Sustainable Development
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-GPIR-D2SUDE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sustainable Development |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe -GPIR- DZIENNE 2 semestr 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu przeanalizowanie koncepcji „zrównoważonego rozwoju” (ZR), wskazanie jej teoretycznych podstaw i próbę jej krytycznej oceny. teoretyczne i próbę jego krytycznej oceny. Celem kursu jest przedstawienie problemów zrównoważonego rozwoju z perspektywy zarówno krajów rozwiniętych (np. starzenie się społeczeństw, starzenia się społeczeństw, wyczerpywania się zasobów, zrównoważonej konsumpcji), jak i krajów rozwijających się (kwestia ubóstwa, wyzwań demograficznych, wyczerpywania się zasobów). |
Pełny opis: |
Geneza i ewolucja koncepcji zrównoważonego rozwoju (SD) Środowiskowy wymiar zrównoważonego rozwoju Perspektywa instytucjonalna - Zrównoważony rozwój w wymiarze globalnym Wdrażanie zrównoważonego rozwoju i pomiar postępów w realizacji Agendy 2030: przegląd wskaźników Wdrażanie i pomiar postępów w realizacji Agendy 2030: różnice regionalne Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju: finansowanie zrównoważonego rozwoju Podmioty niepaństwowe na rzecz zrównoważonego rozwoju Wyzwania i paradoksy zrównoważonego rozwoju Ekonomiczny wymiar ZR: zrównoważone finansowanie Zrównoważone miasta Krytyczna perspektywa zrównoważonego rozwoju Uwaga: Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach; Dokładne tematy zajęć zależą od projektów, wyników i statusu badań prowadzonych przez uczestników seminarium, a także dostępności ewentualnych ekspertów zewnętrznych. |
Literatura: |
Recommended literature (monographs & textbooks): ● Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22 Dec. 2017); ● Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011; ● Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World 2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001 ● Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005 ● Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives on Development), Routledge; 4th edition, 2012; ● Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018. Documents and reports: ● A/RES/70/1 - Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development; ● UN The New Urban Agenda (Habitat III) 2017; https://habitat3.org/wp- content/uploads/NUA-English.pdf; ● Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU context, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656; ● Human Development Report (HDR) (subsequent editions); ● The Sustainable Development Goals Report (subsequent editions). “Context” (Inspirational) Literature: ● Gates, Bill: How to Avoid a Climate Disaster: The Solutions We Have and the Breakthroughs We Need, 2021; ● Klein, Naomi: This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate, 2015; ● Sachs, Jeffrey: The Age of Sustainable Development, Columbia University Press 2015; ● Additionally official websites of the institutions responsible for SD (UNDP, UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student, studentka: -zna i rozumie terminologię z zakresu zrównoważonego rozwoju; w zaawansowanym stopniu teoretyczne wyjaśnienia procesów dotyczących zrównoważonego rozwoju zachodzących w stosunkach międzynarodowych oraz metody i techniki badania zrównoważonego rozwoju w perspektywie stosunków międzynarodowych (K_W03); - zna i rozumie zagrożenia i wyzwania związane z wdrażaniem zrównoważonego rozwoju dla współczesnych stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa międzynarodowego. (K_W04) - potrafi posługiwać się różnymi technikami, w tym technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w celu stawiania zaawansowanych problemów badawczych, pytań i hipotez dotyczących zrównoważonego rozwoju; poszukuje innowacyjnych rozwiązań postawionych problemów badawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju (K_U01) - potrafi tworzyć zespoły w celu rozwiązywania zaawansowanych problemów badawczych związanych ze zrównoważonym rozwojem; planować i organizować pracę takiego zespołu oraz aktywnie współpracować z innymi (K_U03) - jest gotowa do przygotowania projektów badawczych i praktycznych projektów społecznych związanych z obszarem zrównoważonego rozwoju w zakresie relacji międzynarodowych oraz efektywnej współpracy z innymi osobami, w tym pozyskiwania wiedzy od ekspertów w zakresie zrównoważonego rozwoju (K_K01) - jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec współczesnego świata, w tym społeczności lokalnych w obszarze zrównoważonego rozwoju. (K_K02) - jest gotowa do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z podejmowaniem działań na rzecz realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest wynikiem oceny zadań wykonywanych podczas zajęć i zaangażowania w kurs. Należy spodziewać się: 80% oceny wynika z wykonania zadania: projektu wybranego w jednej z dwu możliwych ścieżek tematycznych - społeczno-ekologicznej lub społeczno-ekonomicznej Szczegółowe formy i tematy zadań mogą się różnić w poszczególnych edycjach. 20 % wynika z aktywnego uczestnictwa (w tym obecności) Obecność na co najmniej 60% zajęć - wstępny warunek zaliczenia. 2 nieusprawiedliwione nieobecności akceptowane. Wymagany próg zaliczenia 55% Skala ocen: 55% i więcej : 3 (zaliczenie/dostateczny) 65% i więcej: 3+ 75% i więcej: 4 (dobry) 85% i więcej: 4+ 91% i więcej: 5 (bardzo dobry) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.