Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-Z1SOOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne - ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie |
Strona przedmiotu: | http://kozlowski.warszawa.pl |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa orientacja w życiu społecznym wynikająca z codziennej obecności w nim |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawy wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Procesy i zjawiska społeczne zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia i terminy socjologiczne oraz ich zastosowanie w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Współczesne i klasyczne koncepcje socjologiczne. Interpretacja wyników badań socjologicznych. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy socjologicznej, umożliwiającej rozumienie procesów społecznych, zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności: - przyswojenie przez uczestników kursu podstawowych pojęć socjologicznych oraz umiejętność stosowania ich w opisie i analizie społecznej rzeczywistości, - zdobycie elementarnej wiedzy o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych, - wyrabianie umiejętności krytycznej interpretacji socjologicznych tekstów naukowych, - podstawowe kompetencje interpretacji wyników jakościowych badań socjologicznych, - przyswojenie wiedzy o wybranych problemach społecznych - budzenie i kształtowania wyobraźni socjologicznej, rozumianej jako rozpoznawanie własnego miejsca w społeczeństwie i związanych z tym dylematów: 1. Co to jest socjologia? Wprowadzenie: działania społeczne, niezamierzone skutki działań społecznych, interakcje w życiu codziennym, figuracje. 2. Działania (wartości, normy, sens), komunikacja, praktyka społeczna . Rozszerzone spojrzenie na socjologiczny ogląd świata. 3. Dewiacja, konformizm, „normalność”, kontrola społeczna – jak społeczeństwa zachowują stabilność? 4. Światy życia, sens społeczny i subiektywny, role społeczne, habitus. 5. Interakcje, sieci powiązań, słabe i silne więzi społeczne, figuracje (rozwinięcie), dylematy społeczne. 6. Organizacje i instytucje 7. Społeczeństwo i jego struktury, ale też podejście poststrukturalne: przestrzeń społeczna, style życia, grupy społeczne. 8. Jednostka, indywidualność, indywidualizacja 9. Kultura i społeczeństwo 10. Nierówności społeczne – co je tworzy, jak funkcjonują, czy są niezbędne? Władza i panowanie. 11. Wiedza, nauka, status myślenia naukowego i innych systemów objaśniających świat. 12. Globalizacja, glokalizacja, transnarodowość, translokalność, mobilność i migracje. 13. Rodzina i jej przemiany, pokolenie i przekaz międzygeneracyjny. |
Literatura: |
Bauman Z., Socjologia, Warszawa 1997 Beck U., Miłość na odległość, Warszawa 2013 Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2002 Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004 Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2000 Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004 Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001 Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004 Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014 Okólski M., Jaźwińska E. (red.), Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa 2001 Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004 Sloterdijk P., Gniew i czas, Warszawa 2011 Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, Warszawa 2011 Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić, Warszawa 2014 Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002 Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972 (i inne wydania) Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008 Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002 Tillmann K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 1996 Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998 Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004 Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994 Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993 Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Warszawa 1988 Encyklopedia Socjologii, T. 1. (A – J), Warszawa 1998 Encyklopedia Socjologii, T. 2. (K – N), Warszawa 1999 Encyklopedia Socjologii, T. 3. (O – R), Warszawa 2000 Encyklopedia Socjologii, T. 4. (S – Ż), Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W02 – Student dostrzega rolę człowieka w życiu społecznym oraz ma wiedzę o strukturach społecznych i wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem. K_W03 – Student zna i rozumie warunki i formy uczestnictwa w życiu społecznym na płaszczyźnie mikro- i makrosocjologicznej. K_W05 – Student posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o socjologicznych aspektach demokracji, społeczeństwa obywatelskiego oraz kultury politycznej. K_W06 – Student zna i rozumie normy społeczne oraz najważniejsze kierunki badawcze obecne we współczesnej socjologii i dostrzega ich relacje z kierunkami badań politologicznych. UMIEJĘTNOŚCI K_U02 – Student ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery społecznej, kulturowej i etnicznej; potrafi wyjaśnić funkcje struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, rolę kultury i tożsamości narodowej. K_U06 – Student umie dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami społecznymi. K_U08 – Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu problematyki społecznej lokalnej i globalnej wykorzystując źródła tradycyjne oraz elektroniczne. K_U09 – Student umie prezentować własne interpretacje zjawisk socjologicznych oraz