Zrównoważony rozwój
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2104-M-D1ZRRO |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
| Nazwa przedmiotu: | Zrównoważony rozwój |
| Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
| Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Założenia (opisowo): | Kurs kładzie duży nacisk na ścisłe powiązanie zagadnień teoretycznych z praktycznym wymiarem Zrównoważonego Rozwoju. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, odpowiadające trzem wymiarom analizy Zrównoważonego Rozwoju: koncepcyjnemu, instytucjonalnemu i przedmiotowemu. Wymiar koncepcyjny – omówienie podstawowych założeń koncepcji Zrównoważonego Rozwoju, wraz z uzasadnieniem jej znaczenia (m.in. w kontekście globalnych nierówności i ubóstwa). W tym bloku poruszane są również zagadnienia teoretyczne. Wymiar instytucjonalny (strukturalny) – prezentacja instytucji uczestniczących w procesie normatywnym i wdrażaniu koncepcji ZR, a także mechanizmów finansowania rozwoju. Uwzględniona zostaje także rola poszczególnych interesariuszy oraz ich funkcje w systemie ZR. Wymiar przedmiotowy – analiza wybranych projektów oraz realizacji konkretnych celów ZR w określonych państwach lub regionach. Celem tego bloku jest pokazanie, w jaki sposób koncepcja ZR jest adaptowana przez różne podmioty uczestniczące w stosunkach międzynarodowych. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Kurs obejmuje trzy bloki tematyczne: koncepcyjny, instytucjonalny i przedmiotowy. W pierwszym omawiana jest ewolucja pojęcia rozwoju, teorie rozwoju w kontekście zrównoważonego rozwoju, luka rozwojowa, przejście od MDGs do SDGs oraz wyzwania stojące przed koncepcją zrównoważonego rozwoju. Drugi blok poświęcony jest instytucjom zaangażowanym w realizację celów ZR (IGOs, NGOs), inicjatywie Global Compact oraz wskaźnikom pomiaru rozwoju (m.in. GPI, ISEW, Ecological Footprint). W trzecim bloku analizowana jest implementacja ZR w politykach państw i działaniach organizacji międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Zielonego Ładu, architektury i narzędzi finansowania rozwoju, roli banków rozwoju, sektora prywatnego i inicjatywy „Maximizing Finance for Development”. Tematy mogą być realizowane na więcej niż jednych zajęciach. |
| Pełny opis: |
BLOK 1. Wymiar koncepcyjny – Pojęcie rozwoju: ewolucja i konceptualizacja terminu, główne ujęcia teoretyczne – Problem luki rozwojowej i globalnych nierówności – Od Milenijnych Celów Rozwoju (MDGs) do Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs); neoliberalny paradygmat rozwoju – Wyzwania i ograniczenia koncepcji zrównoważonego rozwoju BLOK 2. Wymiar instytucjonalny – Rola współczesnych instytucji międzynarodowych (IGOs, NGOs) w realizacji celów ZR – Inicjatywa Global Compact i jej znaczenie dla promocji zrównoważonego rozwoju – Mierniki zrównoważonego rozwoju: Genuine Savings, ISEW, GPI, Ecological Footprint, HANPP BLOK 3. Wymiar przedmiotowy – Zrównoważony rozwój w polityce państw – Implementacja ZR w strategiach i działaniach organizacji międzynarodowych – Europejski Zielony Ład – Mechanizmy i architektura finansowania rozwoju – Innowacyjne narzędzia finansowe – Rola wielostronnych banków rozwoju i sektora prywatnego w finansowaniu SDGs – Inicjatywa „Maximizing Finance for Development” Uwaga: Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach. |
| Literatura: |
Zalecana literatura (monografie & podręczniki): Bagiński, P., Czaplicka, K., Szczyciński, J., Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009; Bartkowiak, R., Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013; Bąkiewicz, A., U. Żuławska (red.), Rozwój w dobie globalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010; Berdo J., Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą, Earth Conservation, Sopot, 2006. Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22 Dec. 2017); Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011; Brodowicz Dominika P. , Michalska Monika , Kalinowski, Marcin: Zrównoważony rozwój. Wybrane zagadnienia, Texter, Warszawa 2017. Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World 2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001 Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005 Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives on Development), Routledge; 4th edition, 2012; Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018; Latoszek Ewa, Proczek, Magdalena, Krukowska Monika (red.), Zrównoważony rozwój a globalne dobra publiczne w teorii i praktyce organizacji międzynarodowych,Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016; Nawrot, K., Kraje rozwijające się we współczesnej gospodarce światowej. Przyczynek do ekonomii rozwoju, Scholar, Warszawa 2014; Piasecki, R. (red.), Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007; Rokicka