Myśl polityczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-Z3-MYPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Myśl polityczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne - ZAOCZNE I STOPNIA 3 semestr 2 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zasadnicze problemy i główne tradycje myśli politycznej. Pojęcia, struktura i funkcje podstawowych kategorii myśli politycznej. Pluralizm oraz procesy kontynuacji i dyskontynuacji. |
Pełny opis: |
Celem podstawowym przedmiotu jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną. Zalecenia samodzielnego studiowania przez studenta tekstów źródłowych celem kształcenia indywidualnej umiejętności interpretacji. Zajęcia podzielone są na 4 bloki tematyczne: I. OBLICZA GRECKIEJ DEMOKRACJI 1. Obrona greckiej demokracji: Perykles Lektura: Mowa pogrzebowa Peryklesa, z wyboru tekstów "Historia idei politycznych. Wybór tekstów", wybór i opracowanie Stanisław Filipowicz, Adam Mielczarek, Krzysztof Pieliński, Maciej Tański, różne wydania (dalej: wybór tekstów pod red. S. Filipowicza) 2. Oskarżenie greckiej demokracji: Sokrates Lektura: Obrona Sokratesa, Kriton, różne wydania II. KLASYCZNA FILOZOFIA GRECKA: PLATON I ARYSTOTELES 3. Platon: "Państwo" Lektura: fragmenty "Państwa" z wyboru tekstów pod red. S. Filipowicza 4. Arystoteles: "Polityka"; "Etyka nikomachejska" Lektura: fragmenty "Polityki" i "Etyki nikomachejskiej" w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza III. FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA: ŚW. AUGUSTYN I ŚW. TOMASZ 5. Św Augustyn, "Państwo boże" Lektura: teksty św. Augustyna w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza 6. System św. Tomasza Lektura: teksty św. Tomasza w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza. IV. U PROGU EPOKI NOWOCZESNEJ: MACHIAVELLI I REFORMACJA 7. Reformacja Lektura: teksty Lutra i Kalwina w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza 8. Machiavelli, "Książe" Lektura: fragmenty dzieł Machiavellego w wyborze tekstów pod red. S Filipowicza |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa S. Filipowicz, Historia myśli polityczno - prawnej, Gdańsk 2007. Historia idei politycznych (wybór tekstów), t 1 – 2, Wydawnictwa UW, kol. wyd. Doktryny polityczne XIX i XX wieku,(red. K.Chojnicka i W. Kozub-Ciembroniewicz), Kraków 2000. Współczesna myśl polityczna.Wybór tekstów źródłowych, [red.K.Karolczak i in.], W-wa 1994. Literatura uzupełniająca: J. P. Vernant, Źródła myśli greckiej, kol.wyd. J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., W-wa 1986, t. 1, s. 13-96, 265-280. P.Manent, Intelektualna historia liberalizmu, Kraków 1994. P. Hazard, Myśl europejska w XVIII w. Od Monteskiusza do Lessinga, W-wa 1972. T. Klementewicz, K. Pieliński, Politycy i technokraci. Kierowanie w państwie i systemie światowym: między teorią a ideologią, Białystok 2011, cz. II. A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, W-wa 1975, s. 103-114, 167-206, 241-308. K. Pieliński, Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego, W-wa 1993.. Neokonserwatyzm, red. I. Stelzer, W-wa 2007, s. 11-27, 40-71. J. Gray, Dwie twarze liberalizmu, Warszawa 2001. Z. Rau, Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX w., W-wa 2000; R. Legutko, Spory o kapitalizm, Kraków 1994, s. 9-63; L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, kol. wyd., wyb. fragm.. Walicki, Marksizm i skok do królestwa wolności, W-wa 1996, wyb. fragm.. P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła Katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, W-wa Kraków 1988 lub W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej, W-wa 1995. L.Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, , Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 – Posiada wiedzę o historii myśli politycznej (historii idei), jej miejscu i roli w nauce o polityce oraz relacji z innymi naukami społecznymi. K_W02 – Potrafi w ramach myśli politycznej scharakteryzować postawy antropocentryczne i antyantropocentryczne i wykazać ich istotne konsekwencje; - rozróżnia konsekwencje teocentryzmu, naturalizmu i ekspresywizmu dla myślenia o polityce. K_W04 –Zna różne odmiany i tradycje w obrębie zachodniej myśli politycznej; - potrafi wskazać związki między przemianami idei politycznych a ewolucją instytucji politycznych. K_W05 – Zna specyfikę myśli politycznej w perspektywie historycznej i współczesnej oraz w wymiarze polskim, europejskim i światowym. -Potrafi scharakteryzować główne ideologie polityczne (liberalizm, socjalizm, konserwatyzm). UMIEJĘTNOŚCI K_U01- Potrafi interpretować (świadom interpretacyjnego pluralizmu) naturę zjawisk ideowych oraz znajdować relacje pomiędzy ideami a innymi sferami