Wywieranie wpływu w polityce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-D2WWWP-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wywieranie wpływu w polityce |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne - DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr 1 rok -przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Znaczenie wywierania wpływu w procesie interakcji z otoczeniem. Skuteczne wywieranie wpływu z perspektywy podmiotów komunikowania politycznego. Mechanizmu wywierania wpływu a strategia przywództwa. |
Pełny opis: |
Przedmiot Wywieranie wpływu w polityce obejmuje zagadnienia procesów komunikacyjnych i zarządczych zachodzących w sferze polityki. W warstwie teoretycznej odnosi się on do podstawowych teorii psychologii społecznej dotyczących procesu interakcji społecznej, komunikacji czy też mechanizmów wywierania wpływu. W odniesieniu do umiejętności kognitywnych główny nacisk położony jest na kształtowanie zdolności do budowy własnej strategii wywierania wpływu, zdefiniowania stylu oraz ich weryfikacji w kontekście sytuacyjnym. Treści programowe zawierają także wymiar praktyczny, stąd w toku jego realizacji studenci uczą się narzędzi, metod i taktyk wywierania wpływu, a także wskazówek dotyczących praktycznego ich wykorzystania. Ważną metodą wykorzystywaną podczas zajęć jest analiza rzeczywistych wystąpień politycznych (przemówień, debat, materiałów graficznych i tekstów drukowanych) pod kątem ich perswazyjności. |
Literatura: |
1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2007 2. Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wyd. Poltext, Warszawa 2009. 3. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002 4. Degen U., Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, GWP, Gdańsk 2004. 5. Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. 6. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. 7. Karnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 1995. 8. Sears D., Huddy L., Jervis R. (red), Psychologia polityczna, Wyd.Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Posiada poszerzoną wiedzę na temat znaczenia wywierania wpływu w procesie interakcji z otoczeniem społecznym (K_W02). Objaśnia proces skutecznego wywierania wpływu z perspektywy podmiotów komunikowania politycznego. Zna mechanizmy wywierania wpływu oraz konsekwencje ich stosowania (K_W09). UMIEJĘTNOŚCI Potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać funckje i zastosowania narzędzi wpływu polityczego we współczesnym świecie (K_U02). Potrafi samodzielnie zastosować wiedzę na temat mechanizmów wywierania wpływu do opracowania samodzielnej strategii przywództwa (K_U05). KOMPETENCJE Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do sposobów wykorzystania narzędzi wplywu politycznegi (K_K02). Jest gotowy do reprezentowania różnych grup interesu z wykrorzystaniem narzędzi wpływu politycznego, uwzględniając społeczne i prawne uwarankowania (K_K03). Jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związnanych z wywieraniem wpływu politycznego (K_K05). EFEKTY SPECJALIZACYJNE: Rozumie rolę mechanizmó wywierania wpływu w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (S2_W02). Zna narzędzia wpływu politycznego stosowane w marketningu politycznym oraz rozumie znaczenie mechanizmów wywierania wpływu dla komunikacji politycznej realizowanej przez różne podmioty życia społecznego (S2_W05). Potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań naukowych dotyczące zagadnień wpływu politycznego (S2_U01). Potrafi w sposób kompleksowy wykonywać zadania z zakresu wpływu politycznego, w tym przy wykorzystaniu nowoczesnych tochnologii (S2_U05). Jest gotowy do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadania w obszarze marketingu politycznego z wykorzystaniem narzędzi wywierania wpływu (S2_K01). Ma świadomość wpływu działań komunikacyjnych na społeczeństwo i jest gotowy do wykorzystania nardzędzi wpływu politycznego w celu kształtowania postaw prospołecznych (S2_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na podstawie projektu realizowanego pod kierunkiem prowadzącego. Komponenty oceny: (1) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) ; (2) kontrola obecności na zajęciach; (3) projekt zaliczeniowy: - opracowanie studium przypadku - analiza wybranego wystąpienia politycznego pod kątem zastosowanych mechanizmów wywierania wpływu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.