Publiczne prawo konkurencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-8K02aS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Publiczne prawo konkurencji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty dla studiów administracyjnych I stopnia (nowy program) III rok Przedmioty kierunkowe dla studiów administracyjnych I stopnia (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
3.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przedstawienie materialnych i proceduralnych aspektów prawa antymonopolowego. W trakcie wykładu przedstawione zostaną antykonkurencyjne praktyki przedsiębiorców oraz prewencyjna kontrola koncentracji.. Wykład przybliży studentom strukturę prawa antymonopolowego Zajęcia będą prowadzone w formie wykładu. Po omówieniu określonego zagadnienia będzie przeprowadzana również dyskusja nad problematyką objętą przedmiotem wykładu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie istoty i struktury prawa antymonopolowego. W trakcie wykładu przedstawione zostaną podstawowe instytucje i pojęcia prawa antymonopolowego, jak: cele tego prawa, pojęcie konkurencji, interes publiczny, eksterytorialność, pojęcie przedsiębiorcy, a następnie praktyki antykonkurencyjne i prewencyjna kontrola koncentracji. |
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne ochrony konkurencji oraz powstanie i rozwój prawa antymonopolowego a. Ustawa Shermana i ustawa Claytona oraz wpływ orzecznictwa na wykładnię obu ustaw b. Rozwój europejskiego prawa antymonopolowego c. Ewolucja polskiego prawa antymonopolowego 2. Teoria konkurencji oraz teoria rynku i jego form a. Poglądy nauki ekonomii na istotę konkurencji b. Funkcje rynku i jego formy 3. Cele prawa antymonopolowego oraz interes publiczny w prawie antymonopolowym a. Cele ekonomiczne i integracyjne w prawie antymonopolowym UE b. Teoria wielości celów i teoria dobrobytu konsumenta c. Cele polskiego prawa antymonopolowego d. Interes publiczny a interes prywatny w prawie antymonopolowym (private entforcement) 4. Eksterytorialność stosowania prawa antymonopolowego 5. Pojęcie rynku właściwego i jego wyznaczanie a. Ekonomiczna istota rynku właściwego b. Rynek produktowy c. Rynek geograficzny d. Rynek w ujęciu czasowym e. Ewolucja rynku właściwego 6. Zakres podmiotowy prawa antymonopolowego – pojęcie przedsiębiorcy w polskim i unijnym prawie antymonopolowym 7. Zakaz zawierania porozumień ograniczających konkurencję a. Pojęcie i formy porozumienia b. Umowy c. Uzgodnione działania d. Uchwały i inne akty związku przedsiębiorców e. Przesłanka ograniczenia konkurencji, jako warunek zakazu zawierania porozumień – f. ograniczenie konkurencji ze względu na cel i ze względu na skutek g. Porozumienia horyzontalne i wertykalne 8. Rodzaje porozumień ograniczających konkurencję a. Porozumienia cenowe i kondycjonalne b. Porozumienia kontyngentowe c. Porozumienia podziałowe d. Porozumienia dyskryminacyjne e. Porozumienia wiązane f. Porozumienia ograniczające dostęp do rynku g. Zmowy przetargowe 8. Zakaz nadużywania pozycji dominującej i pojęcie nadużycia pozycji dominującej a. Pozycja dominująca przedsiębiorcy c. Metodologia wyznaczania pozycji dominującej d. Obiektywne uzasadnienie jako podstawa wykluczająca odpowiedzialność z tytułu nadużycia pozycji dominującej e. Charakter prawny praktyk zawartych w art. 102 TFUE oraz w art. 9 u.o.k.k. f. Praktyki stanowiące przejawy nadużywania pozycji dominującej 9. Prewencyjna kontrola koncentracji a. Funkcja i charakter nadzoru nad koncentracjami przedsiębiorców b. Przesłanki zgłoszenia zamierzonej koncentracji przedsiębiorców |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Polskie prawo antymonopolowe. Zarys wykładu, red. C. Banasiński, Warszawa 2018 Model rozstrzygania spraw z zakresu ochrony konkurencji i regulacji sektorowej, pod red. R. Stankiewicza, Warszawa 2019 R. Stankiewicz, O istocie postępowania antymonopolowego, „Studia Iuridica” 2008, XLIX R. Stankiewicz, Zachowanie tajemnicy radcowskiej a instytucja legal professional privilege w unijnym i polskim prawie ochrony konkurencji, w: Tajemnica zawodowa radcy prawnego, red. R. Stankiewicz, Warszawa 2018 6) Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. C. Banasiński, E. Piontek, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
1) W zakresie wiedzy: Po zakończeniu zajęć student posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę obejmującą zarówno podstawowe założenia teoretyczne związane z publicznoprawnymi aspektami ochrony konkurencji, jak i obowiązujące unormowania prawne i najważniejsze orzeczenia w tym zakresie. 2) W zakresie umiejętności: Student potrafi poddać ocenie wybrane przepisy i przedstawić argumentację na jej poparcie. Student zauważa sporne problemy. Potrafi wyszukać literaturę i orzecznictwo dotyczące wybranego zagadnienia. Student potrafi stosować przepisy zawarte w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość wykładu, wymaganych aktów prawnych oraz powoływanych na wykładzie orzeczeń sądów. Wymagana jest obecność na wykładzie ew. test. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Banasiński | |
Prowadzący grup: | Cezary Banasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.