Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat badawczy - studium przypadku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-ORP-M-D3WBSP
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztat badawczy - studium przypadku
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Organizowanie rynku pracy - DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok - przedmioty ob.
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia umożliwią studentom przygotowanie do- i samodzielne prowadzenie badań empirycznych w przyszłości (wywiad, wywiad pogłębiony). Pozwolą im na dobór metody badawczej, właściwego narzędzia badawczego, poprawne zgromadzenie informacji i analizę danych. Efektem badania będzie weryfikacja hipotezy badawczej i sporządzenie raportu z badań.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie przez Studentów umiejętności prowadzenia samodzielnych badań empirycznych. Na zajęciach omawiana jest koncepcja badania, weryfikowane są sposoby uzyskania informacji o przedmiocie badania, przeprowadzane jest badanie - i ocena jego przebiegu na każdym etapie. Zwieńczeniem pracy badacza jest uzyskanie wiedzy na temat przedmiotu badania (zaprezentowana w raporcie).

Pełny opis:

Warsztaty badawcze polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego. Ponadto słuchacze samodzielnie dobierają właściwą technikę badawczą (lub kilka jednocześnie) i przeprowadzają badanie empiryczne, przy czym w każdym badaniu studenci muszą oprzeć się na wywiadach lub wywiadach pogłębionych, natomiast ankieta, obserwacja lub analiza treści mogą być traktowane wyłącznie jako dodatkowe. Następnie weryfikowane są zgromadzone informacje (czyszczenie zbiorów). Kolejnym etapem jest przygotowanie zbiorczych zestawień statystycznych i opracowanie na ich podstawie wniosków.

Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur.

Literatura:

Clark T., Foster L, Sloan L, Bryman A, Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford 2021,

Walliman N, Social Research Methods, Sage Publications Ltd. 2015,

Metodologia nadań społecznych. Wybór tekstów, J.M. Brzeziński (red.), Zysk i S-ka 2012,

Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001,

Rychliński S., Lustracje społeczne, IPS UW, Warszawa 2001,

Dooley D., Social reaearch methods. 4th edition, New Jersey 2001,

Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i s-ka, Poznań 2001,

Miles M., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000.

Efekty uczenia się:

Umiejętność zaplanowania i samodzielnego przeprowadzenia całego badania.

Umiejętność wskazania na istotny problem społeczny (problem badawczy).

Umiejętność doboru techniki badawczej, wskaźników, opracowania narzędzia badawczego, weryfikacji wyników, opracowania wyników, sporządzenia zestawień wyników, weryfikacja hipotezy badawczej i sporządzenie raportu (a także umiejętność jego prezentacji).

Po zakończonych zajęciach studenci znają i rozumieją:

- K_W02 w pogłębionym stopniu zasady i metody diagnozowania i definiowania problemów w sferze publicznej,

- K_W05 w pogłębionym stopniu metodologię badań nad polityką publiczną oraz miejsce polityki publicznej w systemie nauk społecznych,

- K_W06 w pogłębionym stopniu zasady i metody ewaluacji polityki publicznej,

- K_W12 znaczenie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej w badaniach nad polityką publiczną.

Jednocześnie studenci umieją:

- K_U01 krytycznie analizować procesy powstawania i rozwiązywania problemów w sferze publicznej,

- K_U04 zaprojektować i przeprowadzić badanie własne w obszarze polityki publicznej (w tym badanie ewaluacyjne), w tym formułować i testować hipotezy związane z określoną problematyką badawczą,

- K_U06 zaprezentować wyniki badań i analiz z obszaru polityki publicznej w formie ustnej i pisemnej, osadzając je w szerszym kontekście metodologiczno-teoretycznym i uwzględniając zróżnicowany krąg odbiorców,

- K_U09 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołu zadaniowego przyjmując w nim różne role, w tym ma umiejętności z zakresu zarządzania zespołem,

- K_U10 uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę i umiejętności w obszarze polityki publicznej w ramach kształcenia przez całe życie, a także motywować innych do podejmowania edukacji ustawicznej.

Po realizacji własnych badań empirycznych studenci są gotowi do:

- K_K01 krytycznej oceny debaty naukowej i społecznej w obszarze polityki publicznej, a także swego w niej udziału, w tym uznania znaczenia dowodów naukowych i roli ekspertów w procesie tworzenia i implementacji polityki

publicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci samodzielnie lub w małych grupach na kolejnych zajęciach omawiają poszczególne etapy swojej pracy. Podczas dyskusji (poszukiwanie słabych i silnych stron projektu) ustalany jest plan następnych działań.

W ostatecznej ocenie uwzględniane jest nie tylko poprawne przeprowadzenie badań własnych, ale także złożoność problemu badawczego, dostęp do grupy respondentów, a także ich liczebność (przekładająca się na wiarygodność ustaleń i możliwość formułowania szerszych wniosków).

Oceniane są postępy w pracy, zaangażowanie, terminowość oraz inicjatywa studentów w realizacji badań własnych.

