Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regional macroeconomic modelling

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ENSM049C
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Regional macroeconomic modelling
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Seminaria magisterskie dla II roku programów anglojęzycznych
Punkty ECTS i inne: 11.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie przez studentów pracy magisterskiej. Temat pracy dotyczyć będzie zagadnień związanych z regionalnym modelowaniem makroekonomicznym, polityką regionalną czy ekonometrią przestrzenną. Zaliczenie przedmiotu w oparciu o prezentacje podczas seminarium.

Pełny opis:

Pierwsza część zajęć poświęcona będzie zapoznaniu Studentów z dostępnymi badaniami dotyczącymi zagadnień związanych z regionalnym modelowaniem makroekonomicznym. Obejmuje to takie narzędzia jak modele równowagi ogólnej (CGE), tradycyjne modelowanie makroekonomiczne czy ekonometrię przestrzenną. Znaczenie regionalnego modelowania makroekonomicznego w ekonomii systematycznie rośnie, co szczególnie widoczne jest w kontekście nowych narzędzi ekonometrycznych. Omawiane będą kwestie dotyczące możliwości formalnej analizy ekonomicznej, w przypadku zagadnień, które do tej pory niekoniecznie analizowane były w ramach tradycyjnej ekonomii. To może obejmować kwestie związane regionalnym rynkiem pracy, konwergencją, polityką regionalną, analizą wpływu (impact analysis), etc.

Druga część zajęć poświęcona będzie przygotowaniu pracy magisterskiej. Studenci będą musieli wybrać interesujący ich temat pracy, a następnie systematycznie prezentować swoje postępy innym uczestnikom seminarium.

Literatura:

Arbia, G., and Piras, G. (2005). Convergence in per capita GDP Across European Regions Using Panel Data Models Extended to Spatial Autocorrelation Effects. Instituto di Studi e Analisi Economica, Working Paper 51.

Armstrong, H. (1995). Convergence Among Regions of the European Union. 1950 – 1990. Papers in Regional Science 74: 143-152.

Artobolevskiy, S. (1997). Regional Policy in Europe. London: Jessica Kingsley Publishers.

Baldwin, R., Forslid, R., Martin, P., Ottaviano, G., and Robert-Nicoud, F. (2003). Economic Geography and Public Policy. Princeton and Oxford: Princeton University Press.

Baltagi, B. H., Rokicki, B. (2014). The Spatial Polish Wage Curve with Gender Effects: Evidence from the Polish Labor Survey. Regional Science and Urban Economics 49, 36-47.

Barro, R.J., and Sala-i-Martin, X. (1992). Convergence. Journal of Political Economy 100(2): 223-251.

Boldrin, M., and Canova, F. (2001). Inequality and Convergence: Reconsidering European Regional Policies. Economic Policy 32: 207-253.

Brakman, S., Garretsen, H., Gorter, J., van der Horst, A., and Schramm, M. (2005). New Economic Geography, Empirics, and Regional Policy. CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, CPB Special Publications 56.

Cappelen, A., Castelacci, F., Fagerberg, J., and Verspagen, B. (2003). The Impact of EU Regional Support on Growth and Convergence in the European Union. Journal of Common Market Studies 41(4): 621-644.

Dall’erba, S., and Le Gallo, J. (2003). Regional Convergence and the Impact of European Structural Funds over 1989-1999: A Spatial Econometric Analysis. Discussion Paper REAL 03-T-14, University of Illinois at Urbana-Champaign.

Forslid, R., Haaland, J. I., and Midelfart Knarvik, K. H. (2002). A U-shaped Europe? A Simulation Study of Industrial Location. Journal of International Economics 57: 273-297.

Fujita, M., Krugman, P., and Venables, A. (1999). The Spatial Economy: Cities, Regions and International Trade. Cambridge: The MIT Press.

Hanson, G. (1996). Economic Integration, Intraindustry Trade and Frontier Regions. European Economic Review 40: 941-949.

Landesmann, M., and Römisch, R. (2006). Economic Growth, Regional Disparities and Employment in the EU27. The Vienna Institute for International Economic Studies, Research Report 333.

Molle, W. (2008). European Cohesion Policy. London and New York: Routledge.

Paas, T., and Schlitte, F. (2007). Regional Income Inequality and Convergence Processes in the EU-25. Hamburg Institute of International Economics, Research Paper 1-11.

Puigcerver-Penalver, M-C. (2007). The Impact of Structural Funds Policy on European Regions' Growth. A Theoretical and Empirical Approach. The European Journal of Comparative Economics 4(2): 179-208.

Efekty uczenia się:

A) Wiedza

Student posiada pogłębioną wiedzę związaną z tematem swojej pracy, posiada także ogólną wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z wpływem położenia geograficznego na rozwój gospodarczy. Posiada także wiedzę w zakresie podstawowych modeli makroekonomicznych.

B) Umiejętności

Student potrafi zebrać i opracować literaturę na wybrany temat. Student potrafi przygotować prezentację multimedialną dotyczącą swojej pracy licencjackiej oraz przedstawić ją innym uczestnikom zajęć. Umie także samodzielnie wybrać temat pracy licencjackiej, w oparciu o kryteria podane przez prowadzącego oraz przygotować ją na odpowiednio wysokim poziomie.

C) Kompetencje społeczne

Student ma świadomość konieczności weryfikacji teorii ekonomicznych za pomocą danych empirycznych. Jednocześnie ma świadomość ograniczeń modeli stosowanych w analizie empirycznej. Student rozumie znaczenie różnych sektorów gospodarki dla jej ogólnej kondycji, jednocześnie też wie, że sektory te mogą mieć potencjalnie duży wpływ na gospodarki lokalne czy regionalne.

KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03

Metody i kryteria oceniania:

Ocena w oparciu o prezentacje podczas seminarium.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Rokicki
Prowadzący grup: Bartłomiej Rokicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)