Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-M-Z1PSSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | celem przedmiotu jest poznanie i rozumienia mechanizmów społecznego funkcjonowania człowieka z uwzględnieniem jego różnorakich dyspozycji. Studenci poznają aparat pojęciowy i kategorialny służący do opisu i wyjaśniania zachowań w sytuacjach związanych z bezpieczeństwem jednostek i grup |
Skrócony opis: |
Człowiek w sytuacji społecznej. Współzależności i interakcje społeczne. Koncepcje psychologiczne człowieka. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Wartości i postawy. Wpływ społeczny. Koncepcje zachowań prospołecznych. Teorie agresji. Psychologia konfliktu. Autoprezentacje - kształtowanie wizerunku. Podejmowanie decyzji. Psychologiczne aspekty odbioru mediów. Grupy społeczne. Przywództwo. Psychologia tłumu. |
Pełny opis: |
Program zajęć i literatura: I. Relacje człowiek społeczeństwo jako przedmiot badań psychologii społecznej. • P. Zimbardo, Psychologia i życie rozdz. 2, Warszawa 1999 • E. Aronson, Psychologia społeczna, rozdz.1 i 2, Warszawa 1997 • B. Wojciszke, Makropsychologia - wyłaniająca się dziedzina wiedzy w: Kolokwia Psychologiczne, t. 4/1999 II. Główne koncepcje psychologiczne człowieka. 1. Behawioryzm. 2. Psychoanaliza. 3. System obronny ja. 4. Koncepcja poznawcza. Koncepcja humanistyczna • J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998 • P. Zimbardo, Psychologia i życie, rozdz. 14., Warszawa 1999 • T. Tomaszewski, Główne idee współczesnej psychologii, s. 37-94, s. 123- 144, Warszawa 1998 III-IV. Rozumienie siebie.1. Sposoby rozumienia siebie. 2. Pojęcie„ja”. 3.Rodzaje „ja”. 4. Samoocena 5. Temperament i osobowość 6.Poczucie sprawstwa. • E. Aronson, Psychologia społeczna, rozdz. 6. • A.G. Greenwald, Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy w: Przegląd psychologiczny 38/1 1995 • D.G.Myers, Psychologia społeczna, rozdz.2 V.Poznanie społeczne. 1. Proces poznania społecznego.2.Pojęcie schematów poznawczych. 3.Aktywizacja i zmiana schematów poznawczych. 4.Heurystyki oceniania i reprezentatywności. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 4 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz.4 • D. G. Myers, Psychologia społeczna, rozdz. 5 • B. WojciszkeCzłowiek wśród ludzi, rozdz. 2.1 VI. Spostrzeganie społeczne. 1. Proces spostrzegania społecznego. 2.Znaczenie zachowań niewerbalnych w spostrzeganiu społecznym. 3. Ukryte teorie osobowości. 4. Istota procesu atrybucyjnego. 5. Ocenianie innych. 6.Samospełniające się proroctwa. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 5 • M. Kofta, Procesy atrybucji w postrzeganiu społecznym, w: Psychologia społeczna, t.1 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • K. Skarżyńska, Podejście atrybucyjne w psychologii i teorie atrybucji, w: w: Psychologia społeczna, t.1 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, rozdz.3 • D. G. Myers, Psychologia społeczna, rozdz.3 VII-VIII. Postawy. 1.Pojęcie i komponenty postaw. 2. Wartości a postawy. 3.Rodzaje postaw. 4.Postawy a zachowanie. Kształtowanie i zmiana postaw. 1. Źródła zmiany postaw. 2. Dwuprocesualny model perswazji. 3. Trwałość postaw. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 8 • M. Marody, Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Warszawa 1976, s. 129-173 • G. Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, GWP, 2004, rozdz.1 i 2. • K. Messyasz, Postawy polityczne młodzieży polskiej w świetle badań empirycznych, w: Władza sądzenia 7/2015 • Komunikaty CBOS IX. Agresja. Źródła agresji. Teoria frustracji-agresji. Teoria społecznego uczenia się. Agresja w środkach masowego przekazu. Sposoby przeciwdziałania agresji. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 12 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz.6, Frączek A. Socjalizacja a agresja, Warszawa 1993 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, cz. VI Agresja u człowieka, Warszawa 2001 X. Zachowania prospołeczne. Koncepcje zachowania prospołecznego; socjobiologia, teoria wymiany społecznej, altruizm. Osobowość altruistyczna. Społeczne uwarunkowania zachowań prospołecznych • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 11 • B. Weigl, Odwzajemnianie jako przesłanka zmiany stosunku do innych, W. Łukaszewski, Kto dwa razy daje: wielokrotne pomaganie, w: Kolokwia Psychologiczne, t. 8/2000 • Szuster, Orientacje prospołeczne a preferowane wartości, w: Jednostka i społeczeństwo, pod red. M. Lewickiej, Gdańsk 2002 XI. Wpływ społeczny. Psychologiczne aspekty perswazji. 1.Strategie perswazyjne. 3.Skuteczność komunikatów perswazyjnych i jej wyznaczniki. 4.Perswazja a manipulowanie ludźmi. 5. Wpływ mediów na społeczeństwo. reguły i mechanizmy. - B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, rozdz. 