Ewa, Woźniak Wojciech, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty. Łódź 2016; http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32-w_kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf. Dokumenty i raporty: Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/70/1, Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, Organizacja Narodów Zjednoczonych, Nowa Agenda Miejska, http://habitat3.org/wpcontent/uploads/NUA-Polish.pdf; Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU contex, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656; Kolejne wydania Human Development Report (HDR); Kolejne wydania raportów z realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) Literatura “kontekstowa” (inspiracje): Gates, Bill: Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej Rozwiązania, które już mamy, zmiany, jakich potrzebujemy, Agora SA, Warszawa 2021; Klein, Naomi: To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat,Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2020; Sachs, The Age of Sustainable Development, Columbia University Press 2015; Uzupełniająco strony internetowe wybranych instytucji i stowarzyszeń (UNDP, UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI). Podana literatura może być aktualizowana na bieżąco o najnowsze publikacje. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: znajomość koncepcji zrównoważonego rozwoju i jej ewolucji; (K_W03) znajomość historii idei zrównoważonego rozwoju; (K_W03) znajomość podstaw teoretycznych zrównoważonego rozwoju;(K_W03) pogłębiona znajomość roli instytucji w zrównoważonym rozwoju; (K_W05) pogłębiona znajomość odpowiednich koncepcji analitycznych i umiejętność ich wykorzystania wykorzystać do analizy zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem. (K_W05) Umiejętności: zdolność do krytycznego i systematycznego integrowania wiedzy oraz analizowania zagadnień związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju; (K_U01); (K_U04) krytyczna ocena postępów państw w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju; ; (K_U01); (K_U03) wyszukiwanie danych ekonomicznych i społecznych istotnych dla oceny postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju; ; (K_U01); identyfikacja potencjalnych konfliktów związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju w skali krajowej i globalnej; ; (K_U01); stosowanie konkretnych narzędzi do identyfikacji, analizy i formułowania złożonych problemów, oraz proponowania metod i rozwiązań w celu promowania zrównoważonego rozwoju.; (K_U01); Kompetencje: świadomość dualizmu rozwojowego we współczesnym świecie; (K_K02) zrozumienie wyzwań związanych z wdrażaniem koncepcji zrównoważonego rozwoju; (K_K03) zdolność do odnoszenia kwestii zrównoważonego rozwoju do skali lokalnej, regionalnej i globalnej; (K_K02) zdolność do odnoszenia się i oceny różnych dyskursów zrównoważonego rozwoju i ich założeń z perspektywy różnych podmiotów. ( K_K05) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia 90% wykonanie i przedstawienie zadania zespołowego dotyczącego konkretnego problemu z zakresu zrównoważonego rozwoju. Tematy i sposób wykonania zadania mogą różnić się w poszczególnych edycjach. Szczegóły zadań zostaną skonsultowane na początku zajęć z grupą. Osobą decydującą o ostatecznych wymaganiach i sposobu realizacji zsdań jest prowadzący. 10% Wymagana obecność na zajęciach - możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Nieobecności powyżej dwu dopuszczalnych obniżają ocenę (proporcjonalnie do liczby nieobecności). Warunkiem uzyskania zaliczenia w pierwszym terminie jest fizyczna obecność na co najmniej 60% zajęć. Akceptowane są formalne usprawiedliwienia nieobecności (zwolnienia lekarskie itp), jednak wszystkie nieobecności nie mogą przekroczyć więcej niż 40 % zajęć (włączając w to dwie dopuszczane nieobecności bez usprawiedliwienia). Wymagany próg zaliczenia 55% W sumie do zdobycia w ciągu semestru jest 100 punktów, przy czym warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie łącznie przynajmniej 55 punktów. Skala ocen: – od 55 %: 3 (dostateczny) – od 65 %: 3+ – od 75 %: 4 (dobry) – od 85 %: 4+ – od 91 %: 5 (bardzo dobry) Dopuszczalny poziom użycia AI - 2 *(dopuszczalne wygenerowanie graficznych elementów zadań pod warunkiem wskazania AI jako źródła grafiki) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
| Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
| Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024 | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz, Barbara Regulska-Ingielewicz | |
| Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz, Barbara Regulska-Ingielewicz | |
| Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024 | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
