EU Consumer Law
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-M-D4-ECL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | EU Consumer Law |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 4 semestr, 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z prawami przysługującymi konsumentom w Unii Europejskiej ze szczególnym naciskiem na obszary ochrony konsumenta, z którymi studenci mają najczęściej styczność. Szczególna uwaga zostanie poświęcona sprzedaży konsumenckiej i elektronicznej, bezpieczeństwu produktów, transportowi lotniczemu i ochronie danych osobowych. Studenci wybierają z zaproponowanej listy tematy, które będą realizowane na zajęciach. |
Pełny opis: |
Wstęp do unijnego prawa konsumenta – Potrzeba ochrony konsumenta, pojęcie konsumenta, przeciętny konsument, główne założenia systemu ochrony konsumenta w UE, Nowy ład dla konsumentów, Nowy program na rzecz konsumentów (dyrektywa 2019/2161, komunikat COM(2020) 696)) Studenci są proszeni o wybór z poniższej listy tematów, które będą realizowane na zajęciach: Sprzedaż konsumencka - Zakres przedmiotowy i podmiotowy, uprawnienia konsumenta i obowiązki sprzedawcy, obowiązek informacji, rękojmia za wady (dyrektywa 2019/771) Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość: Zakres przedmiotowy i podmiotowy, obowiązek informowania konsumenta, uprawnienia konsumenta, prawo wycofania się z umowy (dyrektywa 2011/83) Handel elektroniczny - Zasady zgodności umów, środki regresu (dyrektywa 2019/770) Nieuczciwe praktyki handlowe – Zakazane praktyki handlowe, mylące praktyki, agresywne praktyki, regres i kary (dyrektywa 2005/29) Nieuczciwe warunki w umowach konsumenckich – zakazane warunki umowne, kary (dyrektywa 93/13) Geo-Blocking – Zakaz geo-blocking, zakaz dyskryminacji ze względu na konsumenta narodowość lub miejsce zamieszkania, środki płatności (rozporządzenie 2018/302) Bezpieczeństwo produktów – Zakres przedmiotowy i podmiotowy, produkt bezpieczny i niebezpieczny, obowiązki przedsiębiorcy, nadzór, znakowanie (dyrektywa 2001/95) Transport lotniczy – Ochrona konsumenta usług transportu lotniczego: obowiązki przewoźnika i uprawnienia pasażera, odpowiedzialność (rozporządzenie 261/2004) Ochrona danych osobowych - Przedmiot i cel RODO, dane osobowe, przetwarzanie danych osobowych, prawo do informacji, prawo do dostępu, zmiany i sprzeciwu, prawo do bycia zapomnianym, naruszenia RODO (rozporządzenie 2016/679) |
Literatura: |
Christine Riefa, Severine Saintier (2020), Vulnerable Consumers and the Law, Routledge Hans-W Micklitz (2021), The Making of Consumer Law and Policy in Europe, Hart Publishing Geraint Howells, Christian Twigg-Flesner, Thomas Wilhelmsson (2019), Rethinking EU Consumer Law, Taylor & Francis Ltd Christiana Markou (2019), Consumer Protection, Automated Shopping Platforms and EU Law, Routledge Pachucka-Smulska Beata (2017), Consumer Protection Law in Poland from the Perspective of EU Law, C.H. Beck Judith Tillson (2016), Consumer and commercial law, Pearson Norbert Reich, Hans-Wolfgang Micklitz, Peter Rott, Klaus Tonner (2014), European Consumer Law, Intersentia Stephen Weatherill (2013), EU Consumer Law and Policy, Edward Elgar Hans-W. Micklitz (2012), European Consumer Law, The Oxford Handbook of the European Union Jim Davies (2011), European Consumer Citizen in Law and Policy, Palgrave Macmillan Hans-W. Micklitz, Norbert Reich and Peter Rott (2009), Understanding EU Consumer Law, Intersentia Tony Askham, Paolisa Nebbia (2004), EU Consumer Law, Oxford University Press |
Efekty uczenia się: |
- absolwent zna i rozumie wyniki najnowszych badań naukowych w zagadnieniach unijnej ochrony konsumenta K_W02 - absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu studiów europejskich K_U10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna Aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.