Human security
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-GPIR-D4HSGS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Human security |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe -GPIR- DZIENNE 4 semestr 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z szerszą, alternatywną koncepcją bezpieczeństwa, jaką jest human security. Human security dotyczy bezpieczeństwa jednostek ludzkich w życiu codziennym. |
Pełny opis: |
Tematy (mogą obejmować więcej niż 1 zajęcia) 1. Bezpieczeństwo ludzkie - wprowadzenie 2. Historia koncepcji bezpieczeństwa ludzkiego 4. Bezpieczeństwo ludzkie - kluczowe założenia i problemy 5. Elementy bezpieczeństwa ludzkiego - „wolność od strachu” i „wolność od niedostatku" 6. Bezpieczeństwo ludzkie w ujęciu globalnym: Od Milenijnych Celów Rozwoju (MCR) do Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) 7. Bezpieczeństwo ludzkie w polityce zagranicznej państw: Japonia. 8. Bezpieczeństwo ludzkie w polityce zagranicznej państw: Kanada, Norwegia. Bezpieczeństwo ludzkie a odpowiedzialność za ochronę; 9. Bezpieczeństwo ludzkie w Unii Europejskiej. 10. Jak promować bezpieczeństwo ludzkie? Bezpieczeństwo ludzkie i dyplomacja publiczna 11. Wyzwania i przyszłość bezpieczeństwa ludzkiego |
Literatura: |
1. R. Paris, Human Security. Paradigm Shift or Hot Air?, „International Security” Fall 2001, vol. 26, no 2, http://aix1.uottawa.ca/~rparis/Paris.2001.IS.Human%20Security.pdf 2. Human Development Report 1994 on Human Security, available at: http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/255/hdr_1994_en_complete_nostats.pdf 3. Human Security Now, Report of the Commission on Human Security, New York 2003, available at: http://www.un.org/humansecurity/sites/www.un.org.humansecurity/files/chs_final_report_-_english.pdf 4. G. King, Ch. Murray, Rethinking Human Security, „Political Science Quarterly”, 2001-02, vol. 116, no. 4, https://gking.harvard.edu/files/gking/files/hs.pdf 5. S. Alkire, A Conceptual Framework for Human Security, CRISE Working Paper 2, Oxford 2003, http://www3.qeh.ox.ac.uk/pdf/crisewps/workingpaper2.pdf 6. The Responsibility to Protect, Report of the Commission on Intervention and State Sovereignty, Ottawa 2001, available at: http://responsibilitytoprotect.org/ICISS%20Report.pdf 7. A. Amouyel, What is Human Security?, Revue de Sécurité Humaine / Human Security Journal - Issue 1 - April 2006, Other reading (suggested): 6. Human Development Report 1994 on Human Security; 7. M. den Boer, J. de Wilde (eds.), The Vialibity of Human Security, Amsterdam 2008; 8. S. J. MacLean et al. (eds.), A Decade of Human Security. Global Governance and New Multilateralism, Ashgate 2006; 9. Responsibility to Protect, Report of the International Commission on Implementing the Responsibility to Protect, Report of UN Secretary General, Ban Ki-Moon, UN Doc. A/63/677, 2009; 10. Clarifying the Third Pillar of the Responsibility to Protect: Timely and Decisive Response, Report of the UN Secretary – General, Ban Ki-Moon, http://responsibilitytoprotect.org/Clarifying%20the%20Third%20Pillar%20of%20the%20Responsibility%20to%20Protect_Timely%20and%20Decisive%20Response(1).pdf. 11. L. Axworthy, A. Rock, R2P: a New and Unfinished Agenda, „Global Responsibility to Protect” 2009, no. 1. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: Wiedza 1. Definiuje human security (K_W01) 2. Objaśnia główne założenia human security (K_W04, K_W05) 3. Charakteryzuje regionalne podejścia do human security (K_W01) Umiejętności 1. Analizuje główne problemy human security (K_U01, K_U03) 2. Ocenia wykorzystanie human security przez organizacje międzynarodowe (K_U02) Kompetencje 1. Jest świadomy znaczenia upowszechniania human security (K_K02) 2. Jest świadomy wpływu human security na politykę współczesnych państw (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zal/o - T/Proj/Other frekwencja (warunek wstępny. Student musi być obecny na co najmniej 60% zajęć, nieobecności powinny być usprawiedliwionych; akceptowane 2 nieobecności nieusprawiedliwione) aktywny udział w zajęciach 10% prezentacja 30% test 60% LUB aktywny udział w zajęciach 10% test 90% Skala ocen: 55 % i więcej : 3 (zaliczenie/zadowalający) 65% i więcej: 3+ 75 % i więcej: 4 (dobry) 85% i więcej: 4+ 91% i więcej: 5 (bardzo dobry) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=15706 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=15706 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.