Prawo reklamy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWPC33-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo reklamy |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Prawa i Administracji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest zjawisko reklamy w rozumieniu społecznym, ekonomicznym, psychologicznym i przede wszystkim uregulowanym prawnie. Istotą tej formy komunikacji w obrocie gospodarczym, z punktu widzenia skuteczności działań reklamowych, jest budowa komunikatu reklamowego. Reklama jest instrumentem, za pomocą którego przedsiębiorcy dążą do zaprezentowania wytwarzanych (oferowanych) przez siebie dóbr i usług, zainteresowania nimi, a następnie skłonienia odbiorcy (klienta) do ich nabycia. Prezentacja towaru i wzbudzanie zainteresowania nim przybiera rozmaite formy wypowiedzi reklamowej (pod względem treści, formy, języka). Uzależnione są one zarówno od nośnika komunikatu reklamowego (radio, telewizja, prasa, Internet itp.), jak i od adresata reklamy (adresat oznaczony lub nieoznaczony). Ma to swoje odzwierciedlenie w różnych źródłach regulacji prawnej reklamy. |
Pełny opis: |
Szczegółowa tematyka przedmiotu: 1. Zagadnienia wstępne (reklama jako zjawisko społeczne, ekonomiczne, psychologiczne; źródła regulacji prawnej reklamy; budowa komunikatu reklamowego). 2. Reklama w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji –delikt nieuczciwej konkurencji. 3. Reklama, jako nieuczciwa praktyka rynkowa 4. Reklama w prawie autorskim. 5. Prawo reklamy w mediach. 6.7.8. Szczególne regulacje dotyczące reklamy niektórych produktów ( produkty tzw. wrażliwe). 9.10. Ochrona elementów reklamy na podstawie ustawy prawo własności przemysłowej. 11. Dobra osobiste a reklama. 12.13. Reklama w prawie autorskim. 14. Merchandising. 15. Ograniczenia reklamy dotyczące niektórych wolnych zawodów (adwokaci, radcowie prawni, notariusze, lekarze). Kodeksy etyki w dziedzinie reklamy. |
Literatura: |
M. Zdyb, M. Sieradzka (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2016; M. Sieradzka, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008; E. Traple, Prawo promocji i reklamy, Warszawa 2007; K. Grzybczyk, Prawo reklamy, Warszawa 2012; A. Kozłowska, Reklama, techniki perswazyjne, Warszawa 2011; A. Malarewicz, Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne, Warszawa 2009. I inne polecane na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Metody i kryteria oceniania Poziom wiedzy, zrozumienie materiału i umiejętność samodzielnego wnioskowania, aktywność na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia Obecność na zajęciach. Referat opracowany pisemnie lub pisemna praca zaliczeniowa lub przygotowanie do zajęć i udział w dyskusjach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-SPE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Modrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład specjalizacyjny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.