Comparative Socio-Economic Systems
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-UPIR-D3CSES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Comparative Socio-Economic Systems |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe -UPIR- DZIENNE 3 semestr 2 rok |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem tego modułu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i empirycznymi aspektami wpływu państwa na gospodarkę i wzrost gospodarczy. Program ma na celu zwrócenie uwagi zarówno na makro-, jak i mikroekonomiczne mechanizmy interwencji gospodarczej państwa i ich efekty. Ponadto w module omawia się wybrane studia przypadków różnych systemów gospodarczych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematy poruszane w module obejmują: Wprowadzenie do teorii systemów ekonomicznych. Państwo i gospodarka - przegląd historyczny. Efektywność rynku i zawodność rynku. Interwencje i liberalizm. Dwuwymiarowa klasyfikacja systemu gospodarczego. Różne typy systemu kapitalistycznego. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo opiekuńcze. Transformacja gospodarcza w krajach postradzieckich. Analiza z odwołaniem do przykładów systemów społeczno-gospodarcze wybranych państw rozwiniętych (np. USA, Szwecja, Niemcy, Australia) i rozwijających się (np. Chiny, Indie, Brazylia). |
Pełny opis: |
Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian): BLOK 0 – zajęcia organizacyjne 1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć 2. Literatura przedmiotu 3. Omówienie programu BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie 1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura 2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem 3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego 4. Efektywność i zawodność rynku 5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne) 6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji 7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji 1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego 2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty 3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki 4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się 5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin 6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie) 7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0 |
Literatura: |
Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press; Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson; Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press; Schneider, G., The Evolution of Economic Ideas and Systems: A Pluralist Introduction (Routledge Pluralist Introductions to Economics), Routledge; Tanzi, V., Government versus Markets: The Changing Economic Role of the State, Cambridge University Press; Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Po zakończeniu zajęć studenci powinni mieć wiedzę z zakresu: ✓ aktualne debaty polityczne we współczesnej makroekonomii ✓ Podstawy polityki pieniężnej i jej wpływ na gospodarkę makroekonomiczną ✓ Rola rządów w systemach gospodarczych ✓ teoretyczne i praktyczne aspekty interwencji gospodarczej ✓ różne klasyfikacje systemów gospodarczych i ich przykłady UMIEJĘTNOŚCI: Po ukończeniu jednostki studenci powinni być w stanie: ✓ szukać danych na temat interwencji gospodarczej w odniesieniu do wybranych krajów ✓ zróżnicować i sklasyfikować systemy gospodarcze poszczególnych państw KOMPETENCJE: Po ukończeniu jednostki studenci powinni posiadać umiejętności: ✓ krytycznej oceny wyników interwencji rządowej ✓ ocenić współczesny rozwój sytuacji w głównych gospodarkach K_W01; K_W03; K_W05; K_U01; K_U02; K_U04; K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie zadań na platformie kampus: 50% (50 punktów) oceny końcowej (5 x 10 punktów); Zaliczenie końcowego kolokwium pisemnego: 50% (50 punktów) oceny końcowej; Aby ukończyć moduł, studenci muszą uzyskać ocenę pozytywną (ponad 55% punktów) ze wszystkich elementów oceny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska | |
Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Tematy poruszane w module obejmują: Wprowadzenie do teorii systemów ekonomicznych. Państwo i gospodarka - przegląd historyczny. Efektywność rynku i zawodność rynku. Interwencje i liberalizm. Dwuwymiarowa klasyfikacja systemu gospodarczego. Różne typy systemu kapitalistycznego. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo opiekuńcze. Transformacja gospodarcza w krajach postradzieckich. Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwiniętych (np. USA, Szwecja, Niemcy, Australia). Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwijających się (np. Chiny, Indie, Brazylia). |
|
Pełny opis: |
Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian): BLOK 0 – zajęcia organizacyjne 1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć 2. Literatura przedmiotu 3. Omówienie programu BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie 1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura 2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem 3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego 4. Efektywność i zawodność rynku 5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne) 6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji 7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji 1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego 2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty 3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki 4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się 5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin 6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie) 7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0 |
|
Literatura: |
✓ Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press 2005; ✓ Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson 1999; ✓ Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press, 2010; ✓ Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co 2000. |
|
Uwagi: |
Ważne informacje: Artykuły i raporty będą dostarczane na każde zajęcia na bieżąco; dodatkowo na kolokwium końcowym obowiązuje znajomość materiału z prezentacji; Zajęciom towarzyszą materiały zamieszczane na platformie kampus; Zajęcia w formie wykładów wprowadzających w sali wykładowej z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (prezentacje, video tutoriale, quizy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska | |
Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Tematy poruszane w module obejmują: Wprowadzenie do teorii systemów ekonomicznych. Państwo i gospodarka - przegląd historyczny. Efektywność rynku i zawodność rynku. Interwencje i liberalizm. Dwuwymiarowa klasyfikacja systemu gospodarczego. Różne typy systemu kapitalistycznego. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo opiekuńcze. Transformacja gospodarcza w krajach postradzieckich. Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwiniętych (np. USA, Szwecja, Niemcy, Australia). Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwijających się (np. Chiny, Indie, Brazylia). |
|
Pełny opis: |
Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian): BLOK 0 – zajęcia organizacyjne 1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć 2. Literatura przedmiotu 3. Omówienie programu BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie 1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura 2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem 3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego 4. Efektywność i zawodność rynku 5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne) 6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji 7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji 1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego 2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty 3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki 4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się 5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin 6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie) 7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0 |
|
Literatura: |
✓ Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press 2005; ✓ Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson 1999; ✓ Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press, 2010; ✓ Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co 2000. |
|
Uwagi: |
Ważne informacje: Artykuły i raporty będą dostarczane na każde zajęcia na bieżąco; dodatkowo na kolokwium końcowym obowiązuje znajomość materiału z prezentacji; Zajęciom towarzyszą materiały zamieszczane na platformie kampus; Zajęcia w formie wykładów wprowadzających w sali wykładowej z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (prezentacje, video tutoriale, quizy). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.