6 - G. Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, GWP, 2004, rozdz. 6 i7. - R. Garpiel, K. Leszczyńska, Sztuka perswazji, Kraków 2004 - D. Doliński red., Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, Warszawa 2015. XII. Grupy społeczne i zjawiska w ich obrębie. Konformizm. Pojęcie konformizmu i nonkonformizmu. Czynniki wpływające na zachowania konformistyczne. Przywództwo. Decydowanie w grupie. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 7 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, cz. II Konformizm i posłuszeństwo, Warszawa 2001 XIII. Psychologia tłumu. Rodzaje tłumów. Deindywiduacja. - G. le Bon. Psychologia tłumu, Warszawa, dowolne wydanie XIV. Atrakcyjność interpersonalna. Korelaty atrakcyjności. Autoprezentacje zdobywcze i obronne. Zjawisko internalizacji maski. • E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz. 10 • M. Snyder, Procesy obserwacyjnej samokontroli, w: Psychologia społeczna, t.2 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • J. Czarnota-Bojarska, Obserwacyjna samokontrola a funkcjonowanie w grupie w: Psychologia społeczna, t.2 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • Szmajke, Autoprezentacje, Olsztyn 1999, cz. 1 Dodatkowo czasopisma z zakresu psychologii społecznej, np.: Charaktery, Coaching, Psychologia społeczna. Komunikaty CBOS na temat poczucia bezpieczeństwa, rynku pracy, przedsiębiorczości indywidualnej , zachowań wobec CoVID |
Literatura: |
B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, Warszawa 2002, E.Aronson, Psychologia społeczna, Warszawa 1997, R. Cialdini, Wywieranie wpływu, Gdańsk 1996, D.Kenrick, S. Neuberg, R. Cialdini, Psychologia społeczna, Gdańsk, 2002, K.Skarżyńska, Człowiek i polityka, Warszawa, 2005. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 student zna i rozumie istotę mechanizmów funkcjonowania jednostki w różnych grupach i sytuacjach społecznych oraz rozumie powiązania pomiędzy sferą bezpieczeństwa i sferą psychologii społecznej K_W02 student zna i rozumie znaczenie psychologicznych mechanizmów w budowaniu więzi społecznych mających znaczenie w sferze bezpieczeństwa K_U01 student analizuje relacje jednostki z innymi w odniesieniu do np. zachowań pomocowych, zachowań agresywnych, czy zdolności do wywierania wpływu, konformizmu K_U02 student analizuje z wykorzystaniem pojęć i kategorii z zakresu psychologii społecznej zjawiska i procesy takie jak: postawy wobec różnych obiektów, analizuje różnicę w spostrzeganiu i interpretowaniu wybranych zjawisk i procesów K_K03 student jest gotów do profesjonalnego zachowywania się zgodnie wartościami preferowanymi we współczesnej psychologii społecznej, np. etycznej współpracy, rozumienia i poszanowania poglądów innych ludzi K_K04 student jest gotów do wykorzystania wiedzy psychologicznej w różnych sytuacjach zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny składający się z 5 zadań |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marciniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Człowiek w sytuacji społecznej. Współzależności i interakcje społeczne. Koncepcje psychologiczne człowieka. Człowiek w sytuacji społecznej. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Wartości i postawy. Wpływ społeczny. Koncepcje zachowań prospołecznych. Teorie agresji. Psychologia konfliktu. . Autoprezentacje - kształtowanie wizerunku. Podejmowanie decyzji. Psychologiczne aspekty odbioru mediów. Grupy społeczne. Przywództwo. Psychologia tłumu. |
|
Pełny opis: |
Program zajęć i literatura: I. Relacje człowiek społeczeństwo jako przedmiot badań psychologii społecznej. • P. Zimbardo, Psychologia i życie rozdz. 2, Warszawa 1999 • E. Aronson, Psychologia społeczna, rozdz.1 i 2, Warszawa 1997 • B. Wojciszke, Makropsychologia - wyłaniająca się dziedzina wiedzy w: Kolokwia Psychologiczne, t. 4/1999 II. Główne koncepcje psychologiczne człowieka. 1. Behawioryzm. 2. Psychoanaliza. 3. System obronny ja. 4. Koncepcja poznawcza. Koncepcja humanistyczna • J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998 • P. Zimbardo, Psychologia i życie, rozdz. 14., Warszawa 1999 • T. Tomaszewski, Główne idee współczesnej psychologii, s. 37-94, s. 123- 144, Warszawa 1998 III-IV. Rozumienie siebie.1. Sposoby rozumienia siebie. 2. Pojęcie„ja”. 3.Rodzaje „ja”. 4. Samoocena 5. Temperament i osobowość 6.Poczucie sprawstwa. • E. Aronson, Psychologia społeczna, rozdz. 6. • A.G. Greenwald, Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy w: Przegląd psychologiczny 38/1 1995 • D.G.Myers, Psychologia społeczna, rozdz.2 V.Poznanie społeczne. 1. Proces poznania społecznego.2.Pojęcie schematów poznawczych. 3.Aktywizacja i zmiana schematów poznawczych. 4.Heurystyki oceniania i reprezentatywności. