Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-ORP-L-D4MJIBS
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma rozwijać, zdobytą w poprzednich semestrach wiedzę na temat prowadzenia badań o charakterze jakościowym i ilościowym. Zajęcia mają charakter warsztatów. Studenci w kilkuosobowych zespołach realizują jedno badanie ilościowe (sondaż). Na zajęciach prezentowane i omawiane są efekty następujących po sobie etapów pracy badawczej, zwieńczonej prezentacją raportu.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Warsztaty są ściśle powiązane z zajęciami wprowadzającymi w semestrze zimowym i letnim poprzedniego roku akademickiego. Warsztaty będą obejmowały samodzielną realizację przez studentów badania sondażowego, według własnego pomysłu, wspólnie opracowanej koncepcji, zespołowego namysłu nad doborem próby/populacji badanej, a także analizę i opracowywanie wyników z użyciem programu SPSS. Rezultatem zajęć będzie raport w programie word i prezentacja wyników badania (pptx).

Pełny opis:

1. Wybór tematów badawczych

• Zgłaszanie przemyślanych pomysłów na badanie sondażowe

• Podział na zespoły

Studenci samodzielnie dopracowują koncepcję badania w zespołach (cel, pytania badawcze≠ pytania zadawane w ankiecie!, określenie badanej populacji) i przynoszą na kolejne zajęcia.

2. Konceptualizacja i dobór próby

• Dyskusja na temat poszczególnych projektów, zwłaszcza doboru próby.

• Przypomnienie typów pytań kwestionariuszowych w oparciu o lekturę:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 9. Badania sondażowe

3. Budowa narzędzia badawczego do badania ilościowego.

• W trakcie zajęć będziemy tworzyć pierwszą wersję kwestionariusza.

• Przypomnimy wpływ używanego słownictwa na odpowiedzi badanych w oparciu o lekturę:

A. Sułek, Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2001, s. 143-175.

4. Finalizacja pracy nad kwestionariuszem badania.

• Studenci przynoszą na zajęcia skończony scenariusz

• Omówienie możliwych sposobów udoskonalenia narzędzia badawczego

Realizacja badań – zespoły przesyłają prowadzącej ostateczną wersję kwestionariusza do zatwierdzenia, a następnie realizują badanie.

5. Kodowanie i podstawy analizy danych

• Omówienie podstawowych zagadnień związanych z analizowaniem i prezentacją danych ilościowych uzyskanych w badaniach sondażowych.

• • Namysł nad zakresem analiz: poziomy zmiennych, użyte miary zależności

6. Podstawy analizy ilościowej

• Analiza jednej zmiennej, graficzne prezentowanie danych, interpretacja wyników

• Początek analizy dwuzmiennowej

7. Analizowanie danych, testowanie hipotez

• Analiza dwóch zmiennych, miary siły zależności, interpretacja wyników

• Weryfikacja hipotez, wyciąganie wniosków

8. Prezentacja raportów z badań

• Każdy z zespołów przesyła prowadzącej pisemny, pełny raport z badań. Raport powinien zawierać konceptualizację, opis metodologii, analizę wyników i wnioski. Załącznikiem do raportu powinien być kwestionariusz użyty w badaniu.

• Każdy z zespołów przygotowuję prezentację (maksymalnie 15 minut), w której przedstawia krótko temat swojego badania i najciekawsze z uzyskanych wyników.

Uwaga: wykorzystywanie w raporcie i prezentacji tabel i wykresów automatycznie wygenerowanych przez Google Forms będzie oceniane niżej niż utworzenie ich samodzielnie (np. w arkuszu kalkulacyjnym) na podstawie wyeksportowanych z Google Forms danych.

Literatura:

• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985.

• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003 (lub późn.)

• L. A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii, WUŚ Katowice 2003, rozdz 2 do punktu 2.2.1.3 oraz punkt 2.2.2.1.

• A.Sułek (2001) Jak działa kwestionariusz, w: Sondaż polski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN., s. 143-175.

Efekty uczenia się:

W trakcie przedmiotu student/studentka zdobywa następujące efekty kształcenia.

