Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wywieranie wpływu w polityce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-D2WWWP-MP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wywieranie wpływu w polityce
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Nauki Polityczne - DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr 1 rok -przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Znaczenie wywierania wpływu w procesie interakcji z otoczeniem.

Skuteczne wywieranie wpływu z perspektywy podmiotów komunikowania politycznego.

Mechanizmu wywierania wpływu a strategia przywództwa.

Pełny opis:

Przedmiot Wywieranie wpływu w polityce obejmuje zagadnienia procesów komunikacyjnych i zarządczych zachodzących w sferze polityki. W warstwie teoretycznej odnosi się on do podstawowych teorii psychologii społecznej dotyczących procesu interakcji społecznej, komunikacji czy też mechanizmów wywierania wpływu. W odniesieniu do umiejętności kognitywnych główny nacisk położony jest na kształtowanie zdolności do budowy własnej strategii wywierania wpływu, zdefiniowania stylu oraz ich weryfikacji w kontekście sytuacyjnym. Treści programowe zawierają także wymiar praktyczny, stąd w toku jego realizacji studenci uczą się narzędzi, metod i taktyk wywierania wpływu, a także wskazówek dotyczących praktycznego ich wykorzystania. Ważną metodą wykorzystywaną podczas zajęć jest analiza rzeczywistych wystąpień politycznych (przemówień, debat, materiałów graficznych i tekstów drukowanych) pod kątem ich perswazyjności.

Literatura:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2007

2. Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wyd. Poltext, Warszawa 2009.

3. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002

4. Degen U., Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, GWP, Gdańsk 2004.

5. Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

6. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

7. Karnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 1995.

8. Sears D., Huddy L., Jervis R. (red), Psychologia polityczna, Wyd.Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Posiada poszerzoną wiedzę na temat znaczenia wywierania wpływu w procesie interakcji z otoczeniem społecznym (K_W02).

Objaśnia proces skutecznego wywierania wpływu z perspektywy podmiotów komunikowania politycznego. Zna mechanizmy wywierania wpływu oraz konsekwencje ich stosowania (K_W09).

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać funckje i zastosowania narzędzi wpływu polityczego we współczesnym świecie (K_U02).

Potrafi samodzielnie zastosować wiedzę na temat mechanizmów wywierania wpływu do opracowania samodzielnej strategii przywództwa (K_U05).

KOMPETENCJE

Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do sposobów wykorzystania narzędzi wplywu politycznegi (K_K02).

Jest gotowy do reprezentowania różnych grup interesu z wykrorzystaniem narzędzi wpływu politycznego, uwzględniając społeczne i prawne uwarankowania (K_K03).

Jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związnanych z wywieraniem wpływu politycznego (K_K05).

EFEKTY SPECJALIZACYJNE:

Rozumie rolę mechanizmó wywierania wpływu w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (S2_W02).

Zna narzędzia wpływu politycznego stosowane w marketningu politycznym oraz rozumie znaczenie mechanizmów wywierania wpływu dla komunikacji politycznej realizowanej przez różne podmioty życia społecznego (S2_W05).

Potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań naukowych dotyczące zagadnień wpływu politycznego (S2_U01).

Potrafi w sposób kompleksowy wykonywać zadania z zakresu wpływu politycznego, w tym przy wykorzystaniu nowoczesnych tochnologii (S2_U05).

Jest gotowy do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadania w obszarze marketingu politycznego z wykorzystaniem narzędzi wywierania wpływu (S2_K01).

Ma świadomość wpływu działań komunikacyjnych na społeczeństwo i jest gotowy do wykorzystania nardzędzi wpływu politycznego w celu kształtowania postaw prospołecznych (S2_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na podstawie projektu realizowanego pod kierunkiem prowadzącego.

Komponenty oceny:

(1) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) ;

(2) kontrola obecności na zajęciach;

(3) projekt zaliczeniowy: - opracowanie studium przypadku - analiza wybranego wystąpienia politycznego pod kątem zastosowanych mechanizmów wywierania wpływu.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)