opuszczonych tematów. Więcej niż 6 nieobecności to automatyczne niezaliczenie przedmiotu.

2. Studenci będą mieli do wykonania zadania związane z poszczególnymi tekstami.

3. Studenci będą uczestniczyli w debatach o etycznych wymiarach polityki wybranych polityk publicznych.

Wykonanie każdego zadania będzie ocenione, a suma ważona wszystkich ocen z zadań posłuży do wyprowadzenia oceny.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)