Student zna i rozumie:

- w praktyce narzędzia pozyskiwania ilościowych danych empirycznych z zakresu rynku pracy (K_W05)

Potrafi

- wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania danych ilościowych w obszarze pracy i rynku pracy, a w szczególności danych sondażowych (K_U01)

- wykorzystać zdobytą wiedzę metodologiczną w celu wskazania przyczyn występowania i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i na rynku pracy (K_U02)

- tworzyć pisemne opracowania - raporty z prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy (K_U05)

Metody i kryteria oceniania:

50% – ocena pracy w trakcie semestru (udział w zajęciach, prace zadawane w trakcie zajęć, prace domowe)

50% – ocena pracy semestralnej

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 15 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Bożewicz
Prowadzący grup: Marta Bożewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia, prowadzone w trybie warsztatowym, służą pozyskaniu przez studentki i studentów umiejętności prowadzenia prostych badań sondażowych, jak również pogłębieniu wiedzy związanej ze zbieraniem i analizowaniem danych ilościowych. Warsztaty bazują na wiedzy wyniesionej z przedmiotów prowadzonych w poprzednich semestrach, w razie potrzeby uzupełnianej przez zalecaną literaturę i dyskusję podczas zajęć.

Pełny opis:

1. Wybór tematów badawczych

• Zgłaszanie przemyślanych pomysłów na badanie sondażowe

• Podział na zespoły

Studenci samodzielnie dopracowują koncepcję badania w zespołach (cel, pytania badawcze≠ pytania zadawane w ankiecie!, określenie badanej populacji) i przynoszą na kolejne zajęcia.

2. Konceptualizacja i dobór próby

• Dyskusja na temat poszczególnych projektów, zwłaszcza doboru próby.

• Przypomnienie typów pytań kwestionariuszowych w oparciu o lekturę:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 9. Badania sondażowe

3. Budowa narzędzia badawczego do badania ilościowego.

• W trakcie zajęć będziemy tworzyć pierwszą wersję kwestionariusza.

• Przypomnimy wpływ używanego słownictwa na odpowiedzi badanych w oparciu o lekturę:

A. Sułek, Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2001, s. 143-175.

4. Finalizacja pracy nad kwestionariuszem badania.

• Studenci przynoszą na zajęcia skończony scenariusz

• Omówienie możliwych sposobów udoskonalenia narzędzia badawczego

Realizacja badań – zespoły przesyłają prowadzącej ostateczną wersję kwestionariusza do zatwierdzenia, a następnie realizują badanie.

5. Kodowanie i podstawy analizy danych

• Omówienie podstawowych zagadnień związanych z analizowaniem i prezentacją danych ilościowych uzyskanych w badaniach sondażowych.

• • Namysł nad zakresem analiz: poziomy zmiennych, użyte miary zależności

6. Podstawy analizy ilościowej

• Analiza jednej zmiennej, graficzne prezentowanie danych, interpretacja wyników

• Początek analizy dwuzmiennowej

7. Analizowanie danych, testowanie hipotez

• Analiza dwóch zmiennych, miary siły zależności, interpretacja wyników

• Weryfikacja hipotez, wyciąganie wniosków

8. Prezentacja raportów z badań

• Każdy z zespołów przesyła prowadzącej pisemny, pełny raport z badań. Raport powinien zawierać konceptualizację, opis metodologii, analizę wyników i wnioski. Załącznikiem do raportu powinien być kwestionariusz użyty w badaniu.

• Każdy z zespołów przygotowuję prezentację (maksymalnie 15 minut), w której przedstawia krótko temat swojego badania i najciekawsze z uzyskanych wyników.

Uwaga: wykorzystywanie w raporcie i prezentacji tabel i wykresów automatycznie wygenerowanych przez Google Forms będzie oceniane niżej niż utworzenie ich samodzielnie (np. w arkuszu kalkulacyjnym) na podstawie wyeksportowanych z Google Forms danych.

Literatura:

Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.

Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa.

Bäcker R. et al. (2016), Metodologia badań politologicznych, Warszawa.

Buttolph-Johnson J.B. et al. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa.

Sułek A. (2001), Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)