rzeczywistości. K_U07- Identyfikuje, analizuje i porównuje aksjologiczne przesłanki różnych tradycji myśli politycznej. -Potrafi analizować dylematy etyczne z punktu widzenia różnych systemów filozoficznych. K_U10-Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji oraz tworzenia prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem metody i słownika historyka myśli politycznej. K_U11-Ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystanie metody i słownika historyka myśli politycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach - dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. W przypadku większej ilości nieobecności należy zaliczyć je na dyżurze prowadzącego. Zaliczenie w semestrze zimowym i letnim na podstawie aktywności na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową (średnią) aktywności na zajęciach (40%) oraz kończącego egzaminu ustnego (60%). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest zdanie egzaminu ustnego na co najmniej ocenę dostateczną. Zaliczenie konwersatoriów w semestrze zimowym i letnim jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kassner | |
Prowadzący grup: | Maciej Kassner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zasadnicze problemy i główne tradycje myśli politycznej. Pojęcia, struktura i funkcje podstawowych kategorii myśli politycznej. Pluralizm oraz procesy kontynuacji i dyskontynuacji. |
|
Pełny opis: |
elem podstawowym przedmiotu jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną. Zalecenia samodzielnego studiowania przez studenta tekstów źródłowych celem kształcenia indywidualnej umiejętności interpretacji. Zajęcia podzielone są na 4 bloki tematyczne: I. OBLICZA GRECKIEJ DEMOKRACJI 1. Obrona greckiej demokracji: Perykles Lektura: Mowa pogrzebowa Peryklesa, z wyboru tekstów "Historia idei politycznych. Wybór tekstów", wybór i opracowanie Stanisław Filipowicz, Adam Mielczarek, Krzysztof Pieliński, Maciej Tański, różne wydania (dalej: wybór tekstów pod red. S. Filipowicza) 2. Oskarżenie greckiej demokracji: Sokrates Lektura: Obrona Sokratesa, Kriton, różne wydania II. KLASYCZNA FILOZOFIA GRECKA: PLATON I ARYSTOTELES 3. Platon: "Państwo" Lektura: fragmenty "Państwa" z wyboru tekstów pod red. S. Filipowicza 4. Arystoteles: "Polityka"; "Etyka nikomachejska" Lektura: fragmenty "Polityki" i "Etyki nikomachejskiej" w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza III. FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA: ŚW. AUGUSTYN I ŚW. TOMASZ 5. Św Augustyn, "Państwo boże" Lektura: teksty św. Augustyna w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza 6. System św. Tomasza Lektura: teksty św. Tomasza w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza. IV. U PROGU EPOKI NOWOCZESNEJ: MACHIAVELLI I REFORMACJA 7. Reformacja Lektura: teksty Lutra i Kalwina w wyborze tekstów pod red. S. Filipowicza 8. Machiavelli, "Książe" Lektura: fragmenty dzieł Machiavellego w wyborze tekstów pod red. S Filipowicza |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa S. Filipowicz, Historia myśli polityczno - prawnej, Gdańsk 2007. Historia idei politycznych (wybór tekstów), t 1 – 2, Wydawnictwa UW, kol. wyd. Doktryny polityczne XIX i XX wieku,(red. K.Chojnicka i W. Kozub-Ciembroniewicz), Kraków 2000. Współczesna myśl polityczna.Wybór tekstów źródłowych, [red.K.Karolczak i in.], W-wa 1994. Literatura uzupełniająca: J. P. Vernant, Źródła myśli greckiej, kol.wyd. J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., W-wa 1986, t. 1, s. 13-96, 265-280. P.Manent, Intelektualna historia liberalizmu, Kraków 1994. P. Hazard, Myśl europejska w XVIII w. Od Monteskiusza do Lessinga, W-wa 1972. T. Klementewicz, K. Pieliński, Politycy i technokraci. Kierowanie w państwie i systemie światowym: między teorią a ideologią, Białystok 2011, cz. II. A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, W-wa 1975, s. 103-114, 167-206, 241-308. K. Pieliński, Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego, W-wa 1993.. Neokonserwatyzm, red. I. Stelzer, W-wa 2007, s. 11-27, 40-71. J. Gray, Dwie twarze liberalizmu, Warszawa 2001. Z. Rau, Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX w., W-wa 2000; R. Legutko, Spory o kapitalizm, Kraków 1994, s. 9-63; L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, kol. wyd., wyb. fragm.. Walicki, Marksizm i skok do królestwa wolności, W-wa 1996, wyb. fragm.. P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła Katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, W-wa Kraków 1988 lub W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej, W-wa 1995. L.Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, , Warszawa 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.