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 4 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz.4 • D. G. Myers, Psychologia społeczna, rozdz. 5 • B. WojciszkeCzłowiek wśród ludzi, rozdz. 2.1 VI. Spostrzeganie społeczne. 1. Proces spostrzegania społecznego. 2.Znaczenie zachowań niewerbalnych w spostrzeganiu społecznym. 3. Ukryte teorie osobowości. 4. Istota procesu atrybucyjnego. 5. Ocenianie innych. 6.Samospełniające się proroctwa. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 5 • M. Kofta, Procesy atrybucji w postrzeganiu społecznym, w: Psychologia społeczna, t.1 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • K. Skarżyńska, Podejście atrybucyjne w psychologii i teorie atrybucji, w: w: Psychologia społeczna, t.1 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, rozdz.3 • D. G. Myers, Psychologia społeczna, rozdz.3 VII-VIII. Postawy. 1.Pojęcie i komponenty postaw. 2. Wartości a postawy. 3.Rodzaje postaw. 4.Postawy a zachowanie. Kształtowanie i zmiana postaw. 1. Źródła zmiany postaw. 2. Dwuprocesualny model perswazji. 3. Trwałość postaw. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 8 • M. Marody, Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Warszawa 1976, s. 129-173 • G. Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, GWP, 2004, rozdz.1 i 2. • K. Messyasz, Postawy polityczne młodzieży polskiej w świetle badań empirycznych, w: Władza sądzenia 7/2015 • Komunikaty CBOS IX. Agresja. Źródła agresji. Teoria frustracji-agresji. Teoria społecznego uczenia się. Agresja w środkach masowego przekazu. Sposoby przeciwdziałania agresji. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 12 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz.6, Frączek A. Socjalizacja a agresja, Warszawa 1993 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, cz. VI Agresja u człowieka, Warszawa 2001 X. Zachowania prospołeczne. Koncepcje zachowania prospołecznego; socjobiologia, teoria wymiany społecznej, altruizm. Osobowość altruistyczna. Społeczne uwarunkowania zachowań prospołecznych • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 11 • B. Weigl, Odwzajemnianie jako przesłanka zmiany stosunku do innych, W. Łukaszewski, Kto dwa razy daje: wielokrotne pomaganie, w: Kolokwia Psychologiczne, t. 8/2000 • Szuster, Orientacje prospołeczne a preferowane wartości, w: Jednostka i społeczeństwo, pod red. M. Lewickiej, Gdańsk 2002 XI. Wpływ społeczny. Psychologiczne aspekty perswazji. 1.Strategie perswazyjne. 3.Skuteczność komunikatów perswazyjnych i jej wyznaczniki. 4.Perswazja a manipulowanie ludźmi. 5. Perswazja w reklamie. Wpływ mediów na społeczeństwo. Reguły i mechanizmy. - B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, rozdz. 6 - G. Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, GWP, 2004, rozdz. 6 i7. - R. Garpiel, K. Leszczyńska, Sztuka perswazji, Kraków 2004 - D. Doliński red., Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, Warszawa 2015. XII. Grupy społeczne i zjawiska w ich obrębie. Konformizm. Pojęcie konformizmu i nonkonformizmu. Czynniki wpływające na zachowania konformistyczne. Przywództwo. Decydowanie w grupie. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 7 • E. Aronson, Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, cz. II Konformizm i posłuszeństwo, Warszawa 2001 XIII. Psychologia tłumu. Rodzaje tłumów. Deindywiduacja. - G. le Bon. Psychologia tłumu, Warszawa, dowolne wydanie XIV. Atrakcyjność interpersonalna. Korelaty atrakcyjności. Autoprezentacje zdobywcze i obronne. Zjawisko internalizacji maski. • E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz. 10 • M. Snyder, Procesy obserwacyjnej samokontroli, w: Psychologia społeczna, t.2 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • J. Czarnota-Bojarska, Obserwacyjna samokontrola a funkcjonowanie w grupie w: Psychologia społeczna, t.2 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej • Szmajke, Autoprezentacje, Olsztyn 1999, cz. 1 Dodatkowo czasopisma z zakresu psychologii społecznej, np.: Charaktery, Coaching, Psychologia społeczna. Komunikaty CBOS na temat poczucia bezpieczeństwa, rynku pracy, przedsiębiorczości indywidualnej , zachowań wobec CoVID |
|
Literatura: |
B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, Warszawa 2002, E.Aronson, Psychologia społeczna, Warszawa 1997, R. Cialdini, Wywieranie wpływu, Gdańsk 1996, D.Kenrick, S. Neuberg, R. Cialdini, Psychologia społeczna, Gdańsk, 2002, K.Skarżyńska, Człowiek i polityka, Warszawa, 2005 Dodatkowo: http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/08/08-Zak.pdfhttp://perswazja.biz/szesc-regul-roberta-cialdiniego/ https://charaktery.eu/artykul/dla-mezczyzny-sercem-jest-swiat-dla-kobiety-serce-swiatem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.