Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sustainable Development

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2104-GPIR-D2SUDE
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sustainable Development
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Stosunki Międzynarodowe -GPIR- DZIENNE 2 semestr 1 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs ma na celu przeanalizowanie koncepcji „zrównoważonego rozwoju” (ZR), wskazanie jej teoretycznych podstaw i próbę jej krytycznej oceny.

teoretyczne i próbę jego krytycznej oceny. Celem kursu jest przedstawienie problemów zrównoważonego rozwoju z perspektywy zarówno krajów rozwiniętych (np. starzenie się społeczeństw, starzenia się społeczeństw, wyczerpywania się zasobów, zrównoważonej konsumpcji), jak i krajów rozwijających się (kwestia ubóstwa, wyzwań demograficznych, wyczerpywania się zasobów).

Pełny opis:

Geneza i ewolucja koncepcji zrównoważonego rozwoju (SD)

Środowiskowy wymiar zrównoważonego rozwoju

Perspektywa instytucjonalna - Zrównoważony rozwój w wymiarze globalnym

Wdrażanie zrównoważonego rozwoju i pomiar postępów w realizacji Agendy 2030: przegląd wskaźników

Wdrażanie i pomiar postępów w realizacji Agendy 2030: różnice regionalne

Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju: finansowanie zrównoważonego rozwoju

Podmioty niepaństwowe na rzecz zrównoważonego rozwoju

Wyzwania i paradoksy zrównoważonego rozwoju

Ekonomiczny wymiar ZR: zrównoważone finansowanie

Zrównoważone miasta

Krytyczna perspektywa zrównoważonego rozwoju

Uwaga:

Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach;

Dokładne tematy zajęć zależą od projektów, wyników i statusu badań prowadzonych przez uczestników seminarium, a także dostępności ewentualnych ekspertów zewnętrznych.

Literatura:

Recommended literature (monographs & textbooks):

● Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22

Dec. 2017);

● Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social

science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011;

● Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World

2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001

● Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a

paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005

● Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives

on Development), Routledge; 4th edition, 2012;

● Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and

Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018.

Documents and reports:

● A/RES/70/1 - Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable

Development;

● UN The New Urban Agenda (Habitat III) 2017; https://habitat3.org/wp-

content/uploads/NUA-English.pdf;

● Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on

progress towards the SDGs in an EU context,

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656;

● Human Development Report (HDR) (subsequent editions);

● The Sustainable Development Goals Report (subsequent editions).

“Context” (Inspirational) Literature:

● Gates, Bill: How to Avoid a Climate Disaster: The Solutions We Have and the

Breakthroughs We Need, 2021;

● Klein, Naomi: This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate, 2015;

● Sachs, Jeffrey: The Age of Sustainable Development, Columbia University Press

2015;

● Additionally official websites of the institutions responsible for SD (UNDP,

UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI).

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student, studentka:

-zna i rozumie terminologię z zakresu zrównoważonego rozwoju; w zaawansowanym stopniu teoretyczne wyjaśnienia procesów dotyczących zrównoważonego rozwoju zachodzących w stosunkach międzynarodowych oraz metody i techniki badania zrównoważonego rozwoju w perspektywie stosunków międzynarodowych (K_W03);

- zna i rozumie zagrożenia i wyzwania związane z wdrażaniem zrównoważonego rozwoju dla współczesnych stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa międzynarodowego. (K_W04)

- potrafi posługiwać się różnymi technikami, w tym technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w celu stawiania zaawansowanych problemów badawczych, pytań i hipotez dotyczących zrównoważonego rozwoju; poszukuje innowacyjnych rozwiązań postawionych problemów badawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju (K_U01)

- potrafi tworzyć zespoły w celu rozwiązywania zaawansowanych problemów badawczych związanych ze zrównoważonym rozwojem; planować i organizować pracę takiego zespołu oraz aktywnie współpracować z innymi (K_U03)

- jest gotowa do przygotowania projektów badawczych i praktycznych projektów społecznych związanych z obszarem zrównoważonego rozwoju w zakresie relacji międzynarodowych oraz efektywnej współpracy z innymi osobami, w tym pozyskiwania wiedzy od ekspertów w zakresie zrównoważonego rozwoju (K_K01)

- jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec współczesnego świata, w tym społeczności lokalnych w obszarze zrównoważonego rozwoju. (K_K02)

- jest gotowa do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z podejmowaniem działań na rzecz realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena jest wynikiem oceny zadań wykonywanych podczas zajęć i zaangażowania w kurs.

Należy spodziewać się:

80% oceny wynika z wykonania zadania:

projektu wybranego w jednej z dwu możliwych ścieżek tematycznych - społeczno-ekologicznej lub społeczno-ekonomicznej

Szczegółowe formy i tematy zadań mogą się różnić w poszczególnych edycjach.

20 % wynika z aktywnego uczestnictwa (w tym obecności)

Obecność na co najmniej 60% zajęć - wstępny warunek zaliczenia. 2 nieusprawiedliwione nieobecności akceptowane.

Wymagany próg zaliczenia 55%

Skala ocen:

55% i więcej : 3 (zaliczenie/dostateczny)

65% i więcej: 3+

75% i więcej: 4 (dobry)

85% i więcej: 4+

91% i więcej: 5 (bardzo dobry)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz
Prowadzący grup: Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)