Weryfikacja efektów uczenia się jest przeprowadzana całkowicie bez pomocy sztucznej inteligencji. Studenci polegają wyłącznie na swojej wiedzy, zrozumieniu i umiejętnościach.

Sztuczna inteligencja nie może być wykorzystywana w żadnym momencie oceniania.

Praktyki zawodowe:

nie przewidziano

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Hut
Prowadzący grup: Paweł Hut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie przez Studentów umiejętności prowadzenia samodzielnych badań empirycznych. Na zajęciach omawiana jest koncepcja badania, weryfikowane są sposoby uzyskania informacji o przedmiocie badania, przeprowadzane jest badanie - i ocena jego przebiegu na każdym etapie. Zwieńczeniem pracy badacza jest uzyskanie wiedzy na temat przedmiotu badania (zaprezentowana w raporcie).

Pełny opis:

Warsztaty badawcze polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego. Ponadto słuchacze samodzielnie dobierają właściwą technikę badawczą (lub kilka jednocześnie) i przeprowadzają badanie empiryczne, przy czym w każdym badaniu studenci muszą oprzeć się na wywiadach lub wywiadach pogłębionych, natomiast ankieta, obserwacja lub analiza treści mogą być traktowane wyłącznie jako dodatkowe. Następnie weryfikowane są zgromadzone informacje (czyszczenie zbiorów). Kolejnym etapem jest przygotowanie zbiorczych zestawień statystycznych i opracowanie na ich podstawie wniosków.

Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur.

Literatura:

Clark T., Foster L, Sloan L, Bryman A, Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford 2021,

Walliman N, Social Research Methods, Sage Publications Ltd. 2015,

Metodologia nadań społecznych. Wybór tekstów, J.M. Brzeziński (red.), Zysk i S-ka 2012,

Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001,

Rychliński S., Lustracje społeczne, IPS UW, Warszawa 2001,

Dooley D., Social reaearch methods. 4th edition, New Jersey 2001,

Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i s-ka, Poznań 2001,

Miles M., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000.

Uwagi:

Student ma możliwość nieobecności na zajęciach z ważnych przyczyn. Jednocześnie istotną rolę odgrywa terminowość realizacji poszczególnych etapów badania.

Istnieje możliwość samodzielnego wyboru problemu społecznego do badań przez studentów.

Na ocenę końcową wpływa czas realizacji badania: badanie jest zaplanowane do realizacji w ciągu semestru, nieuzasadnione wydłużenie czasu realizacji badania będzie skutkowało niższą oceną.

Studenci mają możliwość kontaktowania się via mail (pawel.hut@uw.edu.pl) w sprawach badawczych przez cały czas - także w okresie świątecznym lub w ferie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Hut
Prowadzący grup: Paweł Hut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie przez Studentów umiejętności prowadzenia samodzielnych badań empirycznych. Na zajęciach omawiana jest koncepcja badania, weryfikowane są sposoby uzyskania informacji o przedmiocie badania, przeprowadzane jest badanie - i ocena jego przebiegu na każdym etapie. Zwieńczeniem pracy badacza jest uzyskanie wiedzy na temat przedmiotu badania (zaprezentowana w raporcie).

Pełny opis:

Warsztaty badawcze polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego. Ponadto słuchacze samodzielnie dobierają właściwą technikę badawczą (lub kilka jednocześnie) i przeprowadzają badanie empiryczne, przy czym w każdym badaniu studenci muszą oprzeć się na wywiadach lub wywiadach pogłębionych, natomiast ankieta, obserwacja lub analiza treści mogą być traktowane wyłącznie jako dodatkowe. Następnie weryfikowane są zgromadzone informacje (czyszczenie zbiorów). Kolejnym etapem jest przygotowanie zbiorczych zestawień statystycznych i opracowanie na ich podstawie wniosków.

Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur.

Literatura:

Clark T., Foster L, Sloan L, Bryman A, Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford 2021,

Walliman N, Social Research Methods, Sage Publications Ltd. 2015,

Metodologia nadań społecznych. Wybór tekstów, J.M. Brzeziński (red.), Zysk i S-ka 2012,

Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001,

Rychliński S., Lustracje społeczne, IPS UW, Warszawa 2001,

Dooley D., Social reaearch methods. 4th edition, New Jersey 2001,

Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i s-ka, Poznań 2001,

Miles M., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000.

Uwagi:

Student ma możliwość nieobecności na zajęciach z ważnych przyczyn. Jednocześnie istotną rolę odgrywa terminowość realizacji poszczególnych etapów badania.

Istnieje możliwość samodzielnego wyboru problemu społecznego do badań przez studentów.

Na ocenę końcową wpływa czas realizacji badania: badanie jest zaplanowane do realizacji w ciągu semestru, nieuzasadnione wydłużenie czasu realizacji badania będzie skutkowało niższą oceną.

Studenci mają możliwość kontaktowania się via mail (pawel.hut@uw.edu.pl) w sprawach badawczych przez cały czas - także w okresie świątecznym lub w ferie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)