posiada umiejętność prezentowania własnych punktów widzenia, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów i różnych autorów. K_U10 – Student ma umiejętność tworzenia projektów oraz prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem różnych koncepcji i pojęć socjologicznych. KOMPETENCJE K_K03 – Student jest gotów do wykorzystywania zdobytej wiedzy socjologicznej w swojej aktywności zawodowej, w tym również do rozstrzygania pojawiających się problemów i dylematów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Wymagania egzaminacyjne: ocena wynika z poziomu realizacji przez studenta testu wiedzy, zawierającego przekrojowe pytania dotyczące problematyki poruszanej w ramach wykładu. W przypadku terminu poprawkowego dopuszcza się formę egzaminu ustnego. Konwersatorium wymaga zaliczenia: Metody oceny pracy studenta* - Liczba punktów/udział w zaliczeniu: 1/ pozytywna ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na forum: 50% 3/ pozytywny wynik testu/ quizu podsumowującego moduł tematyczny: 50% * Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest jednoczesne spełnienie poniższych kryteriów: a) otwarcie kursu e-learningowego i zaliczenie przez studenta wypowiedzi na forum każdego z 9. modułów tematycznych w wyznaczonych terminach b) otwarcie kursu e-learningowego i zaliczenie przez studenta testu wiedzy na forum każdego z 9. modułów tematycznych w wyznaczonych terminach |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Sebastian Kozłowski | |
Strona przedmiotu: | http://kozlowski.warszawa.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawy wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Procesy i zjawiska społeczne zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia i terminy socjologiczne oraz ich zastosowanie w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Współczesne i klasyczne koncepcje socjologiczne. Interpretacja wyników badań socjologicznych. |
|
Pełny opis: |
Po ukończeniu kursu student zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Uczestnik konwersatorium przyswoi podstawowe pojęcia socjologiczne, nauczy się je adekwatnie definiować, rozumieć oraz nabędzie umiejętność stosowania ich w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Ważny dydaktyczny cel stanowi wyposażenie studenta w elementarną wiedzę o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych, a także wyrobienie podstawowych kompetencji interpretacji wyników badań socjologicznych. Student przyswoi także wiedzę o wybranych problemach społecznych, a zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego, będzie je rozumiał, zauważał ich przejawy i wielowymiarowo interpretował. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie relacji: jednostka a społeczeństwo, relacji między małymi grupami społecznymi, relacji pomiędzy wielkimi elementami struktury społecznej – klasami i warstwami. Istotny element kształcenia stanowią zagadnienia związane z tożsamością jednostkową oraz tożsamościami zbiorowymi; student właściwie definiuje je i wskazuje ich determinanty oraz konsekwencje. Podczas zajęć student nabywa kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych składowych elementów kultury (zwyczaj, obyczaj, kanon, wzór, symbol, kategoria kultury) oraz głównych jej koncepcji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. Student adekwatnie rozpoznaje i samodzielnie komentuje wybrane współczesne globalne i lokalne procesy społeczne. Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 90 godzin. Konwersatorium i wykład obejmują po 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 34 godziny (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), z kolei 10 godzin to czas niezbędny na powtórzenie i przygotowanie się do testów i wypowiedzi na forum e-learningowym, pozostałe 10 godzin to czas na przygotowanie do testu egzaminacyjnego. |
|
Literatura: |
Bauman Z., Socjologia, Warszawa 1997 Beck U., Miłość na odległość, Warszawa 2013 Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2002 Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004 Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2000 Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004 Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001 Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004 Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014 Okólski M., Jaźwińska E. (red.), Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa 2001 Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004 Sloterdijk P., Gniew i czas, Warszawa 2011 Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, Warszawa 2011 Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić, Warszawa 2014 Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002 Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972 (i inne wydania) Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008 Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002 Tillmann K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 1996 Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998 Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004 Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994 Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993 Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Warszawa 1988 Encyklopedia Socjologii, T. 1. (A – J), Warszawa 1998 Encyklopedia Socjologii, T. 2. (K – N), Warszawa 1999 Encyklopedia Socjologii, T. 3. (O – R), Warszawa 2000 Encyklopedia Socjologii, T. 4. (S – Ż), Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.