Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Comparative Socio-Economic Systems

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2104-UPIR-D3CSES
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Comparative Socio-Economic Systems
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Stosunki Międzynarodowe -UPIR- DZIENNE 3 semestr 2 rok
Strona przedmiotu: http://-
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem tego modułu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i empirycznymi aspektami wpływu państwa na gospodarkę i wzrost gospodarczy. Program ma na celu zwrócenie uwagi zarówno na makro-, jak i mikroekonomiczne mechanizmy interwencji gospodarczej państwa i ich efekty. Ponadto w module omawia się wybrane studia przypadków różnych systemów gospodarczych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematy poruszane w module obejmują: Wprowadzenie do teorii systemów ekonomicznych. Państwo i gospodarka - przegląd historyczny. Efektywność rynku i zawodność rynku. Interwencje i liberalizm. Dwuwymiarowa klasyfikacja systemu gospodarczego. Różne typy systemu kapitalistycznego. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo opiekuńcze. Transformacja gospodarcza w krajach postradzieckich. Analiza z odwołaniem do przykładów systemów społeczno-gospodarcze wybranych państw rozwiniętych (np. USA, Szwecja, Niemcy, Australia) i rozwijających się (np. Chiny, Indie, Brazylia).

Pełny opis:

Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian):

BLOK 0 – zajęcia organizacyjne

1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć

2. Literatura przedmiotu

3. Omówienie programu

BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie

1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura

2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem

3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego

4. Efektywność i zawodność rynku

5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne)

6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji

7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne

BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji

1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego

2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty

3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki

4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się

5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin

6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie)

7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0

Literatura:

Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press;

Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson;

Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press;

Schneider, G., The Evolution of Economic Ideas and Systems: A Pluralist Introduction (Routledge Pluralist Introductions to Economics), Routledge;

Tanzi, V., Government versus Markets: The Changing Economic Role of the State, Cambridge University Press;

Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Po zakończeniu zajęć studenci powinni mieć wiedzę z zakresu:

✓ aktualne debaty polityczne we współczesnej makroekonomii

✓ Podstawy polityki pieniężnej i jej wpływ na gospodarkę makroekonomiczną

✓ Rola rządów w systemach gospodarczych

✓ teoretyczne i praktyczne aspekty interwencji gospodarczej

✓ różne klasyfikacje systemów gospodarczych i ich przykłady

UMIEJĘTNOŚCI: Po ukończeniu jednostki studenci powinni być w stanie:

✓ szukać danych na temat interwencji gospodarczej w odniesieniu do wybranych krajów

✓ zróżnicować i sklasyfikować systemy gospodarcze poszczególnych państw

KOMPETENCJE: Po ukończeniu jednostki studenci powinni posiadać umiejętności:

✓ krytycznej oceny wyników interwencji rządowej

✓ ocenić współczesny rozwój sytuacji w głównych gospodarkach

K_W01; K_W03; K_W05; K_U01; K_U02; K_U04; K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie zadań na platformie kampus: 50% (50 punktów) oceny końcowej (5 x 10 punktów);

Zaliczenie końcowego kolokwium pisemnego: 50% (50 punktów) oceny końcowej;

Aby ukończyć moduł, studenci muszą uzyskać ocenę pozytywną (ponad 55% punktów) ze wszystkich elementów oceny.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karina Jędrzejowska
Prowadzący grup: Karina Jędrzejowska
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematy poruszane w module obejmują: Wprowadzenie do teorii systemów ekonomicznych. Państwo i gospodarka - przegląd historyczny. Efektywność rynku i zawodność rynku. Interwencje i liberalizm. Dwuwymiarowa klasyfikacja systemu gospodarczego. Różne typy systemu kapitalistycznego. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo opiekuńcze. Transformacja gospodarcza w krajach postradzieckich. Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwiniętych (np. USA, Szwecja, Niemcy, Australia). Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwijających się (np. Chiny, Indie, Brazylia).

Pełny opis:

Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian):

BLOK 0 – zajęcia organizacyjne

1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć

2. Literatura przedmiotu

3. Omówienie programu

BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie

1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura

2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem

3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego

4. Efektywność i zawodność rynku

5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne)

6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji

7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne

BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji

1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego

2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty

3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki

4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się

5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin

6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie)

7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0

Literatura:

✓ Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press 2005;

✓ Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson 1999;

✓ Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press, 2010;

✓ Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co 2000.

Uwagi:

Ważne informacje:

Artykuły i raporty będą dostarczane na każde zajęcia na bieżąco; dodatkowo na kolokwium końcowym obowiązuje znajomość materiału z prezentacji;

Zajęciom towarzyszą materiały zamieszczane na platformie kampus;

Zajęcia w formie wykładów wprowadzających w sali wykładowej z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (prezentacje, video tutoriale, quizy).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karina Jędrzejowska
Prowadzący grup: Karina Jędrzejowska
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematy poruszane w module obejmują: Wprowadzenie do teorii systemów ekonomicznych. Państwo i gospodarka - przegląd historyczny. Efektywność rynku i zawodność rynku. Interwencje i liberalizm. Dwuwymiarowa klasyfikacja systemu gospodarczego. Różne typy systemu kapitalistycznego. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo opiekuńcze. Transformacja gospodarcza w krajach postradzieckich. Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwiniętych (np. USA, Szwecja, Niemcy, Australia). Systemy społeczno-gospodarcze wybranych krajów rozwijających się (np. Chiny, Indie, Brazylia).

Pełny opis:

Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian):

BLOK 0 – zajęcia organizacyjne

1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć

2. Literatura przedmiotu

3. Omówienie programu

BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie

1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura

2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem

3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego

4. Efektywność i zawodność rynku

5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne)

6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji

7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne

BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji

1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego

2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty

3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki

4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się

5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin

6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie)

7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0

Literatura:

✓ Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press 2005;

✓ Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson 1999;

✓ Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press, 2010;

✓ Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co 2000.

Uwagi:

Ważne informacje:

Artykuły i raporty będą dostarczane na każde zajęcia na bieżąco; dodatkowo na kolokwium końcowym obowiązuje znajomość materiału z prezentacji;

Zajęciom towarzyszą materiały zamieszczane na platformie kampus;

Zajęcia w formie wykładów wprowadzających w sali wykładowej z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (prezentacje, video tutoriale, quizy).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)