Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MBPPP-BP1-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem jest przekazanie wiedzy o: biologicznych mechanizmach zachowania i uczenia się, rozwoju fizycznym, motorycznym człowieka i jego zaburzeniach; problemach zdrowotnych, higienie pracy i wypoczynku, środowisku nauczania i zdrowiu nauczycieli. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: poznawania siebie, rozumienia potrzeb biologicznych i zdrowotnych w różnych okresach życia, tworzenia w miejscy pracy i nauki zdrowego i bezpiecznego środowiska. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - rozwoju fizycznego i motorycznego człowieka, - biologicznych mechanizmów zachowania i uczenia się - koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących, - najczęstszych zaburzeń i chorób oraz ich wpływu na rozwój i edukację, - zdrowotnych aspektach środowiska fizycznego szkoły i procesu nauczania, 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: − poznawania siebie, identyfikowania własnych problemów zdrowotnych oraz potrzeb rozwojowych, − podejmowania działań na rzecz zdrowia, − tworzenia w miejscu nauki i pracy środowiska sprzyjającego zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Treści. Cele i potrzeba przedmiotu w kształceniu pedagogów: holizm pedagogiczny, ogólna teoria systemów, hierarchia potrzeb A. Maslowa. Rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, czynniki wpływające na rozwój. Rozwój somatyczny - aspekty rozwoju, proces wzrastania, mechanizmy regulacji neurohormonalnej, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia i ich wpływ na zachowania i samopoczucie. Rozwój somatyczny – dojrzewanie, wiek rozwojowy, metody oceny, najczęstsze zaburzenia; proces determinacji płci, dymorfizm płciowy. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną, metody oceny. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesu uczenia się. Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące, prozdrowotne style życia. Problemy zdrowotne uczniów, zapobieganie im. Współpraca nauczyciela i pedagoga z pielęgniarka szkolną. Środowisko szkoły - podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne, problemy zdrowotne ucznia i nauczycieli. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010. Jaczewski A (red.) Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2003. Literatura uzupełniająca Spitzer M.: Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008 (wybrane rozdziały) Ramachandran V.S. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa o czym mówi mózg? Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa 2011 Goddard Blythe S. Odruchy, uczenie się i zachowanie. PWN Warszawa 2018 (rozdział I, II, III, IV) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia I. W zakresie wiedzy – student: 1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój. 2. Rozumie istotę rozwoju osobniczego człowieka w ujęciu biopsychospołecznym. 3. Charakteryzuje przebieg rozwoju biologicznego (somatycznego i motorycznego) 4. Wymienia definicje i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące. 5. Wie, jakie są czynniki chroniące i ryzykowne dla zdrowia (indywidualne i środowiskowe) oraz wie, które i jak można modyfikować. 6. Zna najczęstsze zaburzenia w rozwoju oraz zdrowiu dzieci i młodzieży, ich przyczyny, skutki, zasady profilaktyki i pomocy osobom z tymi zaburzeniami. 7. II. W zakresie umiejętności – student: 1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży. 2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia. 3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom i młodzieży z tymi zaburzeniami. 4. Dokonuje oceny własnej aktywności fizycznej, sposobu żywienia i innych zachowań prozdrowotnych. 5. Potrafi zdiagnozować potrzeby związane z wychowaniem i uczeniem się dziecka z chorobą przewlekłą oraz zaplanować formy wspierania jego rozwoju i edukacji. 6. Umie dokonać oceny warunków środowiska fizycznego i społecznego klasy/szkoły w kontekście zdrowia i samopoczucia uczniów/nauczycieli. III. W zakresie kompetencji społecznych – student: 1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach biologicznych, psychicznych i społecznych ludzi w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce. 2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów 3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży. 4. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych, w tym: obserwacji zachowań innych osób, skutecznego komunikowania się, empatii, udzielania wsparcia, współpracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie kolokwium, uzyskanie minimum 60% wymaganych punktów z odpowiedzi.. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Berkowska, Bolesław Kalicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.