Zrównoważony rozwój
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-M-D1ZRRO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Zrównoważony rozwój |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | W kursie tym dużą wagę przywiązuje się do ścisłego powiązania zagadnień teoretycznych z warstwą stosowaną. Do realizacji tego celu dostosowana jest warsztatowa forma części zajęć mająca na celu maksymalną aktywizację studentów, jak też metody zaliczenia wykorzystujące elementy formuły service learningu, tj. szukania/projektowania rozwiązań dla konkretnej grupy społecznej lub konkretnego problemu rozwojowego. W ramach kursu przewidziane są spotkania z ekspertami zewnętrznymi (m.in. UNDP, UNCTAD). Struktura kursu: Kurs podzielony jest na trzy bloki, które odpowiadają trzem wymiarom analizy Zrównoważonego Rozwoju (koncepcyjny, instytucjonalny, przedmiotowy): Wymiar koncepcyjny – wyjaśnienie koncepcji Zrównoważonego Rozwoju, w tym dlaczego jest to tak istotne (m.in. problem globalnych nierówności i ubóstwa). Tutaj też zagadnienia teoretyczne. Wymiar instytucjonalny (struktura) – przedstawienie instytucji zaangażowanych w proces normatywny i implementację koncepcji jak też mechanizmy finansowania rozwoju; przedstawienie interesariuszy Zrównoważonego Rozwoju i ich role/funkcje w ZR. Wymiar przedmiotowy – analiza konkretnych projektów lub realizacji wybranych punktów w wybranych państwach / regionach. Wymiar przedmiotowy pozwoli na przenalizowanie w jaki sposób koncepcja ZR jest adaptowana przez różnych uczestników stosunków międzynarodowych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
. |
Pełny opis: |
BLOK 1. Wymiar koncepcyjny: Czym jest rozwój – ewolucja i konceptualizacja pojęcia, teoretyczne ujęcia rozwoju Problem luki rozwojowej i nierówności we współczesnym świecie Od MDGs do SDGs, współczesny wymiar neoliberalnego paradygmatu rozwoju Wyzwania i ograniczenia koncepcji zrównoważonego rozwoju BLOK 2. Wymiar instytucjonalny: Współczesne instytucje międzynarodowe w realizacji celów zrównoważonego rozwoju (IGOs, NGOs) Działalność Global Compact i jego znacznie dla promocji koncepcji ZR Mierniki zrównoważonego rozwoju (Genuine Savings, ISEW, GPI, Ecological Footprint, HANPP). BLOK 3. Wymiar przedmiotowy: Zrównoważony rozwój w polityce państw Zrównoważony rozwój miast jako przykład planowania lokalnych strategii rozwojowych Implementacja koncepcji zrównoważonego rozwoju do strategii i działań różnych organizacji międzynarodowych Europejski Zielony Ład Korporacje transnarodowe a zrównoważony rozwój Pandemia COVID-19 a realizacja SDGs Mechanizmy finansowania rozwoju architektura finansowania rozwoju innowacyjne narzędzia finansowania rozwoju rola wielostronnych banków rozwoju rola podmiotów prywatnych w finansowaniu SDGs inicjatywa “Maximizing Finance for Development” Uwaga: Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach; Szczegółowa tematyka spotkań zależy od projektów, wyników i stanu zaawansowania badań prowadzonych przez uczestników konwersatorium, jak też dostępności ewentualnych ekspertów zewnętrznych |
Literatura: |
Zalecana literatura (monografie & podręczniki): Bagiński, P., Czaplicka, K., Szczyciński, J., Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009; Bartkowiak, R., Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013; Bąkiewicz, A., U. Żuławska (red.), Rozwój w dobie globalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010; Berdo J., Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą, Earth Conservation, Sopot, 2006. Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22 Dec. 2017); Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011; Brodowicz Dominika P. , Michalska Monika , Kalinowski, Marcin: Zrównoważony rozwój. Wybrane zagadnienia, Texter, Warszawa 2017. Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World 2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001 Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005 Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives on Development), Routledge; 4th edition, 2012; Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018; Latoszek Ewa, Proczek, Magdalena, Krukowska Monika (red.), Zrównoważony rozwój a globalne dobra publiczne w teorii i praktyce organizacji międzynarodowych,Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016; Nawrot, K., Kraje rozwijające się we współczesnej gospodarce światowej. Przyczynek do ekonomii rozwoju, Scholar, Warszawa 2014; Piasecki, R. (red.), Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007; Rokicka Ewa, Woźniak Wojciech, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty. Łódź 2016; http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32-w_kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf. Dokumenty i raporty: Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/70/1, Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, Organizacja Narodów Zjednoczonych, Nowa Agenda Miejska, http://habitat3.org/wpcontent/uploads/NUA-Polish.pdf; Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU contex, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656; Kolejne wydania Human Development Report (HDR); Kolejne wydania raportów z realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) Literatura “kontekstowa” (inspiracje): Gates, Bill: Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej Rozwiązania, które już mamy, zmiany, jakich potrzebujemy, Agora SA, Warszawa 2021; Klein, Naomi: To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat,Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2020; Sachs, The Age of Sustainable Development, Columbia University Press 2015; Uzupełniająco strony internetowe wybranych instytucji i stowarzyszeń (UNDP, UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI). Podana literatura może być aktualizowana na bieżąco o najnowsze publikacje. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: znajomość koncepcji zrównoważonego rozwoju i jej ewolucji; (K_W03) znajomość historii idei zrównoważonego rozwoju; (K_W03) znajomość podstaw teoretycznych zrównoważonego rozwoju;(K_W03) pogłębiona znajomość roli instytucji w zrównoważonym rozwoju; (K_W05) pogłębiona znajomość odpowiednich koncepcji analitycznych i umiejętność ich wykorzystania wykorzystać do analizy zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem. (K_W05) Umiejętności: zdolność do krytycznego i systematycznego integrowania wiedzy oraz analizowania zagadnień związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju; (K_U01); (K_U04) krytyczna ocena postępów państw w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju; ; (K_U01); (K_U03) wyszukiwanie danych ekonomicznych i społecznych istotnych dla oceny postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju; ; (K_U01); identyfikacja potencjalnych konfliktów związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju w skali krajowej i globalnej; ; (K_U01); stosowanie konkretnych narzędzi do identyfikacji, analizy i formułowania złożonych problemów, oraz proponowania metod i rozwiązań w celu promowania zrównoważonego rozwoju.; (K_U01); Kompetencje: świadomość dualizmu rozwojowego we współczesnym świecie; (K_K02) zrozumienie wyzwań związanych z wdrażaniem koncepcji zrównoważonego rozwoju; (K_K03) zdolność do odnoszenia kwestii zrównoważonego rozwoju do skali lokalnej, regionalnej i globalnej; (K_K02) zdolność do odnoszenia się i oceny różnych dyskursów zrównoważonego rozwoju i ich założeń z perspektywy różnych podmiotów. ( K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest wykonanie 2 zadań w trakcie semestru (indywidualnych lub/i zespołowych) dotyczących konkretnego problemu z zakresu zrównoważonego rozwoju. Tematy i sposób wykonania zadania mogą różnić się w poszczególnych edycjach. Zadanie I- 45% Zadanie II - 45% Wymagana obecność na zajęciach (10% oceny) - możliwe 2 nieobecności. Nieobecności powyżej dwu dopuszczalnych obniżają ocenę (proporcjonalnie do liczby nieobecności). Warunkiem uzyskania zaliczenia w pierwszym terminie jest obecność na co najmniej 60% zajęć. Wymagany próg zaliczenia 55% W sumie do zdobycia w ciągu semestru jest 100 punktów, przy czym warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie łącznie przynajmniej 55 punktów. Konieczność uzyskania oceny pozytywnej (m. in. 55%) ze wszystkich komponentów oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.